Öpnna/sluta vid hand???

Sv: Öpnna/sluta vid hand???

Hans kroppspråk säger åt hästen att flytta sig åtminstone en meter utanför staketet, och att flytta ut bakn ännu mer. Dessutom hänger han den i flabben på innertygel vilket förstärker att den ska flytta ut baken.
Hästen gör vad han säger åt den att göra men staketet är i vägen.

Han är säkert jätte duktig, inget tvivel, men känslan för hästen verkar ju dessvärre saknas. :(

Problemet är snarast att han är FÖR duktig för mina hästar, han ger dem ordentlig träningsvärk om jag inte ser till att han slutar i tid.
Det som är uppvärmning för honom är ett normalt arbetspass för mina hästar.
Men det har varit jättekul att se honom arbeta med hästarna, särskilt min första islandshäst som var road av krumelurridning. Askja trivs bäst när hon får lulla runt kravlöst i skogen.

Här ser hon väl ganska nöjd ut?
http://i19.photobucket.com/albums/b152/em76/AskjaElin

Bäst att jag tillägger att han bara höll på tills han fått några steg i öppna och sluta. Vi var i paddocken kanske 15-20 min och då stod vi still och pratade en del också. Jag tror inte detta arbetspasset gav henne träningsvärk, däremot såg hon sur och anklagande ut, hon sa att hon inte vill leka dressyrhäst, hon är en islandshäst som ska tölta på skogsstigar. :)

Är man duktig så kan man anpassa träningen efter hästens erfarenhet och kapacitet. Samspel. Det är ju det som är poängen med att vara duktig. Då behöver inte hästarna se sura och ledsna ut.
Har man inte känslan för hästen så tränar man efter eget huvud och är blind för hästens reaktioner.
Jag har själv sett det du beskriver, av tränare som anser sig vara duktiga -och mer än duktiga. Sånna människor tappar jag respekten för. Vad är ridning utan häst? Är en fråga som jag ställer om och om igen.
Tursamt nog så lär man sig en läxa och kommer förhoppningsvis ett steg närmare hästen -än vad man var innan.
Man får genom dessa "snedsteg" en förståelse för vad man kan utsätta sig häst för, med måste lära sig hur man ska reparera förtroendet, tyvärr ett grovt övertramt utan fina nyanser, men trots allt en början till den akademiska skolningen.

Att ta vara på hästen, utan att kränka den och samtidgt lära den något nytt utan att ge den sådan träningsvärk att den mår pyton dagen efter är ju tränarens jobb, anser jag.

Någon menar att det är ryttarens ansvar att säga till när hästen inte orkar mer, tränaren fråntar sig detta ansvar. För en ryttare som är nybörjare så är det ibland svårt att göra en sådan bedömning, och det är inte alltid att tränaren lyssnar på eleven heller, för tränaren ska ju veta bättre än eleven...?
Tyvärr så är det ju många tränare som inte träffar hästen dagen efter så att dom själva kan se vad dom orsakat. Sen så är det många som inte bryr sig om ifall hästen har träningsvärk, utan tänker mer på ridningen och sig själv.

Han är ingen professionell tränare utan en en vanlig hobbyryttare. Började rida på ridskola som vuxen, köpte ungt halvblod som han med hjälp av tränare tog till medelsvår och lite till. Där var han för drygt 10 år sedan när jag hade mina första hästar, en nyligen inriden islandshäst, ett gammalt new forest-fölsto och en fd travhäst. Det var nytt för honom som var van vid halvblod och dressyrridning.

Tyvärr har våra islandshästar råkat ut för tränare som pressat dem för hårt. Islänningar rider ju ofta på ett annat sätt än vi (mamma och jag) gör.

Kolla in www.ridkonst.nu där finns en knapp till vänster "hästens utbildningstrappa" där finns både öppna/sluta mm beskrivet både från mark och uppsutten. (mina hästar som ALDRIG tränat AR förut, gjorde både öppna/sluta från marken på 2 minuter på kursen vi var på, jag trodde inte att det skulle kunna gå) :)

Hrannar skrev:
Måste fråga, när man rider eller ska lära hästen att gå i en öppna, hur kan man "se" på hästen att den gör rätt??
Tips?
Har lite koll men vill höra vad ni gör.

Alltså.. Efter att bara ha läst igenom halva tråden så ville jag bara kommentera en sak som slagit mej överlag, och särskilt när jag läste den här frågan;

Bästa sättet att lära sej är att dels se någon som tränar (gärna ens egen häst om de nu lyckas med den), att prova själv med en häst som redan kan (helst med någon som samtidigt kan instruera om man inte får till det) och att sedan få hjälp i början när man ska träna sin egen häst.
Kan man inte få alla pusselbitar tycker jag att 2:an är mest lärorik, att pröva själv med en häst som kan. Då får man verkligen in känslan för hur det ska se ut utan större ansträngning, men helst ska man ha sett någon duktig demonstrera hur det ska se ut först.

Det handlar MASSOR MASSOR om känsla. Har man väl fått in känslan i ögat och fingertopparna för hur det ska kännas och se ut, då kommer man få till det förr eller senare.

Personligen hade jag egentligen bara jobbat min egen häst för hand "på riktigt" (alltså göra det på ett konstruktivt sätt) när jag för skojs skull ville testa på en annan häst (min förra med ny ägare :angel: ) nu när jag hade lärt mej känslan. Kan tillägga att jag aldrig behövde lära min häst vad den skulle göra, det hade jag hjälp till. Och JA, även om det absolut inte gick lika smidigt som på sin egen häst som man kände utan och innan och kunde traggla skolorna i sömnen så FANNS känslan där!
Sen att hästen tyckte att slutor för hand var för fjantar och bara fick till ett halvt bra steg på 10-15 minuter (varav största delen stillastående) kan inte ta ifrån mej min tillfredsställelse av att se att känslan satt i ävennär hästen inte var tränad på samma sätt :)

em76 skrev:
Det som händer när jag försöker rida öppna enligt de instruktioner jag fått på ARkurs (då jag red en lånehäst) med min häst är att hon viker halsen och knuffar ut mig på yttersidan och ramlar åt sidan. Kan detta ha att göra med att jag uppmuntrat henne att böja halsen i övningarna morotstricket och kyssa stigbygeln?
Jag har några gånger fått något jag tror är korrekt öppna, svag böjning och fotförflyttningen känns kontrollerad men det är svårt att veta när man inte vet hur öppna ska kännas.

Askja stannar oftast jämnt med frambenen och med vänster bak bakerst.
Svala däremot stannar ofta "mitt i steget", alltså kanske tre dm mellan ett benpar och långt mellan det andra. :)

Vet inte om jag kommer få stryk nu eller om alla gör så, men jag använder mej av tydliga förhållningar på innertygeln om hästen viker sej eller skjuter inåt. Alltså MYCKET tydlig förhållning på innertygeln. Inte dra, snarare rycka. Om inte hästen svarar på en gång, men hästen har tappat sin balans (eller aldrig haft den :p ) när den gör så, och har hästen tappat balansen brukar det behövas stora signaler. När man lär sej förhindra/förebygga att hästen tappar balansen/viker sej kommer man bara behöva rida med sits- och vikthjälper.
Men just innerbogarna har jag hft så otroligt mycket problem med på mina f.d. superojämna hästar :p så har man inte "hjälpt" den med förhållning på den bogen den trycker med innan man gör något - en rörelse, en travövergång, en galoppfattning.. osv.) så har hästen bara fallit iväg nånstans känns det som.
När den vet att man kommer "hjälpa" den med förhållning på sidan av den bogen som vill trycka, då brukar det hjälpa med en kramning som påminnelse bara när man känner att hästen håller på att flyta iväg. Eller vara lite övertydlig med sitsen.

Visst, det är jättesvårt att förklara för någon hur man ska göra på just sin häst när man inte sett det in action, eller överhuvudtaget för den delen när man inte känner häst och ryttare. Men just bogarna har jag haft jätteproblem att hålla koll på lååångt innan jag ens fattade vitsen med att styra hästens bogar :p

Håller med dig!
Ska få prova detta på en skolad häst snart, ska bli intressanr, även börjar rida litegrann på den för att få in känslan även där!
Jag önskar man skulle haft en skolad häst!
JUst för lärandet!

Hehe jag fuskade lite ;) men i slutändan får man alltid göra jobbet själv, dock har man bättre förutsättningar om man VET hur det ska kännas och se ut när det är rätt.

Problemet är att hon förböjer halsen inåt vid minsta lilla tygeltag när hon vet att det är öppna på gång. Enligt AR-tränaren ska man lämna yttersidan fri att länga sig, ingen kontakt med bettet till att börja med.
Jag har kommit fram till att bästa sättet att korrigera när hon förböjer sig och ramlar åt sidan är att räta ut henne och rida brant skänkelvikning några steg och sedan med ledande yttertygel tillbaka till spåret. Och sedan göra ett nytt försök med öppna.
Att flytta in bogen m h a spö har ibland fungerat bra.

Jag har fått lära mej att förhålla och samtidigt styra framdelen utåt eftersom halvhalten på innertygeln gör att hästen lyssnar bättre på "styrningen".
Du känner din häst bäst, men rent spontant låter det som en omväg att räta ut hästen för att få den gå öppna, att förbättra böjningen brukar ju vara det normala tillvägagångssättet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 973
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar