Ont i benen vid ridning..

Viggen

Trådstartare
Vet inte om jag lagt den här rätt men flytta den annars.. Jo , jag får grymt ont i knäna när jag rider:crazy:, efter ca 10 minuter gör det så ont, värst i högra knät.. Jag brukar släppa ur stigbyglarna en stund men så fort jag sätter tbx fötterna i dom värker det igen..
Vet inte hur jag ska göra för att det inte ska göra ont.. :confused: Jag kan inte länga stiglädren mer för då sitter jag tokigt..

Är det nån mer än jag som får så här, och hur har ni gjort? Tror ni det blir bättre om man har nån slags knä skydd/stöd?

/ Mkt tacksam för svar :bow:

Sv: Ont i benen vid ridning..

Har samma problem :( ! Jag skaffade spengers (eller vad de heter :angel:.) blåa . Funkar super för mig!

Mvh
Emma

Får oxå ont om jag har kortare läder. Använder alltid långa numera och slipper ha ont. Ska så småningom investera i ett par spengers som verkar kanonbra.

använd sneda stigbygelplattor! funkar super!

Aha! Googlade lite! Nu vet jag vad sprengers är:rofl: Men jag tror inte det kommer att hjälpa mina knän :( Är det nån som vet vad det kan bero på? Ställningen? Ngt som kan tränas upp eller vad??!! :cry:

Träna annat förutom ridningen! Jag rider mest stora hästar men när jag rider ponnyer som har kortare steg så får jag också ont i knäna och detta blir värre när jag inte tränar så mycket annat.

Vad skönt o höra att jag inte är ensam om detta problem!! Jag får också jätteont i mitt vänstra knä när jag rider men värken kommer emot slutet av lektionen/ridpasset o forsätter värka flera tim efteråt. Får inte lika ont när jag rider barbacka. Det är inget fel på sadeln, det har jag kollat m sadelutprovare.

Har också funderat på vad man kan göra för att minimera värk. Har fått tipset att köpa ett back-on-track knäskydd som jag kan ha när jag rider. Nån som vet om det funkar?? Är trots allt ganska dyrt.

jag har också samma problem.. mina knän gör :devil: ont i slutet av passet. men jag får bara det när jag rider hårdare pass och offtast när jag rider utan stigbyglar.
fungrerar pack on track? för det är ganska farligt med onda knän om jag har hört rätt :crazy:

Att man har ont i knäna när man rider beror på att det blir ett stort tryck på knät när foten sitter fast i stigbygeln.
Har då knät svaga muskler, eller är ens fot vinklad i stigbygeln så att den frestar på specifika leder, gör det såklart ont.
Tips är sjukgymnast som visar på övningar för att stärka musklerna.
Överrörlighet i knät kan också leda till smärta vid belastning.

(Var på VC och pratade med läkaren om detta problem, så vidarbefodrar vad han sa)

Jag har också ont i knäna samt ländryggen... blir lixom kramp i nedre ryggen.. knäna blir stela och värker nått otroligt.. vad fan ska man göra? Värre när det är kallt också såklart..:crazy: Iof har jag ofta stelhet ochvärk dygnet runt med vid ridningen förvärras vissa delar..

Jag rekomenderar varmt Sprenger-stigbyglar! Jag har väldiga problem i vänster hälsena och knä efter en arbetsolycka och kan inte rida mer än en timme och kan inte stå upp i stigbyglarna länge. Men med sprenger kan jag ialla fall rida! Eftersom de är 4-ledade kan blir de mer flexibla och följer fotens rörelse och blir därför inte stumma som vanliga stigbyglar.

Ang. knäskydd så har jag använt ett vanligt knäskydd man köper på sportaffären och de fungerar super. Du kanske kan börja med att testa ett sådant? De är ju inte lika dyra som BoT.

Att träna upp musklerna på benen är väldigt bra, fråga en sjukgymnast om tips och övningar!

Lycka till!

Mvh Jordgubba :)

Skaffa dig ledade stigbyglar. Det är något dina knän kommer att uppstatta.
Jag fick också ont i ena knät emellanåt förut, men sen jag skaffade ledade stigbyglar på sadeln jag hoppar och rider ut i, så är värken borta.

:)Tycker detta låter bra även för mina knän!
Märker man skillnad redan första gången man använder dem,eller tar det ett tag?

Vanliga knässkydd/stöd finns i de flesta sportaffärer, tycker det hjälper. Annars rekommenderar jag varmt ett pass på gymmet eller friskis en gång i veckan. :bump: det gör stor skillnad, hjälper mot ont i korsrygg/axlar/nacke också.

Lycka till!

Jag har också väldigt ont i mina knän, främst efter en gammal korsbandsskada.
Fick 2 st back on track skydd i julklapp, har ridit med dem en gång när det var lite kallare och då hade jag inte ont! Brukar annars få ont så fort knäna blir nerkylda men nu höll de sig ju varma hela tiden.
Enda nackdelen är att mina back on track vill glida ner. Men jag kan inte ha en mindre storlek, ej heller en större så jag vet inte vad som är problemet?

Kan vara olika med olika sadlar också. Jag får ont i allroundsadeln men inte i dressyren. Oftast.

Jag hade samma problem, tills jag kom till en tränare som jobbar enligt centerad ridning och hoppla med rätt sits får jag inte ont...
Jag har även en historik med "dåliga" knän och gått på sjukgymnastik med dem, men det är ett antal år sedan och då gjorde det enbart ont när jag vilade, aldrig när jag red. Men jag hade antagligen en bättre sits då än vad jag har haft på senare år!

Så hur sitter du? Kanske åka på en lektion för en tränare inom centerad ridning, det är väldigt mycket "aha" för mig i alla fall!

För mig var det skillnad redan första gången, men det kan säkert variera beroende på varför vi har ont. Även om stigbygelbyte inte gör att allt försvinner så är det en hjälp på vägen i alla fall. (det kan ju finnas många olika orsaker till ont menar jag)

Liknande trådar

Kropp & Själ Igår vaknade jag med lite smärta i knät som gjorde det svårt att belasta benet ordentligt när jag gick. Smärtan var så pass liten igår...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Eftersom jag är sån att så länge jag inte har nån diagnos kan jag ignorera att jag har ont och intala mig att det är inbillning. Nu när...
Svar
19
· Visningar
1 544
Senast: Sonic76
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat