Ont i ryggen

lisa412

Trådstartare
Idag fick jag helt plötsligt ont i ryggen. Det kom smygandes och när jag kom hem från jobbet kunde jag knappt gå.
Jag förstår inte vad jag gjort?? Jag har inte lyft tungt eller nått sånt.

Det sitter bak i ländryggen och strålar runt höfterna och ner i ena låret.

Vad kan det bero på och vad kan jag göra för att lindra detta/ få det att gå över?

Jättesvårt att säga, men detsamma hände mig för ett par månader sedan och min sjukgymnast bedömde då att jag stukat en led i ländryggen. Det kan tydligen hända lite sådär plötsligt bara (speciellt om man har en smått skadad/försvagad rygg redan, som jag har) och jag blev tillsagd att tänka på min hållning då jag tydligen svankar väldigt mycket både när jag går och när jag sitter.

Jag fick ett gäng övningar att göra och rekommenderades värme samt lätt rörelse, och det gick över efter ett par dagar i mitt fall.

Jättesvårt att säga, men detsamma hände mig för ett par månader sedan och min sjukgymnast bedömde då att jag stukat en led i ländryggen. Det kan tydligen hända lite sådär plötsligt bara (speciellt om man har en smått skadad/försvagad rygg redan, som jag har) och jag blev tillsagd att tänka på min hållning då jag tydligen svankar väldigt mycket både när jag går och när jag sitter.

Jag fick ett gäng övningar att göra och rekommenderades värme samt lätt rörelse, och det gick över efter ett par dagar i mitt fall.

Svag rygg och svankar låter precis som jag. Jag provade att köra lite yoga speciellt för ond ländrygg igår och det kändes ganska bra.
Nu har jag precis stigit upp och först kändes det bra i ryggen men sakta men säkert börjar det göra ont igen.. :(

Tycker också det låter som ischias, för det kan komma väldigt plötsligt utan någon riktig anledning. Stretching av sätesmusklerna och rygg/magträning är det som hjälper mig bäst.

Just nu kan jag gå "normalt" alltså upprätt och inte som en krok men jag kan inte sitta för då får jag ont. Ligga och stå går bra.
Det känns som att det börjat bli lite bättre, det gör ont på ett annat sätt nu. Det sitter mest i högra höften och stålar ner i benet.

Är det bara att vänta ut eller kan stretching osv göra att det går över fortare?

Hallelulja!! Det är över! Mer eller mindre, jag är fortfarande lite stel och så ibland men det är över :banana:

Tack för alla tips! :heart

Idag fick jag helt plötsligt ont i ryggen. Det kom smygandes och när jag kom hem från jobbet kunde jag knappt gå.
Jag förstår inte vad jag gjort?? Jag har inte lyft tungt eller nått sånt.

Det sitter bak i ländryggen och strålar runt höfterna och ner i ena låret.

Vad kan det bero på och vad kan jag göra för att lindra detta/ få det att gå över?
Höftböjaren/böjarna kanske? De har jag problem med. Går hos naprapat med jämna mellanrum. Brukar känna av det i ryggen, men även ner i skinkorna och benen. Sitta på golvet har jag problem med just nu, speciellt när jag ska upp och gå igen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka