Opererad 5-åring i båda bakkotorna häva köpet?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Bennis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 973
B

Bennis

Jag inköpte en häst augusti-08 av näringsidkare var då 4 år pris över 100.000 kr. Han var inriden mars -08. Mitt mål med honom var svår klass dressyr då han hade goda förutsättningar för det. Besiktade på klinik u.a. Reds ca 3 dagar i veckan mest ut. Innan jul visade han ett kortare steg bak fick vila.
Chiropraktor från vet klinik tittade på honom i januaril åst ländrygg vä bak.
reds igång lugnt kändeds OK efter ett tag kom rörelsestörningen tillbaka bestämde mig för att kolla honom på klinik(mars) Lösa benbitar båda kotor bak Operation som visade hö bak kronisk atros stort benfragment som tas bort multipla slipfåror synovit. Vä bak benpålagring somslipas ned kronisk inflammation multipla djupa slipfåror. 2 månaders konvalecent innan återbesök
Törs jag sattsa på den här hästen?
Har pratat med flera jurister som säger att det är ett dolt fel rekommenderar att häva köpet. Finns det ngn med kunnande och goda råd. HJÄLP

Sv: Opererad 5-åring i båda bakkotorna häva köpet?

Jag kan inte svara på om du skall satsa på denna häst. Men undrar om du röntgade honom innan köp? Om han röntgades då borde det vel ha synts på bilderna då?

Om det fanns redan när du köpte hästen så skulle det synts på röntgen = INTE dolt fel. Varför ska säljaren ta smällen för att du snålade vid besiktning och inte röntgade?

Om jag tolkar dig rätt så röntgades inte hästen vid köpet? Om så hade gjorts så skulle de lösa benbitarna ha upptäckts och därför är det ju inga dolda fel.

Köparen har undersökningsplikt. Köper man en så pass dyr häst så skulle jag gjort en exportröntgen, då hade man sett ev. röntgen fynd = ej dolt fel.

Senast ändrad:

Håller med tidigare svar. Köparen har ALLTID undersökningsplikt. Du får stå ditt kast, tyvärr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka