Operation Karpalsenskida båda fram?

Vala

Trådstartare
Hej!
Undrar om någon här opererat sin häst för problem med karpalsenskidan på båda fram?
Har ett sto som kan behöva opereras båda fram och skulle vilja ha så mycket information om detta som möjligt.
Hur lång konvalescens det är och hur länge dom måste stå på boxvila efter operation.
Mitt problem är att min häst inte klarar att stå på boxvila ens i 3 dagar utan att försöka slå sönder boxen för att ta sig ut.
Hon är behandlad flera gånger både i knä och kotleder redan så jag har provat det här med boxvila, hon blir tokig medans hennes sällskap har stått lugnt och stilla.
Just nu känns det som att det kunde fått vara vilken som helst av mina andra 5 hästar som var skadad eftersom dom andra lugnt står på box.

Hej!
Undrar om någon här opererat sin häst för problem med karpalsenskidan på båda fram?
Har ett sto som kan behöva opereras båda fram och skulle vilja ha så mycket information om detta som möjligt.
Hur lång konvalescens det är och hur länge dom måste stå på boxvila efter operation.
Mitt problem är att min häst inte klarar att stå på boxvila ens i 3 dagar utan att försöka slå sönder boxen för att ta sig ut.
Hon är behandlad flera gånger både i knä och kotleder redan så jag har provat det här med boxvila, hon blir tokig medans hennes sällskap har stått lugnt och stilla.
Just nu känns det som att det kunde fått vara vilken som helst av mina andra 5 hästar som var skadad eftersom dom andra lugnt står på box.

Opererat ena sidan på en häst. Där visade det sig under op att senan var så förstörd att utsikterna för läkning av senan var noll. Dock en tåsträckarsena, så det fanns hopp om att hon skulle fungera ändå. Tur i oturen eller hur man säger då hon INTE funkade alls på boxvila, inte ens på kliniken. Så hon fick gå ut då hopp och skutt inte gjorde något. Det hade hon INTE fått om operationen gått som förväntat. Utan då hade det varit lång konvalescens, med saaakta och succesivt utökad KONTROLLERAD rörelse.

Så jag skulle i ditt fall verkligen fundera på om det är så stor vits operera om hon tål boxvila så dåligt. Den bästa att diskutera med är såklart behandlande veterinär, och kanske kan bero lite på varför man vill gå in och operera, finns ju mer än ett problem de kan ha i carpalsenskidorna.

Jag har ett par i bekantkapskretsen som op sina hästar. En fick tas bort senare trots op då rätt diagnos och op kom försent var gissningen (beh MÅNGA gånger i kotled och hovled innan). Den andra är ok.

Det finns ju många olika sätt att ha sin häst som konvalecent. Boxvila, sjukhage, konvalecentstall mm.
Själv har jag byggt 2 boxar med utgång såväl mot stallgången och mot hagar. Har jag en konvalecent så tar den ena boxen + sjukruta eller sjukhage utanför dörren och en sällskapshäst i boxen bredvid med hage runt sjukhagen.

Det fungerar bra för mig. Har man inte möjligheten att skapa bra förutsättningar hemma kanske man får lösa genom att lämna bort hästen en tid. Operera och inte kunna genomföra rehaben bra är bortkastade pengar och lidande för hästen.

Min häst var också tokig som konvalecent och han i sitt normala friska jag kunde aldrig stå på box särskilt länge. Dock när han råkade ut för boxvila under ett antal veckor så klarade han faktiskt själva boxen okej, förutsatt att jag aldrig tog ut honom överhuvudtaget. Då accepterade han på något vis att det var boxen som gällde. Sen fick han såklart sina ryck också men överlag så stod han relativt avslappnat/uppgivet där och tittade.

Skillnad kom sedan när han fick gå ut i hage, lite större så han kunde ändå röra sig okej så det var alltså ingen sjukhage, då blev han näst intill farlig att ställa på box under nätterna. Så det slutade med att under konvalecenten enbart vara ute i den lilla men ändå lite större sjukhagen. Kanske det går att göra något liknande för dej? Fast jag vet inte hur strikt boxvilan måste vara dock.

Det fungerar bra för mig. Har man inte möjligheten att skapa bra förutsättningar hemma kanske man får lösa genom att lämna bort hästen en tid. Operera och inte kunna genomföra rehaben bra är bortkastade pengar och lidande för hästen.
Fast det behöver det inte vara heller, min häst fick en väldigt allvarlig och komplicerad skada i en led och dom sa strikt boxvila i ett antal månader annars skulle det aldrig fungera. Jag var tvungen att ha honom ute i en lite mindre hage där han kunde röra sig men inte få upp någon fart så att säga, han blev farlig annars, gick inte att ta ut honom ur boxen alls tillslut. Den skadan läkte hur fint som helst trots att jag inte kunde följa veterinärens råd. Han hade bara boxvilan i 2 veckor andra ggn och sedan övriga månader i den lilla hagen.

Så det kan vara värt det ändå. Tror det är få hästar som problemfritt accepterar en boxvila, om inte annat så kan ju också hästen gå på lugnande, gjorde min häst tills det lugnande slutade fungera.

Det som är värt att komma ihåg är att just senor är väldigt beroende av kontrollerad, utökad rörelse för att det ska inte bara läka utan få hållfasthet för framtida användning med. Så i sådana fall är det två steg som ska funka, stillheten (dvs box/sjukhage/etc) och även korta, utökade promenader som ska vara lugna. Samt rakt fram på fast, bra underlag. Ofta är det ju promenaderna som kan bli spännande på de som inte tar boxvila jättebra.

Nu vet jag inte exakt vad de ska göra i senskidan för TS häst, men inkluderar rehaben någon form av senläkning så värt fundera både på hur lugn i box och hur lugn utanför box. Ett konvalescensstall med skrittband eller liknande kanske kan vara en lösning, där promenaderna inte sker i frisk luft eller på "större yta" så att säga, och det är mindre risk hästen kokar över av energi?

Hej!

Just som redan nämnts i tråden är det inte helt ovanligt att hästar som helst ställs på box snabbare accepterar det än de som går i mini-sjukhage etc.
Det kan absolut ta nån vecka innan de coolar ner.

Jag tycker det ihop med att man som jävligt rutinerad tar hästen i träns för hand är bästa sättet att safe:a läkningen av senor. Ev kan man behöva droga dem i början innan de lärt sig svara för signalerna.
Alla utbrott kan ju vara potientiellt det som gör att senan pajar för gott. Så här gäller disciplin och kunnig person som hanterar hästen.
Har man tillräckligt med kunskap vet man att det finns tekniker att dels kunna kontrollera hästar som flippar ur bättre genom att lägga dem i viss form och lära dem vissa signaler. Man vet också att det finns olika former då de faktiskt mentalt blir lugnare. Man vet också när det är läge att försöka påverka mer eller mindre utan att riskera trigga hästen till större explosioner.
Så fort man tillåts så är det ju också av vikt att röra hästen på rätt sätt för att belasta den på mest gynnsamma sätt, ev ändra rörelsemönster och tänja det som behöver tänjas för att inte styvna.
Har man en häst som riskerar slita sönder sig efter op hade jag satsat på att hyra in den hos proffs om jag skulle operera.
Om inte annat så vet proffs mer att hålla sig undan och kan läsa hästar bättre och förutse var de ev kommer ta vägen.
Jag ser till att forma såna hästar så att de rimligtvis borde skjuta iväg åt annat håll än på mig om något sker när jag jobbar dem.
Opererad senskada hade jag ev med häst som exploderar och far väntat med utsläpp tills man kunnat börja trava en del och sen börjat släppa ut efter jobb. Gärna mätt, kanske varit lite väl varmt täckad den dagen etc.. Alla saker som kan bidra till lugn.
Det kanske folk tycker är elakt att låta dem vänta så länge. Men jag tycker det är justare i längden om man nu ska låta den genomgå op med allt vad det innebär.
Till dess tar jag hellre ut den för hand flera ggr dag i kontrollerade former.

Skrittband etc har jag ingen kunskap kring. Men jag ser inte hur det skulle kunna vara bättre än en duktig tränare. Utöver att glidmomentet försvinner i isättningen..

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 547
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka