Ont i ryggen vid ridning

AliiceeZ

Trådstartare
Hej! Har nu under det senaste året haft mycket ont i min rygg efter jag ridit. Dock rider jag på kvällar etterskolan så kan vara för att jag sitter fel i skolan också. Men om vi gissar på att det är ridningen.

Jag har ont vid svanken rättså exakt. Sitter jag fel när jag rider, kan det vara det. Försöker sitta med rak rygg. Tänkte träna upp min bål ännu mer så det kanske hjälper? Har ni några andra idéer på vad det kan vara.

Är inte stallarbete då jag inte gör det.

Tänkte om det kanske är för att ryggen/bålen är får svag eller något sådant? Uppskattar alla funderingar och hjälp :)
 
rent spontant - be någon kunnig kolla så att din sadel verkligen ligger bra på din häst, att den ligger väl i balans.
Många har alldeles för smal bom och/eller sadlar för långt fram så att sadeln hamnar i bakvikt. Då blir det automatiskt felbelastning i ryttarens rygg, eftersom hen inte kan sitta rakt utan att spänna sig.
 
Kanske har med sadeln att göra. Tyvärr är det inte min häst. Bara medryttare så kan tyvärr inte riktigt påverka sadeln. Kan dock prova sadla lite längre bak än normalt. Kan vara att jag sadlar lite får långt fram. Ska tänka på det. Tack.

Några andra idéer?
 
Hej!
Jag får också ont i ryggen av att rida ibland, samtidigt som jag aldrig haft så lite problem med ryggen som sedan jag började rida varje dag O_o

Jag kan verkligen tipsa om back on track s ryggkorsett, den ger stöd i svanken ( utan att man känner sig instängd) och ger värme. Har alltid min på mig vid ridning, stallarbete, och när jag ska sitta länge
.
Sen kan du ju försöka känna efter hur det känns i ryggen tex i nedsutten trav, alltså strunta i hästen nån minut och fokusera på hur det känns i din kropp. Vissa dagar klarar inte min rygg nedsutten trav så dom dagarna struntar jag i det. Hoppnig är ju också påfrestande för ryggen, men det kanske beror på att jag ofta ramlar av i hoppningen :)

Lycka till!
 
Hej! Har nu under det senaste året haft mycket ont i min rygg efter jag ridit. Dock rider jag på kvällar etterskolan så kan vara för att jag sitter fel i skolan också. Men om vi gissar på att det är ridningen.

Jag har ont vid svanken rättså exakt. Sitter jag fel när jag rider, kan det vara det. Försöker sitta med rak rygg. Tänkte träna upp min bål ännu mer så det kanske hjälper? Har ni några andra idéer på vad det kan vara.

Är inte stallarbete då jag inte gör det.

Tänkte om det kanske är för att ryggen/bålen är får svag eller något sådant? Uppskattar alla funderingar och hjälp :)
Är det inte lättare att få ont i ryggen i westernsadlar då man sitter i uppförsbacke?
 
Hej!
Jag får också ont i ryggen av att rida ibland, samtidigt som jag aldrig haft så lite problem med ryggen som sedan jag började rida varje dag O_o

Jag kan verkligen tipsa om back on track s ryggkorsett, den ger stöd i svanken ( utan att man känner sig instängd) och ger värme. Har alltid min på mig vid ridning, stallarbete, och när jag ska sitta länge
.
Sen kan du ju försöka känna efter hur det känns i ryggen tex i nedsutten trav, alltså strunta i hästen nån minut och fokusera på hur det känns i din kropp. Vissa dagar klarar inte min rygg nedsutten trav så dom dagarna struntar jag i det. Hoppnig är ju också påfrestande för ryggen, men det kanske beror på att jag ofta ramlar av i hoppningen :)

Lycka till!

Hej! Jag har läst lite om B o T´s ryggvärmare och den kanske är värt priset. Har aldrig testat några "extra" hjälpmedel men kanske dags att göra det. Sitter inte ner i traven och hoppar inte i nuläget så det är nog inte det. Tack :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
813
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: valy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 556
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 327
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp