Har du mopsar? De kommer aldrig orka lika mycket i värme som en vanlig ras, trots operation. Har du varit på en mopsträff så flåsar alla. Jag väljer iallfall att göra något åt de, men jag vill först få ner henne i vikt och kommer anpassa mig denna sommaren för att göra de bästa för henne, får gå ut tidig morgon och sen kväll och en snabb runda på dagen, tills att jag är hemma med henne när operationen sker. Jag vill inte åka utomlands en månad och sen få ett samtal att någon komplikation skett.
Att bara jämföra med hundar som har samma problem är ju att göra sig blind för problemet... En stor anledning till att eländet ser ut som det gör i vissa raser nu är ju för att folk intalar sig och varandra saker som "de ska låta så" och "de vill inte springa" och liknande...
Komplikationer uppstår väl inte ett par månader efter operation, utan ganska snart inpå den om de uppstår alls? Det är maj nu, nog hinner du både operera och låta henne genomgå konvalescensen innan du åker?
Jag tycker det känns grymt att låta henne lida igenom sommarvärmen utan att hjälpa henne förrän till hösten. Sommaren är lång i Skåne, som verkar vara där ni också håller till...
Att du tänker operera låter jättebra, det finns ett stort motstånd mot det i vissa rasgrupper så det är väldigt starkt att inte låta dig påverkas av det! Men tänk så skönt för henne att få andas i sommar också. Jag har astma själv, det hundar går igenom "bara" på nivån som ägare ofta tycker är gulligt och rastypiskt ger mig sådan gräslig panik - jag vet hur det där känns (delvis), det gör ont i själen att se en hjälplös hund behöva leva så.