Operation av Kissing spine?

Whirlie

Trådstartare
Finns det någon som har erfarenhet av operation av Kissing spine? Hur resultatet har blivit lång- respektive kortsiktigt, om försäkringen täckt, när är det man väljer att operera? Har läst flera gamla trådar om KS men inte sett en enda rad om operation.

Sv: Operation av Kissing spine?

Efter att fått diagnosen KS på Helsingborg, sa vet (Barbro Ohlsson) att resultatet till viss del var beroende av hästens psyke. Vissa förknippar alltid sadel och ryttare med smärta och fungerar inte. Andra går som tåget.
Som alla vet är hästar olika smärtkänsliga och detta vägdes iallafall då in i beslutet om hästen skulle op eller inte.

*puttar*
Märkligt, läste i en tråd att ca. 70% (har ingen aning om varifrån personen som skrev det fick den siffran) av alla hästar har KS (även om långt ifrån alla upptäcks) och ändå är det så vansinnigt få trådar om ämnet här på Buke. Och som sagt ingenting om operation. Jag hoppas på fler reflektioner i och med min putt (annars får jag fortsätta putta *hotar*) :devil: .

Det har jag också hört, av veterinär på Ultuna (minns inte hans namn, det är nästan 10 år sedan) när jag var där med mitt hblsto. det är vanligt att man hittar röntgenfynd t ex när en problemfri häst ska säljas och därför röntgas. Många ggr har hästarna inga problem tills man av någon annan anledning måste ställa av dem, de tappar då sina "skyddande" muskler och när de sen sätts igång igen så kommer problemen.

Till TS: Jag hade ett sto som vid fem års ålder började protestera vid ridning, gick att rida kravlöst i lång och låg form men när man krävde samling eller red på snäva böjda spår började hon "skutta", pressade du vidare stod hon på bakbenen. Den här hästen har ett kanonpsyke, hon är otroligt arbetsvillig och livsglad.

Åkte till Ultuna där veterinären frågade vad det var för fel på hästen. Jag svarade ungefär "vet inte men..." och beskrev symptomen, då tyckte han att jag kunde väl tagit ut distriktsvet innan jag släpade in hästen till dem, men nu när jag var där med 15 mil hem så fick han väl titta på hästen då. Vi böjde, satte på grepp o hakar, longerade, INGENTING! Då sa vet att hästen förmodligen "kommit i trotsåldern" och att jag skulle åka hem och fortsätta traggla med ridningen eftersom det inte var nåt fel. Jag hade sadeln i bilen och sa att nu när jag är här får du ta dig fem min till och titta när jag rider. Så gjordes och NU trillade poletten ned, "Oj då, vi kanske ska titta på ryggen". Röntgenbilder togs och hon satt ihop i hela sadelstaden. Hon fick stå kvar och bli scintad för att vara riktigt säker på att smärtsymptomen kom från ryggen, just för att det enl vet finns många hästar som har röntgenförändringar utan att ha problem. Vi pratade lite grann om operation som vad jag förstod bestod av att såga av vartannat tornutskott för att skapa plats. Vet ansåg inte att det var nåt bra alternativ för min häst för pålagringarna sträckte sig över så många utskott..

Nu är detta 9 år sedan och operationsmetoder och kunskap är säkert bättre idag, men det är iaf mina erfarenheter av Kissing Spines.

70%? Skulle inte tro det va.

Jo, det köper jag faktiskt. Hur många hästar får ryggen röntgad om den inte har problem? Och när man väl röntgar har mååånga hästar förändringar eller är täta-utan att det för den delen är det som orsakar problemen. En vän till mig hade en ponny med hög andel fullblo, den var sammanvuxen (!) på sju ställen över ryggen och gick då msv dressyr... Förändringarna upptäcktes i samband med försäljning.

Kissing Spines hittas ju aldrig på halvblods körhästar...
Dags att ta sig en seriös fundering vad vi gör så fel, eftersom det gått en bra tid innan man ser det på rtg kan man ju fundera hur länge hästen haft ont. HUGA!

En symtomfri häst som fungerar i ridning och mår bra i allmänhet lär inte gå runt och ha ont..!? Många av dessa hästar skulle man förmodligen aldrig hitta nåt på om det inte vore för att de röntgas med syfte på försäljning eller försäkring. Har du några belägg för att körhästar skulle vara mindre drabbade?

Jag vill se källa på det innan jag tror på det..
Att en häst har förändringar på ryggen betyder inte att den har KS.

Nej inga belägg, bara att vet BO på Helsingborg sa att de aldrig sett det på körkästar.I och för sig 10 år sedan.
Men man kan ju vända på frågan. Har du hört om ngn häst som fått KS som av olika anledningar aldrig ridits?

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Hästar jag känt med KS:
4-åring där problem visade sej endast i ena varvet, från inridng och till avlivning, ute och i andra varvet var han guld, så snäll och jättetlätt att rida.
4-åring, som strulade lite från början men blev värre och värre, kunde gå jättefint ena skunden för att nästa gå i luften och göra riktiga kaprioler med helomvändning, så man låg på backen och smaskade grus. Avlivades som 5, eller var det 6-åring för dom tyckte inte att det var lönt att ha en häst som inte kunde ridas kvar.
Äldre häst: kanske 13 år, ca 175-180 cm hög, gått svår dressyr med placeringar, tävlad breeders som ung med bra resultat. Helt ihopväxt i länden enligt vet medfött, men det visade sej inte alls. Tror han röntgades pga liten hälta, eller nåt sånt. Avlivades också.

Så på alla hästar märks det ju inte, frågan är hur många hästar där ute som knatar runt med KS och inte lider av det. Jag vet många vet. som tycker röntgen är idioti om hästen inte har symtom, eftersom alla har någon typ av förändring men det behöver inte betyda att man får problem av det. Detta gäller även människor...

/ Lavinia

Kul att KS diskussionen är igång ordentligt, måna andra trådar i ämnet har liksom självdött innan de riktigt kommit igång. Men nu när jag är personligt intresserad så hoppas jag att ämnet blir ordentligt genomdiskuterat.

När jag hör historier om KS hästar så slutar de nästan alltid med operation, triangelmärkning eller att man måste hålla hästen korrekt igång resten av livet. Jag undar hur det kan komma sig, eftersom jag är nybliven "annhörig" till opererad KS häst som är på väg att bli helt friskförklarat försäkringsmässigt igen och som ska vara 100% återställd (det e bare å rid!). Det rimmar inte alls med de andra KS historier jag hört och det gör mig förvirrad.

Citerar vad Barbro Olsson skrev i Svensk Veterinärtidning.
"...körhästar är i övrigt tämligen fria från allvarliga skador. Grunden till detta är troligen att körhästen oftast får en mycket lång, regelbunden och gedigen träning (det är vanligt att körhästar tränas 2-3 timmar per dag) samt att arbetet tycks falla sig naturligt för hästen."

Efter att fått diagnosen KS på Helsingborg, sa vet (Barbro Ohlsson) att resultatet till viss del var beroende av hästens psyke. Vissa förknippar alltid sadel och ryttare med smärta och fungerar inte. Andra går som tåget.
Som alla vet är hästar olika smärtkänsliga och detta vägdes iallafall då in i beslutet om hästen skulle op eller inte.

Men det borde ju gå att kolla innan op genom att rida hästen på smärtstillande?

Detvar ju som sagt över 10 år sedan. Mkt har hänt sedan dess.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som opererat kissing spines i närtid? Vad har resultatet blivit? Vart och vem utförde operationen och varför blev det...
Svar
1
· Visningar
316
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 980
Senast: QueenLilith
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka