Menar du här att den ska backa med ett ben, stanna, ett ben, stanna?
Tar du fram hästen lika många steg sedan?
Eller går du ett steg bak och ett steg fram osv.?
Det jag vill är att den ska backa med tanke bakom varenda fotförflyttning. Ber man om mer än en fot är det lätt hänt att fot 1 blir med tanke och sen liksom rinner nr 2 och 3 med utan nån som helst fokus.Målet är att sen ska den kunna backa 18 steg om det behövs men med fokus på vartenda.
PÅ en grön häst går jag framåt typ ett varv på banan och blir ståendes bara nån sekund efter backen. Att backa rätt är jobbigt. På en skolad häst kanske jag går fram 4 fötter, bak 7, fram 3 o.s.v.
total kontroll, inte bara från människan utan även hos hästen.
Lägger du "samma" fokus på ett ben som du vill ska stanna, som det ben du vill ska röra på sig?
Japps, sen ser man vad den har svårt för och övar på det. Jag vill att när jag ber om back så ska alla ben gå i en jämn ström sas men man märker snart att vissa ben fastnar när ett annat rör sig, dvs framben och bakben saknar koppling. Då får man lära den att stanna vissa i förhållande till andra , lyfta vissa i förhållande till ett tredje.
Ta bort alla stopp liksom.
Gör du detta på rakt spår eller på volt?
Jag gör nästan alla dessa saker intill ett högt plank i början.
Har märkt att hästen känner sig trygg om den har det intill sig för i början så känns dessa övningar skrämmande för balansen. Sen gör jag dem var som helst men sällan på volt faktiskt. Asfaltsunderlag har jag för när man gör såna här balansvningar så uppskattar hästar plan, fast mark.
Menar du huvudet är i förhållande till människan placering, så att den inte känner sig trängd eller förnärmad, eller hästens huvud i förhållande till sin egen kropp?
Givetvis måste man alltid tänka på sin egen placering men jag menade i detta fall var hästen har sitt huvud i förhållande till sin egen kropp.
Och om hästen går ett steg, har man då begärt förmycket?
Inte begärt för mkt men då blir det en annan övning. Jag vill egentligen inte be den flytat sig, bara att den ska kunna flytta vikten mellan bogarna som reaktion på ett tygeltag. Det är bättre för inlärningsprocessen om man kan få åtminstone 8 viktförflyttningar innan man börjar flytta fötter.
Kul att du testar. Jag har uppfunnit dessa övningar för mina egna hästars behov så jag har ingen aning om hur andar uppfattar dem. Supernyttigt är det iallafall.Men pilligt.