Oönskat beteende

Mimsan_

Trådstartare
Jag brukar hantera mina hästar väldigt mkt på marken och började det göra extra mkt med denna häst då den har råkat ut för en massa tråkiga saker i livet och jag ville bygga ett bra band från början och få den att lita på mig. I veckan så hade jag den lös som vanligt och vi springer lite slalom mellan koner. Jag börjar, den fick vänta tills jag var framme men tjuvstartade lite och när jag vände mig om (brukar inte gå med ryggen emot, vet ej varför jag gjorde det då) så ställde den rumpan emot och hoppade lite upp och ner. Den sparkade inte, hade inte öronen bakåt och vände direkt när jag sa "nej" och tog ett steg emot den. Hoppade liksom på platsen. Den var väldigt uppskruvad och taggad (inte stressad, bara lekfull) och tyckte det var roligt och har tyckt det varit roligt med alla övningar vi har gjort, från t.ex komma på inkallning, sparka på bollen, stå kvar osvosvosv. Väldigt lättlärd och intresserad. Gjorde om övningen men nu med spö i handen och det hände inte igen men vill ju inte det ska hända igen. Är det någon som har en aning om varför den reagerade på detta viset och kan förklara? :)

Jag brukar hantera mina hästar väldigt mkt på marken och började det göra extra mkt med denna häst då den har råkat ut för en massa tråkiga saker i livet och jag ville bygga ett bra band från början och få den att lita på mig. I veckan så hade jag den lös som vanligt och vi springer lite slalom mellan koner. Jag börjar, den fick vänta tills jag var framme men tjuvstartade lite och när jag vände mig om (brukar inte gå med ryggen emot, vet ej varför jag gjorde det då) så ställde den rumpan emot och hoppade lite upp och ner. Den sparkade inte, hade inte öronen bakåt och vände direkt när jag sa "nej" och tog ett steg emot den. Hoppade liksom på platsen. Den var väldigt uppskruvad och taggad (inte stressad, bara lekfull) och tyckte det var roligt och har tyckt det varit roligt med alla övningar vi har gjort, från t.ex komma på inkallning, sparka på bollen, stå kvar osvosvosv. Väldigt lättlärd och intresserad. Gjorde om övningen men nu med spö i handen och det hände inte igen men vill ju inte det ska hända igen. Är det någon som har en aning om varför den reagerade på detta viset och kan förklara? :)

En häst man inte har en befäst relation med vill inte jag ha "lekfull".
Det är inget konstigt att hästar mot varann busar runt och slåss lite på skoj. Men om de gör samma grejer mot oss kan vi gå sönder.
Alltså vill jag inte ha dem i den energin/det mentala läget med mig. I det läget utmanar de varann i leken.
De ska inte utmana mig. Vi kan inte leka som hästkompisar kan.
Vi har en annan relation. Och den behöver inte vara dålig eller självförtroendehämmande eller göra hästen ledsen för det.
Är den relation jag vill ha med hästen tydlig blir hästen ofta lugn och trygg i det. Ger jag den lagom svåra uppgifter som den klarar av att lösa får den självförtroende oavsett om den förr varit skraj, misshandlad etc. :)

Det är inget konstigt att hästar mot varann busar runt och slåss lite på skoj. Men om de gör samma grejer mot oss kan vi gå sönder.

Precis, det är just det jag vill undvika att göra :D
Hur kan jag göra för att få bort detta beteendet när vi "tränar"?
Den gör aldrig så i tex hagen och har inte gjort det innan (har haft den i snart 2 år nu) :)

Precis, det är just det jag vill undvika att göra :D
Hur kan jag göra för att få bort detta beteendet när vi "tränar"?
Den gör aldrig så i tex hagen och har inte gjort det innan (har haft den i snart 2 år nu) :)

Jag vill inte ha dem så "uppskruvade och taggade" alls. Jag ser inte riktigt vitsen i det faktiskt. :)

Just iom att det oftare leder till sånt här eller annat oönskat beteende.

Om du kollar på dem i olika lägen och funderar på om de någonsin börjar resa sig, bocka, sparka, sticka, bitas, bli rädda för saker eller vad som när de är avslappnade och tillfreds eller om det alltid sker i uppskruvat läge så har du svaret på varför jag tänker som jag tänker.

Har man en riktigt slö individ som är arbetsskygg kan man höja deras energi något genom att skoja till saker.
Men att de blir extremt taggade har aldrig jag nytta av i min typ av ridning/träning.
De är sällan som mest pratbara då.

Jag ser ofta sånt där folk anser att "hästen tycker det är så kul!". Medans jag ofta ser en häst som är stressad.

Om det betyder att jag är en torris eller om det betyder att andra ibland drar likhetstecken mellan stress och glädje finns inget svar om. Men så ser jag på saken.

Jag håller med, jag vill heller inte skruva upp en häst, särskilt inte om den är lös och kanske inte är helt säker på hur jag tänkt mig leken.
Jag tror nog att en häst kan vara "uppskruvad och glad" i "lek" med männsikor, alltså det behöver väl inte alltid vara stress. Men oavsett så är det en olämplig sinnesstämning när de umgås med oss just eftersom vi kan gå sönder om de skojar till det lite mer än vi tänkt.
Sedan kan det vara svårt att läsa hästen korrekt, beror ju på hur erfaren man är. Men jag tänker på en film på youtube (som jag inte kan hitta nu) men där håller en tjej på och "leker" med en vit häst som är lös. De springer runt runt på ridbanan och jag tror att där är några hinder eller så. Tjejen verkar tycka att det är skoj när hästen blir lite "uppskruvad" och fortsätter "leka", sen helt plötsligt är hon på fel ställe vid fel tidpunkt och hästen ger henne en känga MITT i skallen :O
För min del var det tydligt att det "gått för långt" redan tidigare, men det var tydligen inte tydligt för den tjejen. Så, för att inte riskera något tycker jag att man kan utgå ifrån att inte "leka uppskruvande lekar" helt enkelt.

Om någon hittar länk till filmen får de gärna länka den. Kan vara nyttigt att se.

Jag håller med, jag vill heller inte skruva upp en häst, särskilt inte om den är lös och kanske inte är helt säker på hur jag tänkt mig leken.
Jag tror nog att en häst kan vara "uppskruvad och glad" i "lek" med männsikor, alltså det behöver väl inte alltid vara stress. Men oavsett så är det en olämplig sinnesstämning när de umgås med oss just eftersom vi kan gå sönder om de skojar till det lite mer än vi tänkt.
Sedan kan det vara svårt att läsa hästen korrekt, beror ju på hur erfaren man är. Men jag tänker på en film på youtube (som jag inte kan hitta nu) men där håller en tjej på och "leker" med en vit häst som är lös. De springer runt runt på ridbanan och jag tror att där är några hinder eller så. Tjejen verkar tycka att det är skoj när hästen blir lite "uppskruvad" och fortsätter "leka", sen helt plötsligt är hon på fel ställe vid fel tidpunkt och hästen ger henne en känga MITT i skallen :O
För min del var det tydligt att det "gått för långt" redan tidigare, men det var tydligen inte tydligt för den tjejen. Så, för att inte riskera något tycker jag att man kan utgå ifrån att inte "leka uppskruvande lekar" helt enkelt.

Om någon hittar länk till filmen får de gärna länka den. Kan vara nyttigt att se.
Tror du menar film upplagd av Think lika a horse, manlig röst som kommenterar hästvideos där saker går VÄLDIGT fel....

Men herregud :eek: Såg hon inte vad som var påväg att hända? Att överhuvudtaget ha hästar lösa bland alla de grejerna ser jag som enormt oansvarigt.
Nej, hon kan ju inte ha sett. Och det var just det jag menade, man kan tro att man ser och fattar, men det gör man inte. Och då kan man råka jäkligt illa ut. Det är SÅ lätt hänt, och det är ju inte som att de gör något extremt eller så. Hon tycker väl hon och hästen har kul ihop...

Nej, hon kan ju inte ha sett. Och det var just det jag menade, man kan tro att man ser och fattar, men det gör man inte. Och då kan man råka jäkligt illa ut. Det är SÅ lätt hänt, och det är ju inte som att de gör något extremt eller så. Hon tycker väl hon och hästen har kul ihop...
Jösses, man ser ju redan första sekunderna att hästen är irriterad. :crazy:

Jag vill verkligen inte vara nåt min häst leker med. Eller ännu värre, att han ser mig som en leksak.
Sen kan vi öva på saker, han är inklickad och just nu över jag på att skicka honom genom diverse saker. Eller klickar för att jag får ta på honom överallt och så.

Men att springa omkring och "leka", njae, det får han gör med nån annan.

Jag vill inte ha dem så "uppskruvade och taggade" alls. Jag ser inte riktigt vitsen i det faktiskt. :)

Just iom att det oftare leder till sånt här eller annat oönskat beteende.

Om du kollar på dem i olika lägen och funderar på om de någonsin börjar resa sig, bocka, sparka, sticka, bitas, bli rädda för saker eller vad som när de är avslappnade och tillfreds eller om det alltid sker i uppskruvat läge så har du svaret på varför jag tänker som jag tänker.

Har man en riktigt slö individ som är arbetsskygg kan man höja deras energi något genom att skoja till saker.
Men att de blir extremt taggade har aldrig jag nytta av i min typ av ridning/träning.
De är sällan som mest pratbara då.

Jag ser ofta sånt där folk anser att "hästen tycker det är så kul!". Medans jag ofta ser en häst som är stressad.

Om det betyder att jag är en torris eller om det betyder att andra ibland drar likhetstecken mellan stress och glädje finns inget svar om. Men så ser jag på saken.

Har inte skrivit någonstans att jag vill ha dem så? Ingen häst kommer till sin rätt i träning när dem är uppskruvade och taggade enligt mig. Hästen var ej stressad överhuvudtaget utan ivrig att komma iväg. Jag kan med lätthet skilja på stress och ej stress på mina hästar utom möjligtvis den som jag köpte för 2 veckor sedan och inte riktigt känner ännu. Ser inte vart ditt inlägg leder till någon hjälp/förslag på hur hästen inte ska upprepa sitt beteende?

Att springa med hästen på flickan gör på videon är livsfarligt vilket vi också ser. Det är inte så jag gör med mina.

Har inte skrivit någonstans att jag vill ha dem så? Ingen häst kommer till sin rätt i träning när dem är uppskruvade och taggade enligt mig. Hästen var ej stressad överhuvudtaget utan ivrig att komma iväg. Jag kan med lätthet skilja på stress och ej stress på mina hästar utom möjligtvis den som jag köpte för 2 veckor sedan och inte riktigt känner ännu. Ser inte vart ditt inlägg leder till någon hjälp/förslag på hur hästen inte ska upprepa sitt beteende?

Att springa med hästen på flickan gör på videon är livsfarligt vilket vi också ser. Det är inte så jag gör med mina.

Jag har inte lagt in någon video. Jag hoppas att folk reagerar långt innan det går så som i filmen. Så den var inte en del i min poäng.

Jag menar att iom att jag inte vill ha dem så uppskruvade så att de står och studsar och vänder baken mot mig ser jag till att avbryta innan.
Jag ser inte att något positivt ska komma ur att de när de är med mig och framför allt endast med mig(dvs inte bara reagerar på en annan häst och negligerar min närvaro lite för mkt) är i det sinnestillståndet.

Jag ser inte varför en häst ska vara "så ivrig att komma iväg". Att en unghäst kanske råkar hamna i fel läge - absolut.
Men jag är noga med att se till att inte träna lägen där den ska behöva tagga upp så och sen inte kunna träna bort det.
När man har dem lösa får man fundera ut andra lösningar än om man tex rider med prylar eller tömkör etc..
Sen hur man löser att de taggar upp beror helt på situation och hästens tidigare utbildning.
En del går det att bara med någon hjälp "trycka på av-knappen". Då kan man låta dem själva få välja sinnestillstånd mer även utan prylar i fler situationer.
Är det en häst som än inte lärt sig sånt får man fundera ut om man antingen ska se till att de inte vill gå upp i sån energi eller om man ska bryta innan eller då det blivit överslag eller om man ska låta bli att göra såna saker där de kan tagga upp.
Det beror på individ och på människan.

Det du ser som glädje och vilja iväg ser jag troligen som något annat.
Jag tror också vi är oense i hur vi "låter" hästarna vara i såna lägen oavsett vad vi kallar det.
Jag ser ingen vits i att de ska vara i det tillståndet. Så om jag ens "släppt iväg" och då belönat hästen vete fasen.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Raderad medlem 149639
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 613
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama