Operera bort analsäckarna?

En träningskompis gjorde det på sin labbe för ett par år sen, tror han var runt 5-6 år då. Han har mått bra sedan dess. Före operationen hade han ofta ont av analsäckarna. De fick tömmas ofta, antibiotika och smärtor.

Min isländska fårhund fick jätteproblem med analsäckarna när hon var i sjuårsåldern, de blev inflammerade och sprack flera gånger - det kunde gå väldigt fort, på morgonen när jag gick till jobbet var hon helt ok och när jag kom hem några timmar senare hade de brustit.
Det gör naturligtvis väldigt ont, det är ett mycket känsligt område. Vi spolade och hon gick på antibiotika i omgångar i ett halvår tills det läkt såpass att veterinären ville operera (inte lämpligt under pågående inflammation).
Det visade sig att analsäckarna inte bara brustit utåt utan även inåt mot tarmen och Raskva hade enligt veterinären "ett ormbo" av fistlar och nekros. De fick göra en större operation än normalt och även ta bort en bit av tarmen.
Naturligtvis fick hon smärtstillande (Rimadyl) men idag hade jag nog propsat på något starkare, i alla fall de första dagarna för hon hade rejält ont.
Det läkte ändå väldigt fint - hon var väldigt snyggt ihopsydd, kunde varit en plastikkirurg :) - , hon var sydd med stygn som löser upp sig själva och det var inga som helst problem.
Enda saken vi märkte när hon väl var läkt var att det hände att hon fes, rimligtvis hade hon gjort det innan också men nu hördes det. Inget större problem att leva med alltså.

Några tips för en nyopererad hund:
Ge gärna psylliumfrön som lagts i blöt ett tag i vatten i maten så att avföringen inte blir så hård utan blir lättare att få ut utan att hunden behöver krysta så hårt. Lite olja på maten kan också vara bra.
Se även till att hunden dricker ordentligt.
De kan ju inte göra rent sig själva i rumpan när de har krage så jag spolade försiktigt med ljummet vatten i duschen två gånger om dagen i de aktre regionerna, även för att få bort sårvätska och annat.
Det finns en smärtstillande salva mot hemorrojder på apoteket, Xyloproct, som man kan smörja runt analöppningen en stund innan man rastar hunden så lindrar man lite i alla fall.

Operationen brukar ersättas av försäkringsbolaget.
Hoppas att det går bra för din hund, jag har nog inte hört talas om någon som inte varit nöjd efter en sådan operation.

Tack så mycket för svar!

Och tack för alla nyttiga tips ang operationen @Lona

Lutar åt att det blir en sådan operation då han haft problem flera ggr med att dom blivit inflammerade och spruckit :/

Nu är operationen gjord, allt gick bra och skönt att veta att han inte behöver ha problem med fler inflammationer.

Tur att jag fick bra tips här för veterinären sa mest att "de brukar inte ha så ont" (fick självklart smärtstillande) men jag tycker då att min hund verkar ha ganska så ont men jag inbillar mig att det hjälper en del med den där xyloproct salvan + olja på maten iaf :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund som är 4 år, har diagnostiserats med början till spondylos i ryggraden, diskbråck i halsryggen, missbildat revben och även en... 2
Svar
23
· Visningar
4 565
Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår... 2
Svar
37
· Visningar
4 501
Senast: Ratax
·
Hundhälsa Vår labbe stinker i rumpan. Har läst om analsäckar men han visar inga såna syntom. Han varken slickar sig eller åker kana på rumpan...
Svar
13
· Visningar
1 029
Senast: Sannnu
·
Hundhälsa Hej, Vår flatte Melker har i veckan opererats för patellaluxation. Är det någon här som gått igenom detta och kommer ihåg hur lång tid...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: msp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka