Operera eller avliva?

Jag hade opererat. Har faktiskt opererat, den hunden fick många, många bra år (något år yngre, men en mer kortlivad ras). Från att bokstavligen varit döende (livmoderinflammationen) var hon uppe och ville gräva efter mullvadar mindre än 24 timmar senare.

Hur ser prognosen ut? Vad säger veterinären? Vad är bäst för hunden? Är det rätt att utsätta den för två stora operationer?

Två stora? Är det nödvändigt att ta bort juvertumörerna/går det inte isf att göra samtidigt/det behöver ju inte vara en stor op om den nu ens görs tänker jag..?

Jag hade baserat beslutet på hundens ras, förväntad ålder och allmänna skick, det är ju ändå en operation i buken liksom. Jag har haft kort rehab på de vi opererat för pyo och de flesta på kliniken var på benen rätt kvickt, den enda som var sliten av mina egna efteråt var tiken på två år som fick det i samband med valpkull och där var det veterinärfel som förvärrade det hela. Den äldsta var stor ras runt 10-årsåldern, levde till 13 och det var helt bra år :heart Tänker med glädje på hur pigg hon var när hon drog den manliga djursjukvårdaren genom korridoren när hon fick snuff på att vi var där för att hämta henne. (Tror det kostade 3500 på den tiden, those were the days..)

Jag opererade min tik för detta när hon var tio år.
Hon är tretton nu och frisk och glad, är nöjd över mitt beslut med fler år med henne :)

Min pappa har opererat två i övrigt friska (dvs inga tumörer) riesentikar i 10 års ålder (det är ganska hög ålder på riesen). Den ena blev som ny igen och levde ett par år innan hon fick lymfosarkom och togs bort pga det. Den andra läkte fint osv men kom aldrig riktigt igen efter operationen, hon blev gammal av den och åldern typ kom ikapp henne. Hon togs bort på grund av "ålder" något halvår senare. Inte sjuk då heller men hon var gammal, trött och ville inte mer så att säga. Det var dags.

Så har du pengarna, är det värt det oavsett hur det får? Det är för mig avgörande. Pappa tex kan ha eller vara utan pengarna (jag anser inte summan är hög, låter ganska normal för op av akut pyo på påverkad hund). Jag har dem inte och nog för jag kan tänka mig låna till dylikt men INTE i den situation TS beskriver.

Lyssna på hjärtat! Jag valde själv efter mycket vånda att inte op en äldre tik som fick livmoderinflammation (lindrig) trots god prognos. Men ålder, tumörer och njursvikt gjorde att jag istället valde att - trots att vet inte trodde det skulle gå - medicinbehandla. Hade råtur och det hjälpte medicinera och hon fick 3 kanonbra år innan njurarna över en natt slogs ut när hon var nästan 14 år)

Har utan att blinka opererat 8-9 år gamla tikar med förväntad Max livslängd för rasen på 12-13 år.

Jag hade en tik som fick livmoderinflammation när hon var över 11 år. Hon hade även ett par mindre juvertumörer. Tiken var pigg och frisk i övrigt, så naturligtvis opererades hon och hon blev snabbt helt återställd. Juvertumörerna togs inte bort, men gav aldrig tiken några problem. Tiken togs bort när hon var drygt 12,5 år pga åldersrelaterade problem som inte hade någonting med cancer att göra.

Som de andra skriver så hade jag nog tänkt en och två gånger över ekonomin.
Min hund blir 13år till våren & vi har sagt att händer det henne något så kommer vi inte utsätta henne för en operation.
Hon har juvertumörer och det har dykt upp en och annan knuta på andra ställen med men än då länge är hon pigg och glad.
Min tik mår väldigt dåligt hos vet...
Hon är enormt stressad och har to.m bajsat på golvet för att hon var så nervös.
Så det är en stor anledning till varför jag inte hade velat utsätta henne för mer tid än nödvändigt hos veterinären.
Sen tänker jag att jag vill ta bort henne innan hon blir för sjuk och dålig.
Hon ska inte behöva må dåligt bara för att jag vill ha henne kvar :(
Men det är lätt att sitta här och skriva, kommer vara enormt svårt när den dagen är kommen :(

Lycka till och är övertygad om att du kommer göra rätt val för dig och din hund.

Är hunden frisk i övrigt hade jag opererat.

När min hund var 11 fick hon diabetes och jag lät dem ta bort livmodern. Hon fick 4 bra år till, så det var helt klart värt det. Ganska stor ras också; labrador-boxer-blandning.

Har det tagits prov på tumörerna? Vilken typ av tumörer det är tycker jag är av betydelse för hur man skall gå vidare.
Är tumörerna elakartade skulle jag inte göra något annat än se till att hunden fick vara smärtfri den tid hon har kvar.
Är tumörerna godartade skulle jag låta dem vara och satsa på att operera bort livmodern om jag skulle göra något. En ekonomisk fråga när hunden är oförsäkrad. Jag har låtit operera bort livmoder och juvertumörer (med 6 års mellanrum) och den operation som hunden hade det jobbigast efter var juvertumörerna.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 493
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 834
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 813
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka