I
Indian
Har en halvblodsvalack som i år är 4 år ca 170 cm i mankhöjd, grövre typen. Tyvärr har jag ej hunnit rida in honom pga att jag blev gravid och hade nu tänkt sätta igång ordentligt och få ridit in honom men typiskt är väl att det alltid skall komma något emmellan... Har regaerat ett tag nu på att han verkar ha problem med bakbenen, först trodde jag bara att "han kanske är känsligare än andra i benen" då han reagerade på så vis att när han kom ut i hagen och det var fruset och det var lite knöligt så hade han problem med att gå på detta, han ställde svansen rätt ut ungefär som på en arab, och stapplade fram försiktigt, tänkte att han kanske är lite ömfotad osv eftersom han är oskodd, men nu har det blivit värre och värre och t om blivit så här i boxen och där är det ju verkligen inte hårt... strör ordentligt med spån, märkte härom kvällen när han hade kommit in och fått sitt kraftfoder och hö så skulle han bara böja sig ner och drick vatten ur hinkarna och precis när han böjer sig ner med halsen så åker svansen rätt ut i vädret och bakbenen börjar skaka, samma om jag ställer honom i stallgången och skall flytta honom åt sidan då blir det likadant. Och ju mer jag tänker på detta ju mer kommer det upp i huvudet att detta har pågått antagligen länge men blivit värre och värre, han har även problem med att lägga sig ner tex vid rullning bakbenen skakar... har även trott att det kan bero på hans tyngd att det är jobbigt för kroppen.. Nu känner man sig verkligen korkad och som en riktig plågare bara för att man inte har tagit veterinären tidigare men det har den ista två veckorna bara blivit värre och värre, har nu iallafall pratat med veterinären som ändå skall komma upp till onsdag och vaccinera min andra häst han skall då passa på och ta sig en liten kik och se om han kan se något annars bär det av och röntgas direkt ingen ide att vänta längre med tanke på att det ändå har gått lång tid. Är det någon annan som varit med om något liknande? Kan tillägga att jag förra veckan hade upp hovslagaren som verkade honom och kollade så att inget var konstigt men han sa att allt verkade ok, han trodde att han kunde vara öm i strålen men skall han även reagera så starkt inne i boxen på en mjuk strö bädd?