ont i magen - krubbitare - hösilage?

Messy

Trådstartare
jag har hört att hösilage inte är så bra för krubbitare (som biter pga magen)...

min har börjat bita HYSTERISKT när hon kommer in.
sen är hon loj (pigg när man tömkör och går ut på tur osv)
i morse låg hon i hagen ca 30min efter att hon kom ut (har inte sett henne ligga ner så tidigt på dan)

ingen temp

sen tycker jag att hon är lite uppdragen i magen

hon äter upp allt och är "normal" i övrigt.

ska jag sluta med hösilaget?

hon äter 2kg hö på morgonen, 7-8kg hösilage på kvällen (från ca kl 17 och fram till morgonfodringen, hon sparar men äter upp allt under natten) + att de får 2kg i hagen till lunch + fri tillgång på halm i hagen.

sen får hon även fibergi och havre 3 ggr/dag (+ mineraler)

ska köpa magmedel på kliniken imrg (probimetin eller vad det heter).

Sv: ont i magen - krubbitare - hösilage?

Hur menar du, biter pga av magen?
Har hon magsår är det väl behandlig mot det som gäller?

hon började bita på galoppen. där hade hon dålig mage, nu har hon bra mage, men hon är den stressade typen så problem i magen är inte omöjligt. ingen kolikhäst *peppar peppar* dock.

magmedlet är något jag ska testa bara, ingen diagnos.

undrar mest om hösilage-surhetsgraden kan störa om de har känslig mage.

magsår = vet ej. men med tanke på att hon är fd galopphäst och att 80% av dem har magsår så är ju risken rätt stor.

Miljön i magen är ju mycket surare än hösilage.
Jämn foderkvalite är ju så klart viktigt.
Jag föredrar hösilage åt det torra hållet, ca 65 % TS.

visst har du tagit bort din avatar? är det du som är veterinär?

så OM hästen har magsår och äter hösilage, så påverkar det inte för att miljön i magen redan är surare? eller?

fodret är jämnt! (ok alla balar är ju olika, men de flesta har verkligen varit torra!)

Nej, jag är inte veterinär!

Har du kollat mask?
Blött (surt) hösilage gör ju att en del hästar blir lösa i magen. Hurvida det har med att det blir en surare miljö i magsäcken vet jag inte. Men även ett surt hösilage lär ju inte ha lägre pH än magsaften, så det borde ju inte försura magen.

hon är kollad på mask dels efter sommaren, sen förra våren, och så ska vi göra det denna vecka (slumpen).
sist hade hon mycket blodmask, men då körde jag som man skulle med två kurer, och sen gick hon upp massa i vikt, så något samband fanns väl där :)

magsaften måste ju ändå vara något som magen "tål" när det finns mat. vad jag har förstått så utsöndras lite konstant i hästens mage, de äter ju 18-20h/dygn (ska äta, i frihet), de har ju ingen galla som reglerar så att magsaften kommer NÄR den äter. så hästar som går länge utan mat får surare miljö i magen...

usch det är SÅ svårt med allt sånt här, och det värsta är att man VET ju inte VAD det är när hästen inte kan säga det. :cry::crazy:

men från och med ikv så får hon magmedlet + att kiropraktorn var här idag och rättade till henne i kors osv, så OM det är så att hon har haft lite ont där så är ju det en mindre stress eftersom hon inte har det nu längre....

Har du rådfrågat en veterinär? (tycker du borde göra det)

jag har hört att hösilage inte är så bra för krubbitare (som biter pga magen)...

min har börjat bita HYSTERISKT när hon kommer in.
sen är hon loj (pigg när man tömkör och går ut på tur osv)
i morse låg hon i hagen ca 30min efter att hon kom ut (har inte sett henne ligga ner så tidigt på dan)

ingen temp

sen tycker jag att hon är lite uppdragen i magen

hon äter upp allt och är "normal" i övrigt.

ska jag sluta med hösilaget?

hon äter 2kg hö på morgonen, 7-8kg hösilage på kvällen (från ca kl 17 och fram till morgonfodringen, hon sparar men äter upp allt under natten) + att de får 2kg i hagen till lunch + fri tillgång på halm i hagen.

sen får hon även fibergi och havre 3 ggr/dag (+ mineraler)

ska köpa magmedel på kliniken imrg (probimetin eller vad det heter).

Har du provat att ge din häst DIAMOND V?,jag började att ge min häst det i höstas,tycker det har funkat bra.Min häst blev op i ett knä bak i höstas,och har i princip lagt av med detta beteende,(att stå å suga i sig luft,krubbita)efter att hon blivit op,jag tror att detta beteende KAN ha med smärta att göra,iallafall i mitt fall.

Misstänker man magsår så bör ju detta utredas och behandlas.

OK. Undrade för att jag tycker att det är ganska tydliga tecken på uppblossande magsår... :crazy: men jag är inte veterinär. Däremot vet jag att det finns väldigt effektiv medicinering som veterinären kan ordinera.
Har du möjlighet att byta till hö så kan det vara värt att prova. Även att öka högivan och minska på kraftfodergivan samt se till att hästen får många mål per dygn och gärna halm eller något annat att tugga på under natten och i hagen om du har möjlighet.
Lycka till!

Har alltid hört att man ska udvika hösilage/ensilage till hästar med dåliga magar, sen var de en (kommer ihåg att de var någon som räknades som kunnig men inte vem de var..) som sa att så länge de är bra hösilage har de ingen betydelse. Vet inte vem som har rätt...

OK. Undrade för att jag tycker att det är ganska tydliga tecken på uppblossande magsår... :crazy: men jag är inte veterinär. Däremot vet jag att det finns väldigt effektiv medicinering som veterinären kan ordinera.
Har du möjlighet att byta till hö så kan det vara värt att prova. Även att öka högivan och minska på kraftfodergivan samt se till att hästen får många mål per dygn och gärna halm eller något annat att tugga på under natten och i hagen om du har möjlighet.
Lycka till!

vilka tecken då? *nyfiken*
hon ÄR en "stresshäst" och biter mer eller mindre, å nu är det mer! så magen tar ju stryk mer eller mindre den med!

medicinen vet. skriver ut kostar 10 000 för en kur, så man chansar inte eller testar med den (var väldigt inne på det förra sommaren, men sen blev hon mycket bättre).

har bytt ut så hon har 50-50% på kvällen, å sen hö morron, i hagen får alla hösilage, men fri tillgång på halm!

får ge det några dagar med nya medlet!!!

Har alltid hört att man ska udvika hösilage/ensilage till hästar med dåliga magar, sen var de en (kommer ihåg att de var någon som räknades som kunnig men inte vem de var..) som sa att så länge de är bra hösilage har de ingen betydelse. Vet inte vem som har rätt...

det sa min fodermänniska oxå! hösilage och havre (strärkelsen är lite speciell).

blir hon bättre så ska jag försöka fråga stallägaren om jag får ta bara hö! (2kg hösilage i hagen överlever hon!), kosta vad det kosta vill!

nu är hon inte nöjd iaf :(

inte hört talas om! berätta gärna mer!!!

Diamond V kan du köpa på välsorterade hästbutiker,kostar ca 49:-/kg,du ska ge 1 dl om dagen i blött foder(är i pulverform),vet inte riktigt vad det innehåller:confused:,men ska vara bra för magarna på hästar,har helt klart varit/är bra för min häst.

för er som undrar så kan jag säga att hästis är mycket gladare! verkar må bättre!!!

tog bort 4 kg hösilage på kvällen å la dig 4kg hö istället (+3kg hösilage, så det är blandat)...

inte alls så loj!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 859
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Mitt 4,5åriga arabsto är väldigt hård i magen och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. Har haft henne ca 3veckor och jag trodde...
Svar
13
· Visningar
1 190
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 357
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu börjar fler och fler pållar i stallet bli dåliga i magen. Dom är uppdelade på lite olika sätt i hagarna: 3st ston har precis bytt...
2
Svar
31
· Visningar
3 546
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka