Min pappa har opererat två i övrigt friska (dvs inga tumörer) riesentikar i 10 års ålder (det är ganska hög ålder på riesen). Den ena blev som ny igen och levde ett par år innan hon fick lymfosarkom och togs bort pga det. Den andra läkte fint osv men kom aldrig riktigt igen efter operationen, hon blev gammal av den och åldern typ kom ikapp henne. Hon togs bort på grund av "ålder" något halvår senare. Inte sjuk då heller men hon var gammal, trött och ville inte mer så att säga. Det var dags.
Så har du pengarna, är det värt det oavsett hur det får? Det är för mig avgörande. Pappa tex kan ha eller vara utan pengarna (jag anser inte summan är hög, låter ganska normal för op av akut pyo på påverkad hund). Jag har dem inte och nog för jag kan tänka mig låna till dylikt men INTE i den situation TS beskriver.
Lyssna på hjärtat! Jag valde själv efter mycket vånda att inte op en äldre tik som fick livmoderinflammation (lindrig) trots god prognos. Men ålder, tumörer och njursvikt gjorde att jag istället valde att - trots att vet inte trodde det skulle gå - medicinbehandla. Hade råtur och det hjälpte medicinera och hon fick 3 kanonbra år innan njurarna över en natt slogs ut när hon var nästan 14 år)
Har utan att blinka opererat 8-9 år gamla tikar med förväntad Max livslängd för rasen på 12-13 år.