Operera ut öga

Q

quinny96

Är det någon här som har en häst som har fått ett öga ut opererat? Vill ni då berätta lite om det för mig. Varför, var, hur det gick och vad det kostade. Tack

Sv: Operera ut öga

Har inte varit med om det själv, men vad har hänt med din (?) häst som gör att ögat måste bort?

jag känner en häst som har opererat bort sitt öga .han fick en skada
som gjorde att man blev tvungen att ta bort ögat.
efter operationen var han konvalecent en tid för att han skulle lära sej att använda bara ett öga och för att det skulle läka ihop bra förståss.man fick sedan succsesivt vänja honom vid ridhuset ,de andra hästarna ,att bli riden mm. han hade lätt för att anpassa sej till sitt handikapp.och han var ganska snart tillbaka fullt ut som ridskolehäst.han är en duktig hopp och dressyr ponny.
eftersom han bor på ridskolan där jag red så kan jag inga detaljer om kostnader och behandlingar mm kring detta.
men att en häst klarar sej utmärkt med bara ett öga har jag sett med egna ögon.

Hej

Jag har heller ingen erfarenhet av detta personligen. Jag har dock ridit 2 hästar som opererat bort ett öga var. Den ena rullade sig i hagen och fick en pinne i ögat och den andra vet jag inte riktigt vad det var som hade hänt. Båda två fungerar kanon som ridhästar bortsett från att man måste förtjäna deras tillit. Dom har svårt att ställa igenom åt det blinda hållet. Nya ryttare kan ha ganska svårt för att rida dom.

Vad har hänt med idn häst då du funderar på detta?
Mvh Dahlia

Quiet Easy(stavning?) har ju bara ett öga. Samt vet jag en duktig travhäst som klarat sig bra med bara ett öga.

Hästen i fråga har varit blind på sitt öga mer eller mindre hela livet. Men det har börjat krympa ihop så det börjar bli dags att ta väck det. Det är dock en kostnadsfråga. Rör det sig om 10' eller 90'. Ingen panik men det hade varit skönt att få det ur världen. Som ensam med gård, hästar, katter, lån o dylikt så måste man ha en liten uppfattning om priset innan man ger sig på det. Sedan är det ju vad som händer efter operationen. Ska hästen stå på stall dygnet runt eller vad kommer hända. NÅGON SOM HAR KOLL PÅ DETTA?

Varför ringer du inte och ber om prisuppgift från veterinären i fråga brukar vara bättre än gissningar här på forumet. Klinikerna brukar kunna ge ganska precisa prisuppgifter och även upplysa dig om eftervården för din specifika häst.

Ja har funderat på att ringa. Ville bara inte framstå som dum. Men nu vet jag. Tack. Någon klinik du vill rekommendera.

Min häst har ett öga! Sök på Loppan så kommer det upp berättelsen och bilder. Jag har sparat alla fakturor men har inte velat räkna ihop vad det kostade:crazy: Men jag skulle tippa på runt 10 000, fast då betalade försäkringen en stor del av det hela. Loppan stod nog två dygn på klinik. Trots att hon var hela 23 år när det tog ögat så var hon hela tiden pigg som en lärka.

//millus

Du får väl vända dig till närmaste klinik med operationsmöjligheter. Själv står jag på Täby Galopp så ATG-kliniken 100 meter från min stalldörr brukar bli välbesökt...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Till följd av att hästen fick veterinärvård för ett skadat öga för sent behövde ögat opereras bort. Nu döms hästägaren för djurplågeri.
Svar
0
· Visningar
147
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
593
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 017
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Har en vän vars åring har fått en illa infektion i hoven, sticksår, främmande objekt kvar, hovbenet påverkat. Svarar svagt positivt på...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka