Öppen mun

M

metropxx

Nu måste jag fråga. Min kille har fotat mig när jag rider, och då såg jag att hon jag rider, min medryttarhäst ofta går med öppen mun.

Är detta vanligt?
Annars vad kan vara fel, varför gör hon det?
Hur kan man åtgärda?

Är det jag som är för hård i händerna? Har dock fått höra att jag är mjuk i händerna.

Tacksam för svar!!

Sv: Öppen mun

Kan man fa se nan bild? Kanske lite lattare da?
Hur kanns hasten i ovrigt? Avslappnad eller spanner den emot ofta?
Gor den natt annat med huvudet? Hur ar framatbjudningen?

Hon är lite seg i bland och även stel.

Här är några bilder.

mun.jpg

mun1.jpg

mun2_redigerad-1.jpg

EN häst som är tillfreds med bett och hand ska inte gå med öppen mun. Det kan vara ett sätt att komma ifrån. Är hästen framtung och seg? Blir nyfiken varför du rider med en lång skänkel i nosgrimman?
Rider du med vanligt två-delat bett? Prova rid din häst bettlöst (sidepull) och se om den gapar då också. Gör den inte det så är det något som stör den. Framtung och seg= hästen trampar inte under sig/ arbetar ordentligt med bakbenen. Öva mycket tempoväxlingar samt ökning/minskning i både skritt, trav och galopp. Kan hjälpa att börja passet med att galoppera fram hästen ordentligt på lite friare tygel.

Ja hon är framtung och seg.
Det är ett tre delat bett.

Vad menar du med "Blir nyfiken varför du rider med en lång skänkel i nosgrimman?"?

Släpp fram hästen, rid den mera framåt och lösgör den utan att fokusera på huvudets position så blir det nog bättre. :)

oki.
Det är för att det inte är min häst och det är den utrsutningen som finns, inget jag själv har valt.

Har prövat att rida utan och det går inte, bettet hoppar från sida till sida.

Min häst"visar tänderna" precis som på den nedre bilden när han inte tycker om bettet...

Släpp fram hästen, rid den mera framåt och lösgör den utan att fokusera på huvudets position så blir det nog bättre. :)

Jag tror pinky är inne på helt rätt spår här.

Framförallt på de två övre bilderna går hästen nästan maximalt bakom handen och ändå är tyglarna helt spända och du har ett ordentligt tryck i bettet (vilket du kan se på hästens mungipa). Om du tittar på hästens mungipa på den översta bilden - så ser du att bettet är helt nertryckt i hästens underkäke, samtidigt som avståndet mellan hästens haka och hals är väldigt kort. Hästen kan inte ge efter mer för tygeln i det här läget - men du kunde ha gett efter och släppt fram hästen igen långt innan hon hamnade såhär mycket bakom hand. En mjuk hand måste vara anpassningsbar. Den måste kunna ta och ge.

På den tredje bilden går hon bara en aning bakom hand - men ändå ser hon spänd ut i hals och nacke (vilket brukar sprida sig genom resten av kroppen och ge spänningar och stelhet allmänt) och hon har den här "knycken" (hon "knäpper av" i halsen) en bit bakom öronen, vilket ofta uppstår där halsen är som svagast när man ridit med för mycket och för hård hand under en längre tid (så detta är antagligen inte resultatet av din ridning eftersom du ju endast är medryttare på hästen).

Självklart kan det vara något i munnen som stör hästen men i det här fallet - baserat på det som syns på bilderna här - tror jag i första hand att det är mer troligt att det är dina händer som är boven i dramat.

Testa en gång - tex nästa ridpass; att under hela passet enbart rida med långa tyglar. Styr, gasa och bromsa enbart med hjälp av sits och skänkel- samt rösthjälper. Går hästen ändå och gapar? Se vad som händer. Känn vad som händer. Vad fungerar bra och vad fungerar dåligt? Vad har du att bygga vidare på och vad behöver ni jobba på? En sådan till synes "flummig" övning kan ofta visa sig vara oerhört lärorik och helt avgörande för framtida framsteg!:idea:

Lycka till!

Enligt mig så ser det ut som att du är för hård i handen, din häst vågar inte lita på dig utan gapar för att komma undan trycket. Det blir ett rejält punkttryck när man har ett smalt bett och drar i det - släpp fram hästen istället! Sluta bry dig om var hästen har huvudet ett tag och fokusera på bakbenen (detta har många redan nämnt men det är så viktigt att jag säger det igen).
En häst gapar av obehag för att komma undan bettet och gör det aldrig om den är nöjd med ryttarens hand och bettet.

Håller med övriga. Släpp på tygeln och jobba mycket tempoväxlingar och halvhalter så att hästen alltid är med dig. Då behöver du inte använda tyglarna så mycket utan du kan koncentrera dig på att böja, ställa och få bakbenen att börja jobba i stället. Och jag tror att hästen kommer vara mycket mer tillfreds med arbetet och bli avsevärt mycket mer på alerten om du jobbar på det sättet. Så, våga släppa tyglarna och lita på din sits och skänkel.

Prova att longera hästen och se hur hästen ser ut då. Om det ser ut som det gör när du rider tyckar jag att du eller ägaren ska kolla om allt sitter bra och ev byta utrustning. Jag tycker att det ser ut som att hästen inte trivs med bettet. Svårt att se på bilden men det kanske sitter för löst eller hårt?? När jag provar mig fram vilket träns och bett ung hästarna ska ha brukar dom gapa så ibland innan jag hittat rätt.

Har du ingen bild på hela hästen och dig? Då kanske det är lättare att ge mer exakt svar.. bara undra ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 777
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve