Operationskostnad?

Scilla

Trådstartare
Ni som opererat era hästar vad har detta kostat er eller försäkringsbolaget?

Skriv gärna vad det är hästen är opererad för.

Sv: Operationskostnad?

mitt halvblod fick akut tromboflebit i halsvenen efter kastreringen. det blev en omfattande op. som kostade mig 2200 kr i fast självrisk och försäkringsbolaget runt 60.000. det hände 2001.

En unghäst med hasledsfluxation efter en transport olycka kostade mig 22 000:- i självrisk och moms. Försäkringen tog resterande 7500:-.

Diagnostisk artroskopi (titthålsoperation) i hasleden. Kostade inkl besöket samma dag och skoning med PG fram och vanliga skor bak dagen efter 15 000 kr. Minns inte vad jag betalade, men 20% av besöket och op, samt hela skoningen (1300 kr) själv. (Hade redan bet självrisken) Självrisken på de 15 000 kr blev 3000 kr, så betalade ca 4300 kr själv.

Artroskopi i kotled för att ta bort POF/birkelandsfraktur. Gick på 7500 kr själva op, sen kostnad för uppstallning och lite sånt. Notan slutade på drygt 10 000 kr, bolaget betalade allt, jag betalade noll kronor. (Hade redan bet självrisken)

Omfattande operation av ögonlock, borttagande av ink samt plastisk rekonstruering av ögonlock. Stod sedan 2 veckor på djursjukhuset. Skodd runt om (1100 kr) under tiden där med. Slutnotan hamnade på 33 000 kr, jag betalade 1100 kr (skoningen, hade redan betalt självrisk).

Plastikoperation av ovan nämnda ögonlock, då föregående operation misslyckades. Hästen gick hem samma dag. Minns inte exakt vad det kostade men dryga 10 000 kr. Jag betalade självrisken om 1500 kr.

Tenoskopi (titthåll) av carpalsenskida och upprensning samt 'frisering' av skadad böjsena. En natt på kliniken, 15 000 kr ca, jag betalade ingenting (självrisken redan betald)

atroskopi för "smågrus" i inre knäleden på vänster bak,en koll på höger bak,14000:- vetbesök i samband med detta,ca 12000:-.Totalt
26000:-,jag har endast betalt självrisken på 2600:- :banana:

Min häst fick stora problem efter sin kastration och fick "kastreras" en gång till = sövd och opererad. Bodde tre dagar på djursjukhuset + 10 dagar till eftersom han fick hööög feber, diarre av pct och diverse problem.

Kostnad ca 32 000 kr, hade 2300 kr fast + 20% rörlig självrisk då så lite över 8 000 kr fick vi betala själva (men vi var överlyckliga ändå eftersom försäkringsbolaget utan problem gick in och betalade fast det var komplikation efter kastration!). Efter det bytte jag till endast fast självrisk - insåg att det kan bli riktigt dyrt annars :eek:.

Artroskopi av kotled 15000 kr inkl eftervård.
Artroskopi av knäled 15000 kr inkl eftervård.
Betalade fast självrisk i båda fallen.

18 h intensivvård av fölunge med sepsis, inkl uppstallning (med mamman), mediciner och prover 29000kr. 2000 kr i fast självrisk kostade detta.

Vad har du för föräkring med så hög självrisk?

Det är momsen som "ställer" till det så det ser dyrt ut men den delen är ju avdragsgill, vilket innebär att hon får tillbaka vid deklaration.

Detta gäller endast om hästen ingår i företag, annars är man inte skyldig att betala moms.

Det är momsen som "ställer" till det så det ser dyrt ut men den delen är ju avdragsgill, vilket innebär att hon får tillbaka vid deklaration.

Detta gäller endast om hästen ingår i företag, annars är man inte skyldig att betala moms.

Dessutom kan hon ju ha haft rörlig självrisk med, och inte fast. Momsen är naturligtvis största skillnaden, men även rörlig självrisk bidrar ju.

tycker att många a er bara betalar självrisken. vad har ni då för försäkring. när jag betalat min självrisk får jag ju fortfarande betala 20 % av det resterande beloppet. så om jag tex skulle få en vet kostnad på säg 25 000 så blir det ändå endel pengar man får betala. sorry för trådkapning nu men jag fattar ju inte riktigt detta med försäkringar...:angel:

tycker att många a er bara betalar självrisken. vad har ni då för försäkring. när jag betalat min självrisk får jag ju fortfarande betala 20 % av det resterande beloppet. så om jag tex skulle få en vet kostnad på säg 25 000 så blir det ändå endel pengar man får betala. sorry för trådkapning nu men jag fattar ju inte riktigt detta med försäkringar...:angel:

Jag hade likadant förut, men iaf hos Agria kan man välja, antingen endast fast självrisk eller en del fast + 20% rörlig (kanske finns andra val också, har inte superkoll).

Jag ändrade min pålles försäkring och har nu 2300 kr fast självrisk och ingenting mer.

Fullblodet skadade sej i hagen och skadade kotan så allvarligt att detgick ända in i kotleden. Det blev en STOR operation på helsingborgs djursjukhus.
Den första räkningen när vi hämtade hem henne låg på dryga 30 000 ...
Försäkringen tog det mesta så det slutade på knappt 10 000.

Vilket försäkringsbolag har du?
Ersätter de för artoskopi vid lösa benbitar? trodde det var ett medfött fel och ingår inte i det bolaget jag har Folksam, eller hade du dolda fel försäkran?

Om hästen varit försäkrad sen den är föl så ersätter (vi talar de som varit ridhästar från födseln) alla bolag benbitsoperation om biten ger problem.

Har man byy bolag, köpt en fd travare/galoppör eller hästen är införsäkrad senare än som föl ersätter de generellt inte (men de är snälla och gör undantag ibland)

Nästan alla bolag har numera möjlighet att välja fast självrisk. Det kostar mer i premie, men som synes i den här tråden kan det vara väldigt skönt att ha när olyckan är framme.

Agria, Sveland och IF erbjuder alla fast självrisksmöjlighet. Man kan välja mellan olika självrisknivåer (hög eller lite lägre), även det påverkar premien. Jag vet inte om Folksam har fast självrisk men jag har för mig det.

Jag har fast självrisk på alla mina.

Nästan alla bolag har numera möjlighet att välja fast självrisk. Det kostar mer i premie, men som synes i den här tråden kan det vara väldigt skönt att ha när olyckan är framme.

Agria, Sveland och IF erbjuder alla fast självrisksmöjlighet. Man kan välja mellan olika självrisknivåer (hög eller lite lägre), även det påverkar premien. Jag vet inte om Folksam har fast självrisk men jag har för mig det.

Jag har fast självrisk på alla mina.

ok. då börjar jag fatta vaför många här inte behövt betala mer än de gjort. men är det mkt högre man får betala i premie om man har fast självrisk? om de inte är ngn jätte skillnad så ska man nog höra av sig till sitt försäkringsbolag förr skulle ngt stort hända så kan det ju bli mkt pengar!

folksam hade bara fast självrisk förut, men tyvärr så har dom tagit bort det förra årsskifftet :( nu är det 2500 + 10 %. lite surt för jag valde det bolaget från början (över 10 år sedan) pga. den fasta självrisken och dom skapligt låga premierna. nu vågar jag inte byta bolag på pållarna av olika anledningar :(

vilket färsäkringsbolag är billigast och bäst egentligen? ni verkar ju ha hemskt mycket olika.

jag har agria tror det är fast självrisk på 2200kr nåt sånt sen är det obegränsad veterinärvård och han är färsäkrad i det priset jag köpte honom i men tror jag skall höja honom eftersom han är mer värd nu. är det en ide?.
tycker ni det låter som en bra försäkring eller finns det bättre?

knapplån.

Byt inte bolag. Det kan inte sägas nog många gånger.

Bolag kan man välja på ett föl eller on oförsäkrad häst, i övrigt gör man bäst att INTE byta bolag på en häst som sedan föl varit försäkrad i ett och samma bolag.

Det går inte att säga att bolag X är bäst och billigast, för man måste dels se vad försäkringen innehåller, ställa det i paritet till priset och sen bestämma hur mycket skydd man vill ha och är villig att betala för.

Om jag jmf IF och Agria, på på ytan samma typ av försäkring, samma ras och samma liv (A1 utökad, fast självrisk, mediciner och resor ingår, 15 000 kr i liv & användbarhet, fullblod) så är folksam ca 50% billigare. MEN, börjar man läsa ordentligt i villkoren skiljer det sig på en rad punkter.

T ex:

Agria har 1900 kr i fast självrisk och 125 dagar självriskperiod. IF har 2500 kr i fast, och 100 dagar.

Agria ersätter 120 000 kr/år, IF 100 000 kr.

Agria ersätter obegränsat med medicin inom de 120 000 kr. IF ersätter max 3000 kr medicin/år.

Agria ersätter avlivning med obegränsad kostnad inom de 120 000 kr. IF ersätter max 3000 kr.

Agria ersätter mer sjukbeslag, mer veterinärresor etc än IF.

IF ersätter enligt vissa regler rehabilitering, det gör inte Agria alls.

Osv.

Så Agria kostar mer ja, men 'ger' också mer.

Då får man i nästa steg fundera på om man tycker man behöver det högre skyddet. T ex så är det viktigt att kunna avliva på klinik, och få den kostnaden fullt ersatt? Eller är det helt okej att få ett bidrag a 3 000 kr till avlivningen (och vid avlivning på klinik få betala nästan 5000 kr ur egen ficka t ex). Eller vet man kanske att man i alla fall vill ta bort på hemmaplan och det kostar si och så mycket?

Är det viktigt att kunna ha mer än 3000 kr/år i medicin, eller är man beredd/har möjlighet att 'ta smällen' om hästen kräver dyr medicinering som får betalas ur egen ficka?

Dvs det går ALDRIG att säga att det och det bolaget är billigast och/eller bäst: Det beror HELT på vad man vill ha för skydd och hur mycket man anser det är värt.

Men på redan försäkrad häst byter man inte bolag om man inte är beredd att ta den risken och de kostnader det kan medföra med lite otur.

Jag vill ha Agria, utan tvekan. Jag har idag tre hästar, ingen av dem står i Agria, utan jag har en i IF, och två i Sveland. Helt enkelt för att de två nyinköpta redan var försäkrade och jag inte tar risken att byta bolag.

Liknande trådar

Hästvård Cystor - era erfarenheter Vad hade ni för symptom? Vart satt den/dom, Opererade ni ? Vad för typ av operation gjordes ? Resultat ...
Svar
4
· Visningar
339
Senast: Bee
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Hästvård Är det någon som opererat kissing spines i närtid? Vad har resultatet blivit? Vart och vem utförde operationen och varför blev det...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka