Öpnna/sluta vid hand???

G

Gottgott

Jag skulle vilja ha förklarat, eller ett tips på var man kan få hjälp med att lära sig jobba hästen från marken i öppna och sluta.
Jag har provat men är osäker på om det är rätt. :confused:
Berätta gärna hur ni jobbar om det görs även på rakt spår. Hur arbetar man i sluta vid hand var är man placerad i förhållande till hästen?
Tycker när man ser bilder på detta att hästen ser ut att vara förböjd, men det kanske är fel tänkt av mig.
Målet är väl att hästen ska trampa in under magen och framåt ej in under magen i riktning åt sidan, (så den sladdar lite).
Tar tacksamt emot tips och råd.:o

Sv: Öpnna/sluta vid hand???

Jag gör så här.

Innan man kan börja öppna och sluta så måste hästen ha en viss grundbalans.
Led den i grimman, gör ett par helt kravlös halter. Notera hur din häst alltid stannar med samma bakben framför det andra.

Dag ett: Gör en halt där den ska stanna med bakbenen på motsatt sätt mot hur den själv hade valt. Den ska stå kvar utan att du håller kvar den. Upprepa några gånger.

Dag 2: Upprepa gårdagens övning och när den funkar så börja träna hästen i denna nya balans som vissa hästar tycker är obehaglig. Putta med ett finger manken lätt fram och tillbaka och visa hästen hur den kan flexa i sina framkotor så att när du puttar vikten åt höger så sjunker höger framkota medan vänster sträcks.
Låt hästen gå några steg efter varje minuts träning, annars tycker den att det är för jobbigt. Upprepa med både vänster och höger bakben under hästen.

Dag 3: Samma med bakben, visa hästen att den kan stå kvar fast du rör dens huvud och hals på olika vis.

Dag 4:Rygga hästen, du kommer att upptäcka att den alltid vill börj arygga med samma bakben och stanna med samma. Få den att göra tvärtom. ett litet hovlyft i taget, inte 4.

Dag 5: Få den att kunna gå framåt och börja gå med de ben DU vill och sluta med de ben du vill.I myrskritt, ett steg i taget, inte 4.

Dag 6: Nu börjar hästen bli van vid att du betsämmer över dens rörelser. Förberedelse för öppna. Du vill att höger bak ska sättas ner lite innanför sitt vanliga läge. Öva på det. Var måste du ha hästens huvud? När du hittar rätt så lossnar hela hästen och du får gratis framåt nedåt.
Du ska inte gå en massa steg utan bara få höger bak att en enda gång sättas ner innaför sitt normala läge och dte är INTE framför eller tom utanför vänster bak. En liten skillnad bara.
Så fort den gör rätt sluta och gå hem.

Dag 7:Samma sak men med vänster bak.

Dag 8:Koppla ihop innertygel med ytterbog: stå framför hästen. Ta ett mjukt tag i höger grimma/tygel eller vad du nu har för utrustning och för långsamt hästens huvud åt höger tills du får nån form av reaktion i att vänster fram avlastas.
Upprepa några gånger, gå hem.

Dag 9: samma sak men med vänster tygel.

Dag 10 och 11: Förfina dag 8 och nio, kanske du kan även få hästen att förflytta sig aningens i sidledes med bogarna istället för att slänga sig på innerbogen bara?

Dag 12:Kombinera det du lärde bakbenet att göra med dag 8-11.

Sluta:

1:Fokusera på ytterbak, tex höger. Dra lite i höger tygel/grimma rakt bakåt tills du får en reaktion att vänster bak avlastas. upprepa och gå hem. Du står på vänster sida.

2:Samma men med vänsterbenet.

3: Som dag 1 men försök få den att gå framåt samtidigt, ett steg bara och avsluta direkt sen.

Dag 4:Fösök få den att med samma tygeltag belasta vänsterfram när du drar i vänster tygel.

Dag 5: Andra benet.

Nu fick jag första världskriget här med skrikande barn men så jag måste sluta men ungefär så gör jag. Delar upp allting i små etaper, struntar totalt i vad huvudet gör. Lär kroppen att göra olika saker för att det sen ska vara lätt att kräva det man vill.
Resultatet blir väldigt lättjobbade hästar. Hoppas nån förstod vad jag menar, det är svårt att förklara det skriftligt, jag vrukr för det mesta visa.

Jo då..jag tror att jag förstår och tackar dig för ditt utförliga svar, intressant.
Jag har ingen erfarenhet av detta men har just börjat ändå, med att jobba som du beskrev i halten. Att jag försöker påverka att hästen ställer in det ben som den gärna vill tappa bort och ställa lite bakom sigi halten, det har redan gett resultat.

Om du rider på volten i hö varv så "sladdar" du vidare ut mot spåret. Frambenen ska gå i spåret och bakbenen i ett separat spår lite innanför det andra spåret. Halsen ska vara LITE inåtställd, inte mycket. Du sitter rakt över hästen men har höften kvar i läget som om du red kvar i volten, dvs. lite inåt, som vid galopp. Högerbenet måste läggas framme vid sadelgjorden och väbenet längre bak. Du gör likadant från marken. Hjälper hästen att förstå hur han ska röra sig både med ben och hals. Glöm inte att berömma för varje rätt steg! Lycka till.

Vill du komma och visa med min häst hur det går till? :)

Jag tycker öppna och sluta vid hand är svårt. Jag tog hjälp av en som kan men även han tyckte min häst var svår. Se bilden, han vill ha henne i sluta. Hon tycker han är jobbig som trycker på halsens högra sida när hon inte kan vika undan till vänster pga staket och tag i höger tygel.
På AR-kurserna säger tränarna att hästen flyttar in bakdelen när man trycker på halsen och det fungerar på kurshästarna, men inte på min häst. :smirk:

BertilAskja19juni.jpg

Hon tycker att han är oartig. Han kanske inet är van vid islänningar som har ett större "livsrum" än andra hästar. Den tycker att det är helt ologiskt det han gör.

Måste fråga, när man rider eller ska lära hästen att gå i en öppna, hur kan man "se" på hästen att den gör rätt??
Tips?
Har lite koll men vill höra vad ni gör.

Det finns bara ett enda läge som funkar om det ska vara RÄTT!!!
Dtta läge varierar med dagsform så dte är aldrig samma.
De först amånaderna orkar hästen inte många steg i dett arätta så när man hittar rätt så ska man sluta direkt för att berömma hästen och få den att förstå att göra rätt är visserligen jobbigt men det lönar sig för då slipper man sen.
Att mala runt i nått halvrätt gör ingen lycklig.
Tecken på att det är rätt:
Hästen blir helt plötsligt väldigt tjock.
Den känns som att den ska stanna.
När du släpper tygeln efteråt så söker den sig LÅNGT nedåt.

Händer inget av detta så var det en öppna utan bärighet.

Ah tack för ditt svar!
Då har jag gjort rätt från ryggen när hästen känns så, från marken ser man det...tack:bow:

Du säger att du tagit hjälp av en som kan. Kan vaddå ?*undrar jag när jag ser bilden*
Var har denne personen hästkännedommen någonstans?
Varför ges inte hästen utrymme att fösöka?

jag vet vad du menar, har själv haft en dam som skulle visa mig hur man skulle göra, alltså bettet sköt ut flera cm ur mungipan pga hästen skulle böja sig och jobba med innerbakben...sen fick jag tips på att hela jag skulle luta mig mot hästens ( som skänkel):eek:

:mad:

Intressant att något beskriver vad dom gör, hur dom går tillväga i sitt markarbete. Jag har dock några funderingar på det du skriver.
Få den att göra tvärtom. ett litet hovlyft i taget, inte 4.
När du lyfter använder du då en pinne och petar på benet för att tala om för hästen vilket ben du menar eller hur gör du?

1:Fokusera på ytterbak, tex höger. Dra lite i höger tygel/grimma rakt bakåt tills du får en reaktion att vänster bak avlastas. upprepa och gå hem. Du står på vänster sida.
Står du just bakom frambenet eller var?

3: Som dag 1 men försök få den att gå framåt samtidigt, ett steg bara och avsluta direkt sen.
Drar du i tygeln samtidigt som du ber hästen att gå framåt?
*nyfiken*

Rikkan skrev:
Intressant att något beskriver vad dom gör, hur dom går tillväga i sitt markarbete. Jag har dock några funderingar på det du skriver.

När du lyfter använder du då en pinne och petar på benet för att tala om för hästen vilket ben du menar eller hur gör du?

Inga pinnar, har nog att tänka på ändå. Hästar är väldigt lyhörda djur. tänk intensivt/kolla intensivt på benet du har i åtanke så vet hästen vilket ben du menar.
Fattar den inte så får man strunta i att den lyfter en massa andra ben och belöna när den lyfter DET benet.

Står du just bakom frambenet eller var?
Olika beroende på situation men bakom frambenet brukar funka. Jag har inga MÅSTE regler.

Drar du i tygeln samtidigt som du ber hästen att gå framåt?
Njae, oftast kan man ju inet dra. det är svårt när man skriver för det blir lätt fel. Man drar ju aldrig, man pulserar liksom med handen.
Framåt får man via kroppspråket, placera dig bakom frambenen tex, smacka, visa vägen etc.

Supersvårt att skriva, mkt lättare att visa.

Det är ju det som gör saken intressant, att man läser och gör sin egen tolkning.

Jag gjorde en test med Rikkan ikväll, bara för skoj skull.
Tror du att jag kunde lista ut vilket ben som hon oftast ställde fram när hon gjorde halt? Saknar jag totalt talang för detta med hästar?
Är jag blind? Eller har hästen förstått vad jag ser efter, och retar mig? Eller kvittar det vilket ben som hon ställer längst under magen.*skrattar* Totalt: 4 vänster, 4 höger.

Rygga hästen, du kommer att upptäcka att den alltid vill börj arygga med samma bakben och stanna med samma. Få den att göra tvärtom. ett litet hovlyft i taget, inte 4.
Menar du här att den ska backa med ett ben, stanna, ett ben, stanna?
Tar du fram hästen lika många steg sedan?
Eller går du ett steg bak och ett steg fram osv.?

Dag 5: Få den att kunna gå framåt och börja gå med de ben DU vill och sluta med de ben du vill.I myrskritt, ett steg i taget, inte 4.
Lägger du "samma" fokus på ett ben som du vill ska stanna, som det ben du vill ska röra på sig?

Förberedelse för öppna. Du vill att höger bak ska sättas ner lite innanför sitt vanliga läge. Öva på det.
Gör du detta på rakt spår eller på volt?
Var måste du ha hästens huvud?
Menar du huvudet är i förhållande till människan placering, så att den inte känner sig trängd eller förnärmad, eller hästens huvud i förhållande till sin egen kropp?

Dag 8:Koppla ihop innertygel med ytterbog: stå framför hästen. Ta ett mjukt tag i höger grimma/tygel eller vad du nu har för utrustning och för långsamt hästens huvud åt höger tills du får nån form av reaktion i att vänster fram avlastas.
Och om hästen går ett steg, har man då begärt förmycket?;)

Har man bara jobbat lite grand med kroppsmedvetenhet hos hästen så blir det sådär, det kvittar vilket ben som står längst fram.
Testa däremot med en gröngöling så får du se :-)

Men vad jobbig du eeeee.....:D

Rikkan skrev:
Menar du här att den ska backa med ett ben, stanna, ett ben, stanna?
Tar du fram hästen lika många steg sedan?
Eller går du ett steg bak och ett steg fram osv.?

Det jag vill är att den ska backa med tanke bakom varenda fotförflyttning. Ber man om mer än en fot är det lätt hänt att fot 1 blir med tanke och sen liksom rinner nr 2 och 3 med utan nån som helst fokus.Målet är att sen ska den kunna backa 18 steg om det behövs men med fokus på vartenda.

PÅ en grön häst går jag framåt typ ett varv på banan och blir ståendes bara nån sekund efter backen. Att backa rätt är jobbigt. På en skolad häst kanske jag går fram 4 fötter, bak 7, fram 3 o.s.v.
total kontroll, inte bara från människan utan även hos hästen.

Lägger du "samma" fokus på ett ben som du vill ska stanna, som det ben du vill ska röra på sig?

Japps, sen ser man vad den har svårt för och övar på det. Jag vill att när jag ber om back så ska alla ben gå i en jämn ström sas men man märker snart att vissa ben fastnar när ett annat rör sig, dvs framben och bakben saknar koppling. Då får man lära den att stanna vissa i förhållande till andra , lyfta vissa i förhållande till ett tredje.
Ta bort alla stopp liksom.

Gör du detta på rakt spår eller på volt?

Jag gör nästan alla dessa saker intill ett högt plank i början.
Har märkt att hästen känner sig trygg om den har det intill sig för i början så känns dessa övningar skrämmande för balansen. Sen gör jag dem var som helst men sällan på volt faktiskt. Asfaltsunderlag har jag för när man gör såna här balansvningar så uppskattar hästar plan, fast mark.

Menar du huvudet är i förhållande till människan placering, så att den inte känner sig trängd eller förnärmad, eller hästens huvud i förhållande till sin egen kropp?

Givetvis måste man alltid tänka på sin egen placering men jag menade i detta fall var hästen har sitt huvud i förhållande till sin egen kropp.

Och om hästen går ett steg, har man då begärt förmycket?;)

Inte begärt för mkt men då blir det en annan övning. Jag vill egentligen inte be den flytat sig, bara att den ska kunna flytta vikten mellan bogarna som reaktion på ett tygeltag. Det är bättre för inlärningsprocessen om man kan få åtminstone 8 viktförflyttningar innan man börjar flytta fötter.

Kul att du testar. Jag har uppfunnit dessa övningar för mina egna hästars behov så jag har ingen aning om hur andar uppfattar dem. Supernyttigt är det iallafall.Men pilligt.

Det som händer när jag försöker rida öppna enligt de instruktioner jag fått på ARkurs (då jag red en lånehäst) med min häst är att hon viker halsen och knuffar ut mig på yttersidan och ramlar åt sidan. Kan detta ha att göra med att jag uppmuntrat henne att böja halsen i övningarna morotstricket och kyssa stigbygeln?
Jag har några gånger fått något jag tror är korrekt öppna, svag böjning och fotförflyttningen känns kontrollerad men det är svårt att veta när man inte vet hur öppna ska kännas.

Askja stannar oftast jämnt med frambenen och med vänster bak bakerst.
Svala däremot stannar ofta "mitt i steget", alltså kanske tre dm mellan ett benpar och långt mellan det andra. :)

Ja det är oftast så det blir när man följer AR instruktionen för Öppna. Det bror på att man inte har böjningen klar utan hästen roterar ryggraden istället för att böjja sig. Inte hälsosamt och inte uppbyggande men MKT lättare än en riktig öppna.

Allting man gör med mat, tex morotstricket gör att man går in på hästens instinkter, dvs födosök. Detta är saker hästen gör totalt utan medvetenhet och hjärnaktivitet, det kan göra det i sömnen typ, och då kommer man inte in i det libiska (osäker på stavningen)systemet och inlärningen och fokuset uteblir.
Så ja, att du har övat in morotstricket gör att hästen har lättare för att haffsa sig igenom en övning av typen AR öppna.

Senast ändrad:

Han kan mycket. :)

Genom att bara se bilden, vad skulle du gjort annorlunda?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 973
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar