Ont i benent / Hoven?!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Isper85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 594
I

Isper85

Hej hej,

har en varmblods vallack som gjort sig illa igen... =/ första gången blev han öm över hovarna (han går barfota) när vi var ute i vintras och marken va hård då fick han stå över vintern o blev snabbt mycket bättre. han slog också av en del av ena hoven kanske nån centimeter och han tyckte det gjorde lite ont (förståligt).
Men NU till detta problem, i förrgår när vi släppte ut hästarna i hagen så sprang han ut som vanligt (obs hagen är väldigt lerig o hal nu) och allt var frid o fröjd men sen när vi skulle ta in hästarna någon timma senare då stod han o lyfte på vänster bakben och ville inte sätta ner det. Vi gick ut o gick med han o kände på hans ben o det är inte varmt alls. Han gick bra efter ett tag o sen va det inge mer med det. Sen i går var jag ute och såg på hans bakhov som han lyfter att han slagit av en kant av framkanten igen kanske på 3- 4 centimeter. Kan det vara orsaken till att han har så ont? Han är väldigt stel också?!!
Veterinären sa att jag skulle avakta o se kunde vara en enkelt sträckning som han fått av att ha halkat. I dag på morgonen var han stel igen o ville knappt gå ut ur stallet. Han är fortfarande inte varm eller så o det handlar bara om ett ben! Någon som har några ideer om vad jag kan göra??:cry:

Sv: Ont i benent / Hoven?!!

Ta ut hovslagaren eftersom han inte har ont i själva benet utan i hoven.

Kan ju vara så att han har hovböld på gång eller behöver skos,plastas eller limma på gummisula eller något sådant..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 059
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
924
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 389
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 789
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka