Ont i knä och vrist

C

ccarinamagdalena

Jag har börjat rida igen för några månader sedan. Vissa gånger när vi har ridit ut så har jag känt en ökande smärta i vä knä och vä vrist. Det känns som man har haft benet något vridet eller så, fast jag inte har ridit annorlunda än annars. Sådana här smärtor har jag aldrig upplevt förut när jag red ofta förut. Är det någon som känner igen sig eller som har nåt bra tips eller förklaring på mitt problem?

Sv: Ont i knä och vrist

Be någon kolla din sits.
Hade problem med knä och det visade sig att jag satt snett.
Man kniper och överbelastar den sidan utan att man tänker på det.

Prova att länga ut stiglädren något, eller byt stigbyglar!

Jag får jättont i knän och vrister av vanliga, raka stigbyglar, eftersom de inte har fotplattan parallell med marken och fotsulan. Det blir nån konstig vriden position som tröttar ut mina leder.

Jag kan bara använda "offsetstigbyglar", där stigläderöglan sitter närmare hästen så att fotplattan hänger rakt ner. SÅNA HÄR! :love:
Många rekommenderar Sprengers 4-ledade stigbyglar (kostar ca 1300:- :eek: ), men de hjälpte inte ett dugg för mig, helt värdelösa...

Det funkade däremot inte för mig, det blev nästan för snett. Fel vinkel helt enkelt... :(

Tyvärr, eftersom offsetstigbyglar i mässing inte existerar på denna planet. Tänk om man kunnat köpa ett par mässingsstigbyglar och satt i sneda plattor! :love: *suckar längtande*

pinky skrev:
Tyvärr, eftersom offsetstigbyglar i mässing inte existerar på denna planet. Tänk om man kunnat köpa ett par mässingsstigbyglar och satt i sneda plattor! :love: *suckar längtande*

Du får spraya dina stigbyglar med guldfärg ;)

:o :o
Men tack! Det har jag över huvud taget inte tänkt på!! :bow: :bow:

Det måste väl finna bra färger som håller sig snygga även på metall?

Får också jätteont i vristerna när jag rider. Känns som om jag har stukat mig ungefär. Har haft så jämt efter vad jag kan komma ihåg..... Det är lite trökigt eftersom jag inte klarar av att trava och rida lätt någon längre stund..... :(

Spänningar. Se till att ha en bra uppbyggd och smal sadel, vrida in dina lår och SLAPPNA AV i hela kroppen. Utom magen möjligtvis ;) och se till att ha ganska långa stigläder tillräckligt korta för att inte behöva fiska med tårna efter stigbyglarna men inte så korta att du behöver pressa ner hälen. Breda stigbyglar är bra, Heather Moffets (finns på www.bettersaddles.com ) eller barockstigbyglar brukar vara bra för att kunna hålla foten stadigt utan att spänna sej.

Liknande trådar

Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 899
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama