ont om kvalplatser

meadow

Trådstartare
Har gått över från hoppning till fälttävlan med en av mina unghästar. Känns som om man får åka långt för kvala till breeders. I hoppning finns det tävlingar varje helg i skåne så då kan man välja och vraka.
Nu kanske man inte får starta i Vinslöv heller. de har för många anm så de ska lotta. Kul när man anm sig i god tid.
Nu har 5 åringen redan godkänt i LB dressyr och nollat i 110 H så det fattas bara en deb. hon hoppar super på terrängträningarna så jag har sett fram emot detta. Varför stänger inte klubbarna anm när klasserna är fulla. lite lättare att planera sin termin då. Nu får man kanske åka till Styringe Stall innan Torns om man inte kommer med i Vinslöv. Men den krockar så klart med min hopptävling; tänkte kvala henne i hoppning också

Sv: ont om kvalplatser

Det krävs betydligt fler funktionärer och mer pengar för att anordna en fälttävlan än en hopp eller dressyrtävling. Det är mycket slit helt enkelt.

Det är jättetråkigt men jag förstår de klubbar som inte klarar av att anordna tävlingar.
Summan av kardemumma- färre tävlingar.

Har gått över från hoppning till fälttävlan med en av mina unghästar. Känns som om man får åka långt för kvala till breeders. I hoppning finns det tävlingar varje helg i skåne så då kan man välja och vraka.
Nu kanske man inte får starta i Vinslöv heller. de har för många anm så de ska lotta. Kul när man anm sig i god tid.
Nu har 5 åringen redan godkänt i LB dressyr och nollat i 110 H så det fattas bara en deb. hon hoppar super på terrängträningarna så jag har sett fram emot detta. Varför stänger inte klubbarna anm när klasserna är fulla. lite lättare att planera sin termin då. Nu får man kanske åka till Styringe Stall innan Torns om man inte kommer med i Vinslöv. Men den krockar så klart med min hopptävling; tänkte kvala henne i hoppning också

Välkommen!
Så är denna värld. :idea:
Fälttävlansterminen är inte enkel. I första hand försöker man ta hänsyn till de internationella tävlingarna. MEN när det gäller mindre tävlingar så är det klubbarna som bestämmer och oftas går dressyr- resp hoppallsvenskan före... och lite annat. :crazy:

Att åka till Styringe är inte så långt. Så du har ju alternativ.

Sedan hur man gör när det blir fullt så lovar jag att klubbarna gärna hade sett 1) att alla kunde starta 2) någon gemensam instruktion om hur det ska göras då "alla" har sin syn på det.

Att stänga INNAN tiden gått ut känns inte heller särskilt seriöst.

Att stänga INNAN tiden gått ut känns inte heller särskilt seriöst.[/QUOTE skrev:
Har varit på både dressyr och hopptävlingar i år där dom stänger när maximerat antal starter är anmälda. Givetvis har detta angetts i proppen. Tex anmälan stänger när antalet starter uppgått till 300, dock senast 24 april. Tycker det är ett toppen system. Lottning är grymt orättvist och som sagt gör det väldigt svårt att planera.

Har haft turen att komma med varje gång det blivit lottning. Men andra kanske har oturen att falla bort varje gång :crazy:

På en dressyrtävling i år hade dom lottat varje klass så jag kom med i LA men inte LB. Det var enligt mitt tycke en väldigt mysko lottning. Men blev mycket stryckningar tack vare att det blev så för många så jag kom med i LBn trots jag var nr 9 i kön...

Ursäkta trådkappningen :)

Har varit på både dressyr och hopptävlingar i år där dom stänger när maximerat antal starter är anmälda. Givetvis har detta angetts i proppen. Tex anmälan stänger när antalet starter uppgått till 300, dock senast 24 april. Tycker det är ett toppen system. Lottning är grymt orättvist och som sagt gör det väldigt svårt att planera.

Men då är det en annan sak. Står det i proppen så är det självklart ok MEN INTE annars..

Det finns nackdelar med att stänga när "klassen är full" också och det är att ryttarna då börjar okynnesanmäla sig till många tävlingar och sedan stryker sig (för det kan man ju göra utan kostnad till anmälningstidens, den ordinaries, utgång) och sen står man helt plötsligt med för lite starter och de som inte hann anmäla sig missar att det går att anmäla sig i alla fall... eller redan anmält till hopp/dressyr tävling etc

Det finns nackdelar med att stänga när "klassen är full" också och det är att ryttarna då börjar okynnesanmäla sig till många tävlingar och sedan stryker sig (för det kan man ju göra utan kostnad till anmälningstidens, den ordinaries, utgång) och sen står man helt plötsligt med för lite starter och de som inte hann anmäla sig missar att det går att anmäla sig i alla fall... eller redan anmält till hopp/dressyr tävling etc

fast det lär knappast vara ett problem härnere... Har man 90 platser och där är minst 35 reserver så...

fast visst är det en risk. Hästar säljs innan och nya kommer till...

usch nu är det ännu mer ont om tid. anmälde mig till styringe men de ställde också in.
Känns lite surt. började leta och anm mig till tävlingar i juni och det har fortfarande inte blivit någon start och snart är det för sent att kvala.fundera på att enbart satsa på hoppningen, kanske hinner vi kvala dit.
nåja, man för väl hoppas att Torn kör sina tävlingar annars har väl Udden också em innan kvaltiden går ut?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka