ont i ryggen vid ägglossning??

N

neferra

ja, jag undrar om hästar kanske (precis som människor) kan få ont i ländryggen vid ägglossning?

mitt sto hade under ca 3dgr lite ont vid palpering av ländryggen. det gick över och nu ett par dagar senare har hon gått i brunst.
fick en tanke bara, kan detta ha ett samband? (det kan ju självklart vara en lättare överansträngning eller liknande oxå...)

hon har inte brunstat sen i oktober och det kanske blir lite kraftigare fysisk reaktion när det är första vårbrunsten?

Sv: ont i ryggen vid ägglossning??

Stona har inte ägglossning innan brunst utan sista dagen i brunst, så där faller den teorin.

Ja där föll den teorin, jag hade tänkt säga att det borde de väll kunna ha, precis som vi. Vad lite jag vet om hästar egenligen.
Men hon kan ju ha andra känningar...?typ, hon känner att ngt är pågång, obalans med hormonerna...? Nä, jag har allvarligt ingen aning. Intressant fråga iaf.
Det enda jag vet är att min mors kuse, blir otroligt stel när hon brunstar, och "ställer upp sig" för de andra hästarna i hagen. Litar väll på att stå sådär i flera timma/ngra dagar:smirk:

Hoppas du hittar ngt bra svar på detta. Var som sagt en intressant fråga.

Stona kan ömma rejält på äggstockarna vid ägglossning, helt rätt.
Dock så släpper de ägg näst sista dagen på brunsten.

puttar upp lite igen...

ok...:o det borde ju jag veta...hehe, har jobbat på stuteri....pinsamt...

men det sker väl nån process i kroppen just när brunsten kommer igång? borde det göra?

Klart det är en process i kroppen, hormonerna jobbar ju skift hela tiden på ston.
Däremot tror jag du får släppa teorin att det hänger ihop med smärtan i ländryggen. Jag tippar på att det har en helt annan orsk, ridning eller kyla t ex.

ja, som jag sa tidigare kan det ju självklart ha en annan orsak!
tanken bara slog mig och jag var tvungen och höra om ngn visste..

det är ju bra nu, så det är ingenting som oroar mig, blev lite ställd bara då hon aldrig brukar ha ont i ryggen.
tack för synpunkter!

Liknande trådar

Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 782
Senast: Corax
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
857
Senast: Ramona
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 059
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 744

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka