Jag rekomenderar öppetköp framför prov, då ansvaret direkt övergår på dem i samma stund som hästens sista hov lämnar din stallplan! Visst det finns risk att den kommer tebax, men jag tror köparen tänker sig för en extra gång! Det är ju inte lika "bekymmersfritt" som att ta hem på prov!
Dock hade jag aktat mig pga av det långa avståndet, skriv ner i kontraktet klart och tydligt vem som skall stå för ev. frakt tillbaka osv.
Sålde en häst själv isomras på öppet köp! Fick åka båt och sen åka nästan 40mil enkel resa för att hämta hem honom, jag fick stå för halva kostnaden. Kom hem med en skadad häst
(skadade sig i transporten på båten) Ingen ny försäljning blev det efter det! Nu 7 mån efter kan jag börja rida honom "klokt" igen! Med vet.bes,resa +vet.vård kostade den "försäljningen" på öppet köp mig ungefär lika mycket som jag sålde honom för...
Det är dyrt att sälja häst jag tänker då inte göra det igen!
Vill bara tillägga att de lämnade honom åter pga att han är svårskodd vilket de inf. om innan, dock inte så svår att han nästan dödar en som de påstod! Kan oxå säga att mitt problem kanske undvikits om jag skrivit in klokt hur ev. transport åter skulle gått till...men dum som man är tror man att allt ska funka! De passade ju så ba ihop, men hon var lite för mesig i slutändan! Hade de bara kört honom till hästtransportören som jag ville hade det aldrig hänt. Men de vågade inte lasta honom själva....så jag kom och allt ansvar var åter mitt när vi lämnade deras gård!!!
Mitt bästa råd sälj inte häst eller varför köpa någon från första början!!
Gled visst iväg lite.....sorry är ännu lite känsligt för mig.....upprätta ett ordentligt kontrakt så en sån situation som min inte kan uppstå....visst det kanske avskräcker en del men då är de ändå inga bra köpare!