Hello Dr Buke!
Blir galen, har så ont i tungroten på vänstersida och lite ner mot halsen. Har varit småförkyld tidigare och brukar ha problem med afte men detta känns annorlunda. Har någon varit med om liknande? Detta har suttit i ett tag nu...
Har även ont i tänderna så kan ju vara att jag biter mig i den men känns inte riktigt så. Någon som har tips på hur fasen en gör så det går över?
Enbart IRL erfarenheter. Ingen utbildning.
Det är väldigt konstigt den här uppdelningen av tänder som vi har i Sverige. Det går att hamna på ett Icke-ansvars-område. Tar du hjälp att kolla på röntgenbilderna nedan med en läkarkompis för landstinget är det ingen mening att vända sig till och tandläkarna verkar vara väldigt låg kunskapsnivå på en del. "De är enbart ansvariga för det vita" enligt en tandläkare vars kunskap jag värderar som låg. Finns undantag naturligtvis.
En tandläkare kan röntga käkbenet. Alltså nedanför tänderna. Se till att titta på röntgenplåtarna själv också. Se till att Gå igenom bilderna noggrant helst med en läkarkompis. Jag hade problem med käkbenet vilket tandläkarna missade länge, flera tandläkare. Hela roten ska vara med och lite/mycket nedanför. Stå på dig för de röntgar inte där frivilligt.
Det var lite helsjukt men gnisslade tänderna , så jag fick "överben" i längst ned i roten. Sjukt, inflammation. Syntes på ovanstående röntgen. Jag har tränat käkarna regelbundet och nu har inflammationen släppt. Två år lösgörande träning för käkarna och nu känner jag inte av "överbenet" alls dvs gnisslar inte tänderna.
Många är väldigt stela i muskeln/senan som går rakt bakom tänderna uppifrån och ned, lite vid yttersidan om bakom tänderna ungefär, kanske. Kolla den själv, dvs stoppa in tummen och massera, typ. Många är väldigt stela där en del så de skriker av smärta säger min stjärnkiropraktor som vet allt om muskler och leder och även det säger även min stjärntandläkare. Det är väl också pga tandgnissel, stress pressar ihop tänderna.
PM a om någon vill ha rekommendationer.