ONT i sittbenen

MsSleepalot

Trådstartare
Vilken sadel jag än rider i får jag jätteont i sittbenen:crazy: Det stör jättemycket och jag kan inte slappna av ordentligt när jag rider. Ibland känns det som att man kommer åt en nerv eller något vid ett sittben och det gör jätteont och sticker till i hela kroppen.

Varför är det så? Hur får jag bort det? Någon som vet?

Sv: ONT i sittbenen

Har du någon bild på hur du sitter i sadeln? Vad är det för sadel?

Hur ofta rider du?

Jag får ont i sittbenen om jag inte har ridit på et tag men jag antar att du rider relativt ofta?

Har tyvärr ingen bild på när jag sitter i sadeln, men har alltid fått beröm för min raka och stabila sits om det har någon betydelse? Det är en Double C Classic reiner jag har på min kbl travare. Såhär ser det ut:
http://i33.photobucket.com/albums/d71/sny111/adils.jpg

Har även haft en Courts supreme reiner som det blev likadant i. Men i början red jag i en Dakota roping sadel och den hade jag inte ont i, men det var precis i början när jag börjat rida western så jag antar att det inte hunnit komma då....?

Ridit en annan häst i Simco sadel, Double C Trail rider, Premier ringgold reiner och även där samma problem:crazy:

Även ridit vänner hästar, en med en Tex tan och en med en jag vet inte....men ja jag får ju ont ändå, men det kanske kommer från mina sadlar från början eftersom jag mest rider i dom?

Ja jag rider rätt ofta, men ibland barbacka för att det gör så ont (och jag orkar inte sadla:p ) Så vad sjutton kan det vara?:confused:

Är du mager;) Själv är jag ju rätt "polstrad" i baken:angel:

Det är ju ingen skitsadel som du har. Mystiskt. Och ingen hardseat heller.

Nej knappast mager ;) men inte stor heller...utan lagom skulle jag vilja säga.

Nej precis, så jag kan inte förstå varför jag ska få så ont:confused:Och byta sadel har jag då inte råd med...=/

Man har ju mindre stoppning i en westernsadel men jag upplevde att man vänjer sittbenen vid belastningen efter en tid.

Vore intressant att få se en bild på hur du sitter i sadeln.

En bild när jag sitter i sadeln när hästen är i rörelse? Kommer bli svårt att fixa då jag aldrig har någon med mig när jag rider =/ kommer nog inte kunna fixas på drygt en vecka, då ska jag försöka ta lite bilder när träningarna börjar igen!

Tror inte att det har något med mager att göra. Själv är jag jätte mager men har inte några problem. :p
Så behöver inte ora dej för det.

Kan kanske va att du inte sitter i helt korekt sits. Försök ta med något upp som kan kolla när du rider. Är så mycket lättare för någon anna att se hur man sitter. Man blir ju så lätt bekväm. :)

Mager var mera ämnat som ett skämt. Även feta personer som jag :angel: känner ju av sittbenen som jagtidigare har skrivit om:)

Tror inte det har med min sits att göra, faktiskt. Har ju fått massor av beröm för den så det är nog något annat.... Jag har nog fel på min stjärt:D

gubben skrev:
Tror inte det har med min sits att göra, faktiskt. Har ju fått massor av beröm för den så det är nog något annat.... Jag har nog fel på min stjärt:D
Tror jag inte heller;)

Nej, jag har en erfarenhet som kan vara en orsak. En bekant till mig hade en kallblodstravare som var omskolad till western. Han hade en ren "kyrkbänk" till sadel..."oldtimer"... och det var en ren plåga att rida hans häst i den:eek: ... Jag fixade högst 1-1,5 timmar men sen blev det att stå resten av tiden. Så skulle jag prova den på min förra häst, en varmblodstravare, och sadeln var plötsligt underbar att rida i. Kunde rida i timmar...
Skillnaden på dessa hästar var att kallblodet var lite kortare i steget och "slog" ner hovarna på ett helt annat sätt än min varmblodstravare som mer smög ner hovarna och hade mjuka rörelser. Så, det ligger nog mer där är min gissning, även när det gäller din häst.

Ja det kan det ju faktiskt vara! För han är ju ingen lätt häst precis... Men hur ska man då kunna bota problemet? Fjädrar under hovarna?:D

gubben skrev:
Vilken sadel jag än rider i får jag jätteont i sittbenen:crazy: Det stör jättemycket och jag kan inte slappna av ordentligt när jag rider. Ibland känns det som att man kommer åt en nerv eller något vid ett sittben och det gör jätteont och sticker till i hela kroppen.

Varför är det så? Hur får jag bort det? Någon som vet?

men, precis så känner jag också ibland! helskumt. jag får ont i alla sorters sadlar, fast mer om dom är hårda. otäckt, kan komma närsomhelst.. och gör så ont:eek: . för mig är det lite i perioder. oftast känner jag inget, men vissa dar så kan jag inte sitta ordentligt för det gör så ont.. tyvärr så har jag ingen förklaring eller tips på hjälp, men jag kan lida med dig!

Montera en sådan där koppkrycka under varje hov :angel:

Har du testat att ha tex ett fårskinn i sadeln? Finns formade som sitter bra. Om du nu inte vill byta häst, så kan man ju åtminstone försöka lindra situationen.

/Ida

gubben skrev:
Ja det kan det ju faktiskt vara! För han är ju ingen lätt häst precis... Men hur ska man då kunna bota problemet? Fjädrar under hovarna?:D
Ha ha, nä men jag tror att med rätt jobb så blir hästen lite mjukare i sina rörelser, aktivera bakbenen mer så att den får lite mer bärighet...just f.d. travare kan ha lite svårt med den biten lite;)

har 2 sadlar till 2 hästar ,man sitter olika i dom sadlarna tycker jag .Den ena lite mer upprätt(till varmblodet) den har jag svårare och känna sittbenen i .men den andra(premier reiner ) den känner jag mina sittben bra mycke mer (man blir öm helt enkelt) den e på unghästen så jag rider väl inte så himla mycket i den men ändå.Jag har en stadig bakdel ha ha...Men det e det att man sitter olika ,på premier sitter jag mer på "bakfickorna liksom och den andra mer rakt,kanske beror på det oxå...vilken "vinkel" man sitter i.

Endel har helt enkelt vassare sittben och mindre "stoppning" i bakdelen. Jag är en av dem själv. Jar rider vanligtvis i vanliga sadlar och min dressyrsadel är den enda som jag tycker är mjuk. Däremot så brukar min bak vänja sig efter ett tag. Nu håller jag på att leta westernsadel till hästen också. Jag har provsuttit alla möjliga modeller. Från de "billigaste skräpsadlarna" till en equie-flex i 20 000 kr klassen. Alla sadlar har känts stenhårda. Den minst hårda var faktiskt en av de billiga skräpisarna. Jag tror jag köper mig ett fårskinn att sitta på om inte rumpan blir van. Det kan du prova.

Hej på dig din stackare, låter inte speciellt behagligt. Fick bara en tanke som kanske är värt att prova. Finns ju speciella rumpvärmare även till westernsadlar som har en ganska rejäl stoppning. Prova att lägga på en sån och rid i, då får du en mycket mjukare sits. Desssutom så kostar det inte allt för mycket att prova det.
Lycka till !

Liknande trådar

Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 597
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
2 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat