Hej,
Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT.
Angående hästen Spartakus så vill jag gärna berätta min sida utav historian.
Spartakus reds och tävlade hoppnig med bra resultat innan köparen Kim Bohman köpte honom. Kim ville ha en trevlig, fin dressyrhäst att tävla och träna på. Spartakus passade bra in på beskrivningen då han både är en fin dressyr och hopphäst. Kim berättade att hon hade haft flertalet hästar innan denna som hon avvecklat pågrund utav ryggfel. Jag tyckte detta lät lite underligt men tänkte att hon kunde haft otur. Hon bestämde sig för att köpa honom. Hon tog referenser på mig och på min veterinär, som är en specialist på häst. Allt detta var hon nöjd med och vi bokade besiktning. Besiktningen ägde rum då Kim var med och en ny röntgen gjordes. Det gjordes då även en ryggröntgen eftersom att Kim haft tidigare dåliga erfarenheter. Allt detta var utan anmärkning och köpet fullföljdes. Redan en vecka efter köp tappade hästen en sko. Kim ringde och undrade vad hon skulle göra för han var halt. Jag sade att han troligtvis var öm efter att ha trampat av sig skon och att hon skulle avvakta ett par dagar.Efter det fick jag inte höra någonting mer utan utgick från att Spartakus var frisk. Efter två månader fick jag ett e-mail från Kim där hon meddelade att hon ville ha en prisreduktion på 25000 kr. Min fråga var då varför och fick till svar att hästen enligt hennes veterinär hade förändringar på två ryggkotor. Men skulle en kompensation på 25000kr göra att kotorna blir bra? Jag ville inte betala detta då det var mycket märkligt. Därefter har en hatkampanj mot mig påbörjats.
I kontraktet står det inskrivet att om köparen inte är nöjd över sin häst har denne rätt att byta till en likvärdig häst. Dock kan inga pengar ersättas. Detta har aldrig gjorts gällande och en reklamation har heller inte gjorts, inte till mig och inte till advokat.
Jag som seriös hästhandlare undrar vad mer jag skall kunna göra för att vara rätt mot min kund?
* Kunden provrider hästen
* Det finns film på hästen när den rids och tävlas
* Veterinärbesiktning UA. , röntgade om hästen + rygg UA.
* Inskrivet i kontrakt att köparen hade möjlighet att byta häst om denne var missnöjd
Enligt veterinär på Agria fick hästen en reservation på muskulaturen i ryggen efter fall i hage. Inga röntgenförändringar påvisades. Innan detta hade Agria godkänt röntgenbilderna för försäkring.
___________________________________________________________________________
Detta är historien om en underbart fin häst som aldrig fick en chans, Armani.
Han kom till mig som 5 åring. En fin, tuff valack som jag lämnade till Anna Freskgård och William Nilsson Fryer för vidareutbildning. De gjorde ett fantastiskt jobb och Anna tävlade hästen i fälttävlan på debutantnivå, med bra resultat. Armani kom tillbaka till mig för att säljas vilket han också gjorde, till Anna Wolvén. Armani besiktades på klinik u.a. Tyvärr blev Armani halt och vid ytterligare kontroll visade det sig att veterinären missat att se att Armani hade en liten lös benbit på en framkota. Jag erbjöd mig att operera bort denna benbit, vilket inte är en stor operation utan görs mycket ofta på klinikerna runt om i Sverige, men det ville inte köparen. Nästa gång jag fick kontakt med Anna var det genom advokat. Hon ville reklamera Armani. En förhandling mellan advokater ledde till att Anna lämnade tillbaka sin häst till mig och jag skulle sen sälja denna häst för att betala tillbaka köpeskillingen till henne. Armani var i bra skick när han kom och inte halt på något vis. Vi red och tränade honom och han kändes väldigt fin. Inga hältor fanns och hästen var pigg och glad.Vi lade ut honom till försäljning igen, detta vet Anna om. Armani såldes sedan till en mor och dotter i norra Svergie. Hästen besiktigades om och nya röntgenbilder togs, detta för att vara ärlig mot den nya köparen. Hon visste om Armanis bakgrund och därför var det viktigt för mig att allt gick korrekt till. Även denna gång var Armani utan anmärkningar på besiktning. På röntgen visades den lilla benbiten, detta visste den nya köparen om och det skrevs också in i kontraktet. Köparen hämtade honom och allt var frid och fröjd. Ett par månader senare var han halt och hon ville nu lämna tillbaka Armani, pågrund utav dolt fel. Det dolda felet skulle då vara den lösa benbiten, men detta fanns redan inskrivet i kontraktet. Köparen valde sedan att ta bort denna fina häst, som inte fick en chans att bli bra pga. okunniga köpare. En tvist eller återlämning av häst var inte aktuell. Lösa benbitar är idag ett väldigt vanligt ingrepp på en häst. Att en häst som inte ens blivit opererad för lös benbit räknas som obrukbar är för mig oförståeligt.
Jag valde att inte medverka i Plus program då min advokat avrått mig från detta, men jag skriver detta öppna brev då jag tyckte att programmet gav en mycket snevriden bild utav hästhandlare.
Med vänlig hälsning Camilla Andersson Fueller
Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT.
Angående hästen Spartakus så vill jag gärna berätta min sida utav historian.
Spartakus reds och tävlade hoppnig med bra resultat innan köparen Kim Bohman köpte honom. Kim ville ha en trevlig, fin dressyrhäst att tävla och träna på. Spartakus passade bra in på beskrivningen då han både är en fin dressyr och hopphäst. Kim berättade att hon hade haft flertalet hästar innan denna som hon avvecklat pågrund utav ryggfel. Jag tyckte detta lät lite underligt men tänkte att hon kunde haft otur. Hon bestämde sig för att köpa honom. Hon tog referenser på mig och på min veterinär, som är en specialist på häst. Allt detta var hon nöjd med och vi bokade besiktning. Besiktningen ägde rum då Kim var med och en ny röntgen gjordes. Det gjordes då även en ryggröntgen eftersom att Kim haft tidigare dåliga erfarenheter. Allt detta var utan anmärkning och köpet fullföljdes. Redan en vecka efter köp tappade hästen en sko. Kim ringde och undrade vad hon skulle göra för han var halt. Jag sade att han troligtvis var öm efter att ha trampat av sig skon och att hon skulle avvakta ett par dagar.Efter det fick jag inte höra någonting mer utan utgick från att Spartakus var frisk. Efter två månader fick jag ett e-mail från Kim där hon meddelade att hon ville ha en prisreduktion på 25000 kr. Min fråga var då varför och fick till svar att hästen enligt hennes veterinär hade förändringar på två ryggkotor. Men skulle en kompensation på 25000kr göra att kotorna blir bra? Jag ville inte betala detta då det var mycket märkligt. Därefter har en hatkampanj mot mig påbörjats.
I kontraktet står det inskrivet att om köparen inte är nöjd över sin häst har denne rätt att byta till en likvärdig häst. Dock kan inga pengar ersättas. Detta har aldrig gjorts gällande och en reklamation har heller inte gjorts, inte till mig och inte till advokat.
Jag som seriös hästhandlare undrar vad mer jag skall kunna göra för att vara rätt mot min kund?
* Kunden provrider hästen
* Det finns film på hästen när den rids och tävlas
* Veterinärbesiktning UA. , röntgade om hästen + rygg UA.
* Inskrivet i kontrakt att köparen hade möjlighet att byta häst om denne var missnöjd
Enligt veterinär på Agria fick hästen en reservation på muskulaturen i ryggen efter fall i hage. Inga röntgenförändringar påvisades. Innan detta hade Agria godkänt röntgenbilderna för försäkring.
___________________________________________________________________________
Detta är historien om en underbart fin häst som aldrig fick en chans, Armani.
Han kom till mig som 5 åring. En fin, tuff valack som jag lämnade till Anna Freskgård och William Nilsson Fryer för vidareutbildning. De gjorde ett fantastiskt jobb och Anna tävlade hästen i fälttävlan på debutantnivå, med bra resultat. Armani kom tillbaka till mig för att säljas vilket han också gjorde, till Anna Wolvén. Armani besiktades på klinik u.a. Tyvärr blev Armani halt och vid ytterligare kontroll visade det sig att veterinären missat att se att Armani hade en liten lös benbit på en framkota. Jag erbjöd mig att operera bort denna benbit, vilket inte är en stor operation utan görs mycket ofta på klinikerna runt om i Sverige, men det ville inte köparen. Nästa gång jag fick kontakt med Anna var det genom advokat. Hon ville reklamera Armani. En förhandling mellan advokater ledde till att Anna lämnade tillbaka sin häst till mig och jag skulle sen sälja denna häst för att betala tillbaka köpeskillingen till henne. Armani var i bra skick när han kom och inte halt på något vis. Vi red och tränade honom och han kändes väldigt fin. Inga hältor fanns och hästen var pigg och glad.Vi lade ut honom till försäljning igen, detta vet Anna om. Armani såldes sedan till en mor och dotter i norra Svergie. Hästen besiktigades om och nya röntgenbilder togs, detta för att vara ärlig mot den nya köparen. Hon visste om Armanis bakgrund och därför var det viktigt för mig att allt gick korrekt till. Även denna gång var Armani utan anmärkningar på besiktning. På röntgen visades den lilla benbiten, detta visste den nya köparen om och det skrevs också in i kontraktet. Köparen hämtade honom och allt var frid och fröjd. Ett par månader senare var han halt och hon ville nu lämna tillbaka Armani, pågrund utav dolt fel. Det dolda felet skulle då vara den lösa benbiten, men detta fanns redan inskrivet i kontraktet. Köparen valde sedan att ta bort denna fina häst, som inte fick en chans att bli bra pga. okunniga köpare. En tvist eller återlämning av häst var inte aktuell. Lösa benbitar är idag ett väldigt vanligt ingrepp på en häst. Att en häst som inte ens blivit opererad för lös benbit räknas som obrukbar är för mig oförståeligt.
Jag valde att inte medverka i Plus program då min advokat avrått mig från detta, men jag skriver detta öppna brev då jag tyckte att programmet gav en mycket snevriden bild utav hästhandlare.
Med vänlig hälsning Camilla Andersson Fueller