Ont i sittknölarna...

P

Phillippa

Jag har väldiga problem med att ofta få ont i sittknölarna efter ridningen. Det kan hålla i sig i flera dagar, jag har lärt mig att bita ihop men det går liksom inte över om jag inte tar en längre paus från att rida alls. :( Dessutom är det jobbigt att sitta normalt (på stolar etc) efteråt. Jag vet att min sits är bra i ridningen, den har alltid varit styrka, och jag HAR ju faktiskt en väl tilltagen liten stjärt så det borde vara någon stötdämpning tycker man :rofl:

Det BORDE ju finnas många som har samma problem? Vad kan man göra för att motverka det/förebygga? Har funderat på att köpa en gelpad att ha på sadeln, men finns det bättre alternativ är det ju bra.

//Phillippa, trött på blåmärken under skinkorna :rofl:

Sv: Ont i sittknölarna...

Jag har haft samma problem. När jag började rida en medryttarhäst tyckte jag sadeln var obekväm och jag fick ont i sittknölarna efteråt och tvingades stå och äta pga blåmärkena. Men jag hade inga problem med knölarna när jag red hästarna på ridskolan med deras sadlar, eller när jag på vintern i termobyxor red medryttarhästen. Numera får jag aldrig ont i sittknölarna, sommar eller vinter, när jag rider medryttarhästen, så jag tror min rumpa har vant sig vid sadeln eller nåt :confused: Eller så har jag helt enkelt anpassat mig till hästens lite struttiga gångarter, utan att jag själv märkt det.
Ursäkta röran, förstår inte riktigt själv hur problemet löste sig. Men får du lika ont om du sitter i en annan sadel? Det kanske hänger på den?
Mvh Angelica

jo har för jämnan ont där.. helst rider jag med min "padd" (tjockt scabrak/vojlock typ PolyPad med täckesgjord)

olika sadlar mm hjälper inte. alla som tidigare riditi sadeln kan säga att den e jätteskön men det är trots det en evig pina.

sitter å skumpar gör jag inte (förutom vid bockningar då..) och pinnsmal är jag inte heller.. och de vadderade trosorna jag såg i en gammal hästtidning hittar jag inte på nätet...

Vissa sadlar får jag mer ont av än andra. De jag har nu är sköna. Du får väl prova olika sadlar tills du hittar en som passar dig såsom du är skapad. Vi är alla olika.

Häromdagen såg jag en tjej som red med gel-pad som fästes ovanpå sadeln, för den var så hård.

Fårskinns-överdrag är annars mysigt, såväl på vintern som på sommaren...:angel: Fast gelpad fungerar nog också, de är ju i alla fall sköna att klämma på.

Jag får så ont i sittbenen när jag ridit i westernsadel. (jag tar med ett fårskinn om jag ska rida i en sån nuförtiden)
Om jag inte ridit på ett tag, tex när hästen är på bete, då får jag ont i sittbenen de första ridpassen. Det enda sätt jag vet att bota det är att sätta sig i sadeln och rida. När jag suttit i sadeln några minuter är det borta.
Om detta är ett stort problem så kan det nog funka med en gelpad på sadeln. Det fungerar för endel med ryggproblem så det borde vara ganska stötdämpande och absolut mjukare än att sitta i sadeln direkt. Vissa sadlar är ju hårdare än andra, men du kanske har problem av alla sadlar?

Är det inte sadeln som inte passar dig då? Jag fick grymt ont i sittknölarna när jag red i vår ena sadel (som jag typ aldrig rider i). "Sömmen" var precis där jag satt. Så kanske prova en annan sadel annars är det säkert en bra ide med gelpadd eller fårskinnspadd.

Det kan vara så att din sadel är för bred för dig.Jag hade sådana besvär när jag var yngre att jag nästan inte kunde gå efter ridning ibland.Fick bra med hjälp både av en läkare och en sadelförsäljare.Jag behövde en sadel med smalare midja som passade bättre till min rumpas anatomi.

Vi är ofta supernoga med att sadeln ska passa hästen.Jag vill slå ett slag för att den även ska passa ryttaren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka