Ont i ryggen

L

leva11

Hej våran valack har ont i ryggen på senaste tiden,
I går var vetrinären ut och han sa bara att han skulle vila men frågan är om det är bra att bara låta han stå ?
Han ömmar på sidorna vid rygg kotan ungefär där sadeln ligger längst bak på han och sadel rör sig mkt när man rider kan det vara för saden ligger fel eller är för liten ??
När man trycker lite hårt inte för hårt alltså men då sänker han ryggen och sedan tittar han på en ungefär som han säjer att han har ont och jag förstår han,
Är det någon annan här på buke om har haft liknande sätt ungefär och vad har ni gjort ?
Pratade även med min hovslagare och han sa att han har kunnat sträkt sig men jag får ju ingen förklaring vad jag ska göra bara att han ska vila.
Är det någon som har någott förslag?
Nu när det är kyligare ska man tänka han karnse så han inte blir kall??
fins det någott man kan smörja eller nått inte vet jag ??
Har du eller ni tågott tips åt mig,
Kramizz;)

Sv: Ont i ryggen

Min valack hade riktigt ont i ryggen på samma ställe som din när han kom till mig i våras. Orsaken var att han hos tidigare ägare ridits med en illa tillpassad sadel och att han spänts in/ner med diverse "hjälptyglar" som orsakat smärta och ömhet.

Du bör definitivt se över hästens utrustning, speciellt sadeln, och sättet han rids på...! Sadeln ska inte röra sig mycket när du rider!

När min häst kom till mig ställdes han genast på hagvila (alltså bara gå i hagen) och han kollades av veterinär igen 1 månad efter att ryggproblemet upptäcktes vid besiktningen när han kom till mig. Då var han besvärsfri.

Jag såg dock till att ge honom ytterligare en månads vila "för säkerhets skull" på sommarbete med bara promenader vid hand innan jag började tömköra för att bygga rätt muskler i ryggen och få honom att våga använda sin kropp på rätt sätt igen.
Det tog drygt tre månader innan jag satte mig på honom och då var jag hysteriskt noga med att sitta korta stunder i en väl tillpassad sadel....

Han har klarat sig utan att visa smärta från ryggen igen. Han får ingen "specialbehandling" men jag är noga med att täcka honom om det är blött och blåsigt ute så att han inte står och spänner sig.
Numera har han väl tillpassad sadel, ett arbetsschema som innehåller mycket träning från marken och inga "hjälptyglar" utan en naturlig form. Det har fungerat för oss hittills.

Lycka till.

hej!

håller med ovanstående. Väl anpassad sadel + täcke. det jag också gjorde på min rygg ömma häst var att stretcha ryggen (och om jag hade tid massage). Detta gör man efter hästen jobbat, den ska alltså vara varm. be en massör visa dig hur man gör så det blir rätt!!!

Kan också säga att min rygg ömma häst blev bättre av att ridas än att bara stå. dels pga. bra sadel och att jag inte lät honom spänna sig, han skulle bara sig korrekt.

Lycka till hoppas den blir bra snart!!!

Provat rida med bomlöst? Kan vara bra en övergångstid, för att bygga sig.
Ta hjälp av en massör/ET, de flesta har laser men försök hitta någon som använder sig av akupunktur oxå. Och be denne visa dig stretch övningar du kan göra hemma :)

Lycka till!

Har undersökande vet. sagt att han ska vila så ska han vila! Oavsett om någon annan här inne kommer säga något annat.

förmodligen har inte vet kollat sadeln att då säga att den ska vila kommer ju bara tillfälligt att hjälpa, måste ju åtgärda problemet först, och sen mår nog bara kropp och häst väl av att jobbas i tex töm där ryggen avlastas men ändå får jobba,även ömma muskler behöver aktiveras med förnuft för att få igång cirkulationen osv

Åtgärdar problemen gör man när ryggen är läkt.
Om ryggen är skadad måste den vila.
Varken vet. , du eller Ts vet Vad problemet är (exakt var/hur ryggen är skadad), så det är väldigt dumt att rekomendera att hästen ska jobbas.

TS: Lyssna på veterinären!
Ryggen är ett känsligt område och det gör knappast något om du låter den vila lite extra.
Om du börjar jobba den för fort (även från marken) så finns det stor risk att problemen kommer tillbaka när du väl sätter dig på hästen igen.
Se till att ta hästen till en bra sadelutprovare när den är frisk, men det kan vara bra att avvakta lite tills hästen fått tillbaka lite muskler (Barbackaridning och/eller arbete från marken).

Tack för det ni ar svarat,
jag ska leta rätt på en sadel
jag har lagt på han täcke nu när det är blåsitt och ruggit.
:)

Åtgärdar problemen gör man när ryggen är läkt.
Om ryggen är skadad måste den vila.
Varken vet. , du eller Ts vet Vad problemet är (exakt var/hur ryggen är skadad), så det är väldigt dumt att rekomendera att hästen ska jobbas.

TS: Lyssna på veterinären!
Ryggen är ett känsligt område och det gör knappast något om du låter den vila lite extra.
Om du börjar jobba den för fort (även från marken) så finns det stor risk att problemen kommer tillbaka när du väl sätter dig på hästen igen.
Se till att ta hästen till en bra sadelutprovare när den är frisk, men det kan vara bra att avvakta lite tills hästen fått tillbaka lite muskler (Barbackaridning och/eller arbete från marken).

Nu har vi bestämt tid med en kot knackare som kommeer ut den 9e november

Liknande trådar

Utrustning (Lägger in bilder längst ner) Har haft denna sadeln i ett år nu, vet inte exakt vad den heter men det är någon lippo smart grej i...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 393
Senast: caballus
·
L
Hästvård Hej! Jag undrar lite om en häst reagerar i en framkota, är det samma sak som kotledsinflammation då? Eller kan det vara nåt annat? Att...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Freazer
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Min hund (chihuahua 4,5 år) började påvisa smärta i ländrygg/höft för ungefär ett par år sedan genom beröring samt ovilja på promenad...
Svar
11
· Visningar
1 315
Senast: LindaGsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V