Operation ungponny.

Lamborghini

Trådstartare
Köpa en nyligen inriden ungponny för att utbilda och sedan sälja, hur dumt/inte dumt är det?
Är iofs kanske mest sugen på en 4-5 åring (känns smartare med tanke på att man ska få iväg den sen hyffsat fort), starta lite så småning om och sedan sälja vidare.

Nå, in med era tankar!
 
Sv: Operation ungponny.

Ska man köpa ponny billigt så ska den vara ung och oriden. Ska man sälja ponny ska den vara minst 4 år och riden. Som det är idag är det nästan omöjligt att sälja en ung ponny köparna vill ha ridna hästar från 4 och uppåt gärna också tävlade. Då är det ganska bra pris på dom. Men att göra snabba pengar är nog inte så lätt just för att föräldrar vill ha "färdiga" ponnys till sina barn. Så räkna med att ha den minst ett år om du ska kunna både öka priset och sälja lätt, om du ska köpa en billig oriden ponny.
 
Sv: Operation ungponny.

Men om jag köper en... säg 4-åring då o har nåt år? Kanske tom en 5-åring som inte är så välriden.
 
Sv: Operation ungponny.

Då är det inte så lätt att hitta bra ponnys till ett bra pris. De flesra säljare som haft ponnyn så länge är också medvetna om vad den är värd.
 
Sv: Operation ungponny.

Jag köper vid 3 års ålder (precis inridna) och säljer vid 5-6 års ålder. Då är de utbildade och tävlade upp till LB/LA. Har även kört kvaliten på någon vid fyra års ålder för att få lite extra bedömning där. Det lönar sig bra ekonomiskt att göra så men sen är det ju som det är att de kostar att ha dom också och tid är också pengar så hur stor förtjänsten blir egentligen är ju lite svårt att säga...Men... Det är ju otroligt roligt med ungponnyer och det behövs små vuxna som kan utbilda dessa så att de får en bra start i livet. Pengar är inte allt som jag brukar säga till maken om han gnäller vid något tillfälle.
 
Sv: Operation ungponny.

Precis, det är kul det är huvudsaken. Att jag tjänar nåt eller går mer eller mindre jämt upp gör egentligen inget, bara man inte går grymt mycket back på det - men det tror jag inte.

Jag älskar verkligen att rida ponnyer så det känns som att det vore nåt för mig :)

Är dock inte så insatt i själva tävlandet av ungponnyer. Ska nog sätta mig o kika på det nu!
 
Sv: Operation ungponny.

Nå har jag förstått det här rätt?

Ungponny tills året den fyller 7. Får starta Msv A i hoppning som ungponny? Hur är det i dressyr? Eller är det nya regler?

Tack på förhand!
 
Sv: Operation ungponny.

Jag köpte en ungponny (4 år, ej inriden) men dock med bra förutsättningar, vilket gör att den inte blir helt billig. Jag ska rida 5 och 6 års championatet i dressyr med honom och förhoppningsvis ska han vara relativt färdig utbildad i de högsta dressyr klasserna när han säljs. Ska även se om jag kan hitta någon som kan tävla honom i Avd. A då jag är för gammal. Har även tänkt att visa honom på kvaliten som 5 åring då han inte är visad på något sådant.
Personligen tycker jag det är jättebra med mindre vuxna som kan utbilda ponnyer då vi faktiskt har mycket fina ponnyer i Sverige men tyvärr för få som utbildar vilket gör att folk importerar.
Om man köper ponny för att tjäna pengar så ska man nog egentligen köpa en 5 åring eller någon i den åldern och fortsätta utbilda för då är ponnyn ganska färdig i växten och kan ridas + att det (tror jag) lockas mer köpare till en 6-7 åring än till en 4 åring. Eller hitta riktiga "fynd" som man ibland kan se.
Personligen rider jag gärna in dom också så vet jag vad som är gjort och inte gjort. Men det är ju också en mer långsiktig satsning.
Lycka till med din nya ponny! :bump:
 
Sv: Operation ungponny.

Tack för svar!

Näe tjäna pengar är väl kanske lättast om man har egen gård + flera hästar. Kan jag tänka mig. Får bli på kul o hoppas på att man inte går för mkt back :)

Jag hoppas på att hitta ett "fynd" som ingen har upptäckt = inte alltför dyr.

Vet du hur det funkar med klasser o så? (Mitt inlägg innan ditt)
 
Sv: Operation ungponny.

När jag red ponny så jobabde jag hos en som köpt och sålde. mest halvblod då men även ponny.

Då (det var 99 så det är ju X antal år sen) var det mest efterfrågan på C-ponnyer, också de som uppfödaren hon hjälpte hade svårat att bli av med.

Hon hade c-ponnyn från 4-6 år, köptes inriden i skritt och trav. Passade även på att köra in henne. såldes för dubbelt så mycket som hon köptes för, men jag har somsagt ingen aning om vad hon kostade under de 2½ åren hon hade henne.
 
Sv: Operation ungponny.

Aa jag hade vält tänkt D-ponny men jag är ju inte bamsestor så en stor C-ponny kanske det blir nån gång också :)
 
Sv: Operation ungponny.

Ungponny tills året den fyller 7 år, du får tävla msv A hoppning i avd B, i dressyren så har de tagit bort avd B så där startar du i ord. klass men om du är vuxen så är det utom tävlan = skit dumt eftersom du är den första att bli bortlottad.
 
Sv: Operation ungponny.

Man kan ju starta dem i storhästklasser :idea:
Det kommer jag att göra. Har fått det rådet av en GP domare.
 
Sv: Operation ungponny.

Jag är inte helt säker men jag tror att dressyrponnyerna går ungponny tills dom är 6 år. Hopp ponnyerna har väl 7 års championatet om jag inte minns fel men dressyren har bara till 6 år. Som savage skrev så finns det inte längre Avd. B i dressyren, utan man tävlar utom tävlan ( vilket betyder ingen rosett och plakett vid 60%, fast vi betalar lika mycket som de som tävlar om placering, tycker jag personligen är jättefel!!!!) Däremor får inte klubben lotta bort oss längre då det isåfall skulle vara omöjligt att kvala till championaten. Förra året var det så men det blev ohållbart.
 
Sv: Operation ungponny.

HEJ!
Riktigt dumt att ta bort avd B i dressyren. Ska vi få fram bra tävlings ponnyer så är det mycket bra om vi små vuxna kan hjälpatill med den första skolningen. Att starata utomtävlan med en spiker som ej talar om något om hästen ej heller resultat är tråkigt för 130 kr. För oss uppfödare och utbildare är tävlingen ett bra fönster att pressentera sin ponny.
 
Sv: Operation ungponny.

Ja det låter ju urpuckat... Men men, dom kanske kör igång med avd. B igen. Man kan ju hoppas!
 
Sv: Operation ungponny.

Javisst får man ju hoppas det, förstår inte varför dom skulle ta bort det i dressyren när hoppningen får vara kvar. På vissa tävlingar är det som Inn skriver, att det inte ens visas resultat. Det är ju varken bra för oss som utbildar eller för dom som föder upp. Och betala de hutlösa priser utan att få plakett eller rosett... då kan man ju lika gärna få kvala på Clear Rounder isåfall och betala halva priset!! :mad:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
24 622
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 590
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 660
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 888
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Dom vill para sin huskatt
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp