Ont i benen vid ridning..

Sv: Ont i benen vid ridning..

:bump:jag har haft samma problem... hö knä. skaffa dig ledade stigbygglar! det hjälpte mig. Men jag kan tillägga att om jag har haft en längre paus i min ridning o jag tappar muskler runt knät så får jag ont men undviker ju självklart för långa uppehåll. lycka till!

Jag rider islandshäst! :angel: Har även hört andra med "knäbesvär" som kan rida isis men inte storhäst. Tror det beror på att vi rider med längre stigläder så knäet inte är så böjt.

Säger som andra: ledade stigbyglar, ledade stigbyglar, ledade stigbyglar....

Jag har haft länge på min vanliga sadel och får inte ont alls där. Fick vansinnigt ont i westernsadeln men bytte till distansbyglar med svikt häromveckan och vips så försvann smärtan i knäna.

får ont i knäna när jag rider turridning med westernsadel men har inga problem med vanlig sadel på ridskolan, beror kanske på att stigbyglarna på western är mer fasta i sidled ?
MVH GP

Jag känner samma sak nu när jag har avstått från ridningen och börjat ta upp den igen.

Men jag har märkt en jättestor skillnad jämfört om man tränar som att springa också än med om man bara rider.
För jag har länge haft väldigt ont i mina knän så att jag inte kunnat gå en del stunder, men så började jag träna taekwondo och springa några ggr i veckan och gå när jag skulle någonstans och all smärta försvann! Poff väck :)

Skulle rekommendera att kanske jogga och vara med på gym eller vattengympa för att få lite mer benmuskler som stöder upp knäna.
Men kolla upp knäna hos någon först så att det inte blir värre.

Då bliver det bra, det kan jag nästan lova! :D
Lycka till!

får ont i knäna när jag rider turridning med westernsadel men har inga problem med vanlig sadel på ridskolan, beror kanske på att stigbyglarna på western är mer fasta i sidled ?
MVH GP

Kan bero på olika saker. I en W-sadel måste man vara noga med att snurra "fendrarna" (dvs de breda stiglädrena) annars ligger dom så att dom "försöker" hela tiden lägga stigbygeln parallelt med hästen, om du förstår vad jag menar. Och det blir en osynlig vridande kraft som verkar mot knäet som försöker hålla stigbyglen i 90 grader mot hästen.
Jag fick ont av min sadel innan jag tog det där med snurrningen på allvar.
Annars kan det beror på stigbyglarna, ja, jag upplevde mina gamla som jobbiga men de nya flexibla är mkt bättre.

Det finns stigbyglar som ser likadana ut som Sprengers och fungerar lika dant men kostar runt 450:-. Jag har haft mina i 4 år och har aldrig ont i knäna längre. Sprengers är fina men onödigt dyra, sist jag kollade kostade de 1250:-, lite väl dyrt tycker jag.

*kl*
Jag får ont i långa läder!? Började korta dem och nu går det bättre.. Förr kunde jag inte slappna av eller ens sitta i traven. Nu har jag inga problem!

Man får testa sej fram.

Vet inte om jag lagt den här rätt men flytta den annars.. Jo , jag får grymt ont i knäna när jag rider:crazy:, efter ca 10 minuter gör det så ont, värst i högra knät.. Jag brukar släppa ur stigbyglarna en stund men så fort jag sätter tbx fötterna i dom värker det igen..
Vet inte hur jag ska göra för att det inte ska göra ont.. :confused: Jag kan inte länga stiglädren mer för då sitter jag tokigt..

Är det nån mer än jag som får så här, och hur har ni gjort? Tror ni det blir bättre om man har nån slags knä skydd/stöd?

/ Mkt tacksam för svar :bow:

Har precis samma problem + att jag har ont i fotlederna, axlarna, händerna och ryggen.
Det är inte kul :crazy: jag red alltid min ponny barbacka men nu då jag har min 3-åring måste jag rida med sadel för hon är så smal och jag sitter därför inte så bra på henne.

Men jag har en misstänkt reumatism också för den delen.

Jag fick också ont i ena knät när jag hade kortare läder. Skaffade ledade stigbyglar och har faktiskt inte haft ont alls sedan dess. Värt att prova.

Kan klart rekomendera flexride i plast. Som distansryttare är jag van vid att rida i dem sedan tio år tillbaka, de är i plast som fjädrar. Dock när jag är på hoppträning har jag ibland stålstigbyglar. Flexride blir heller inte kalla på vintern.

Jag får också ont i ena knät ibland ... Mest ont med korta läder i hoppsadel, mindre ont med ngt längre läder i allroundsadel och inte alls ont i dressyrsadel - så uppenbarligen spelar vinkeln benet är böjt i stor roll ... Har funderat på att testa sprengers ledade stigbyglar men undrar över säkerhetsaspekten ( rider alltid med ngn form av säkerhetsstigbygel) - finns det risk att fastna med foten i dem? Kan man i så fall kombinera med ngn form av utlösningsmekanism?

fick oxå jätte ont under mitt högra knä när jag red. har bytt stigbyglar. har nu Sprenger...dom svängda, blå. dom fördelar alla stötar så att inte knäna får stryk. har nästan aldrig ont nu mera :)

hur gammal är du ?
själv har jag problem med mina knän, främst vid löpning men också vid ridning. gick med detta till läkaren, fick då höra att min värk berodde på att brosket i knäet mjukades upp, främst när man hade böjda knän = konstant vid ridning. detta är dock inte farligt men kan göra något så djävulkst ont! för mig funkar det bra med knäskydd, annars brukar det funka att bita sig hårt i kinden och köra vidare... tyvärr är detta mycket vanligt hos tonårstjejer, kan ju vara samma hos dig som mig :) lycka till iaf.

Utan att ha läst hela tråden så är då min fråga, tävlingsrider du eller hobbyrider du?

Jag har taskiga knän, kan INTE rida med kosta stigläder mer än ytterst få och korta pass utan att få ont.
Jag rider alltid i dressyrsadel med extremt långa läder eller helt utan, det tycker knäna om. Ännu bättre är det om jag rider helt utan sadel, men för att skona mig poch hästen så uppfann jag kameldrivarkudden. Söl på just kameldrivarkudde i utrustningsforumet så hittar du två trådar tror jag. Kanske är ett alternativ?

Mitt knä spärrar sej :/ och jag vet ju inte varför, jag får oftast sluta rida när det gör ont :cry: Vad ska man göra om det SPÄRRAR sej??

Jag håller med alla om ledade stigbyglar! Jag skaffade sådana efter att ha fått rådet här på Buke. Har ett tillägg - rid med stövlar eller stadiga gaiters med bra passform! Jag red tidigare med bara skor eller med skor & shortchaps - men rider numera alltid med stövlar.
En annan sak är sitsträning! Har börjat med det igen mer regelbundet. Om man har ett "problemknä" är det bra att vara extranoga med sitsen för att förebygga att man sitter och spänner benen.

Senast ändrad:

Spänningar är vanligt, det kan en bekväm sadel (som inte är för bred) och lagom långa stigläder avhjälpa till viss del. Sen kan det i själva verket bero på låsningar i ryggen och/eller sneda höfter.
Som igår när jag provade ett par yoga-övningar med fokus på ryggen och fick otroligt ont i ena knät! :angel: (har också ofta ont i knäna och vet med mig att jag har lite sneda höfter + låsningar - periodvis kan det plötsligt hugga till i höft+knä så jag inte kan stödja på benet, ibland bara värk i ett eller båda knän).

Har själv en hipsaver-pad till min sadel. I den sitter jag mjukt och smalt, blir som extra uppbyggnad på sadeln och stötdämpning. När jag rider med den och "normala" eller långa läder får jag inte ont.
Att bota symptom kan ju funka för tillfället, men för mig har det tyvärr inte hjälpt att göra något åt knäna i sig - varken regelbunden träning för att härda knäna och bygga muskler för att stödja eller vila, kommer i perioder ändå. Men nu får jag det som sagt inte pga ridningen längre.

Min gissning utifrån mina egna erfarenheter är alltså att du antingen är sned (vilket är mycket vanligt!) eller så är sadel + häst sned, alt. kombination av sadel som är dålig för höfter och rygg och för korta läder.

Liknande trådar

Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Eftersom jag är sån att så länge jag inte har nån diagnos kan jag ignorera att jag har ont och intala mig att det är inbillning. Nu när...
Svar
19
· Visningar
1 544
Senast: Sonic76
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat