Ont i ryggen?

R

Romulus

Har en 8-årig halvblodsvalack som fick ont i ryggen i våras. Jag märkte att han va öm bara av att ja bosta honom, & han hade verkligen ont i ryggen.
Han fick vila i 2 veckor & jag smörjde in med arnika, men de blev inte bättre så vi åkte in till hästsjukhuset i Skara. Dom rönka & ultraljuda typ hela honom, ryggraden från båda håll, halsen m.m. men de fanns inget fel. han var inte halt, testa både borelia & elishias(eller hur de stavas) ifall. men de va inget där heller. Dom kolla sadeln också & den låg bra.
Så han hade antaglgen fått en inflammation & fick metacam i 2 veckor och sen var ryggontet borta.
Satte igång honom försiktigt och har inte ´märkt någonting. Sen nu för några dar sedan så blav de samma sak att han reagerade bara av att ja borsta honom.
Sen har de gått upp & ner nu dom här dagarna, ena stunden så har han ont och ena stunden är det borta. Det är jättekonstigt.
Ringde in till veternären & hon sa att ja skulle jobba han från marken i vecka och se.
Endel säger att det kan va att han håller på att sätta päls nu, & hans förra ägare sa att han är väldigt ömskinnad, men vart går gränsen av att vara ömskinnad & ha ont? började ge honom extra b vitamin igår.
Är det någon som har varit med om något liknade & hur gick de i så fall?

Sv: Ont i ryggen?

Märker du något vid ridning eller är det mest vid beröring? Kan du själv se något samband med pälsbyte?

det märks ingenting på ridningen, han har gått jättebra nu så de märks bara vid beröring.
jag vet inte, men han fick ju ont i våras när han börja fälla, så det är svårt att säga för ibland är han bara öm t ex om bara borstar och reagerar inget när ja trycker hårdare, men det gör han ibland. & det har varit olika från dag till dag nu.

En del hästar blir väldigt ömma i pälsen vid fällning, och småirriterade, Jag tycker nog att b-vitamin hjälper såna hästar.
Om någon står och gosar med hästen/distraherar lite lätt, samtidigt som du borstar, vad händer då? Är det "bara " pälsen så kommer den troligen inte att reagera då.

JAg har haft ett sto tidigare som hade det jobbigt vid pälsbyte, hon föll ur lätt och dessutom blev hon "ömskinnad" vid beröring vissa perioder, b-vitamin gjorde det lättare för henne. Men jag gav mer än rek dos, hon hade större behov.

Det låter som vi har samma problem med våra hästar, min reagerar dock inget när jag borstar men när jag klämmer på ryggen. det kommer och går märker inget vid ridning. har varit utan problem hela sommaren om dt inte har regnat mkt på honom då kan bli öm igen. har haft ute veterinär men han kunde inte säga vad det berodde på. Sadel är utprovad på strömsholm så den är inte problmet. När tycker du att det är lite bättre/sämre??

Sen b-vitamin hjälper inte vid päls sättning/fällning det är bara att kasta pengarna i sjön. Källa Nina roepstrof (vet inte hur hon stavar efternamnet) veterinär på strömsholm. Bättre å ge b-jäst eller ett annat pullver kommer inte ihåg vad det heter men kan kolla upp det om du vill.

min hästhade samma hade inflation. Kom tillbaka igen fick en större kur, men då var det bara träning får mark ingen ridning. Men om de kan vara så enkelet att det bara beror på pälsen så ska du vara glad!.

Vad är inflation? hur gick de med din häst sen, blev den bra?

Jag kan inte riktigt säga när det blir bättre/sämre, det bara ändrar sig.
Han har fått sån här foderjäst i några veckor innan. va de det du menade?

men vet sa inget om inflamation när han var ute och tittade. ibland är det sämre och ibland bättre, Fick din också ont av regn?? för han kan vara helt symptom fri sen när det regnar längre stund och han inte har täcke så blir han öm. För annars har han varit bra hela sommaren och så kom det tillbaka nu när han fäller igen :S

foderjäst jopp det är samma som b-jäst. men vet. rekommenderade något annat också som jag skulle ge.

Min häst reagerar oxå vid pälssättning/fällning, men han visar det mer genom att sura vid borstning (hela kroppen) och sura, småbocka vid uppsittning. Trodde först att det var ryggproblem, så de röntgade och kände igenom honom på klinik utan att hitta några fel. Kollade då i gamla dagböcker där det var återkommande höst och vår:crazy:
Jag har speciella mjukborstar åt honom dessa perioder och använder får och renskinn under sadeln som dämpar friktionen mellan päls och sadel. Du kan säkert täcka ordentligt för att minska pälssättningen oxå, jag väljer att inte göra det för min är inte så glad i täcken (heller:grin:) och klarar sig bra naken.
B-vitamin har jag provat men inte märkt någon skillnad.

Good luck!

Min häst reagerar oxå vid pälssättning/fällning, men han visar det mer genom att sura vid borstning (hela kroppen) och sura, småbocka vid uppsittning. Trodde först att det var ryggproblem, så de röntgade och kände igenom honom på klinik utan att hitta några fel. Kollade då i gamla dagböcker där det var återkommande höst och vår:crazy:
Jag har speciella mjukborstar åt honom dessa perioder och använder får och renskinn under sadeln som dämpar friktionen mellan päls och sadel. Du kan säkert täcka ordentligt för att minska pälssättningen oxå, jag väljer att inte göra det för min är inte så glad i täcken (heller:grin:) och klarar sig bra naken.
B-vitamin har jag provat men inte märkt någon skillnad.

Good luck!

okej, tack för tipset :) jag ska prova detta & se om jag märker någon skillnad!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka