Ont eller bara stel?Hjälp!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cindy1991
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 933
C

Cindy1991

Min ponny är otroligt stel i vänster sida. Hon sitter liksom fast när man rider och blir irriterad när man rider lösgörande öviningar. Hon är i vanliga fall alltid väldigt mjuk och fin, hon är välmusklad och i bra konidtion. När vi hopptävlade i lördags stannade hon några gånger vilket inte alls är likt henne, fick dessutom "lyfta" över henne över hindrena. Igår longerade jag henne för att se om hon gick konsigt. Hon travade väldigt fint i höger och sökte sig självmant neråt, bra takt och bra undertramp. I vänster ryckte hon med huvudet och ville inte riktigt sätta under sig.

Min första tanke var att tilkalla en massör, men hon kan inte förrens 16 december. Vad ska jag göra? Tror ni jag kan rida henne fram tills dess? Hjälp!! :confused:

Sv: Ont eller bara stel?Hjälp!

du ska ta hästen till en veterinär på klinik för att utreda om den är halt eller har ont. När hästen ändrat sitt rörelsemönster och beteende så mycket är det dags att kolla upp den.

Massör kan du ta ut efter utredning av veterinär och ev. behandling.

Rid inte hästen förrän du har fått svar.

Din häst är med allra största sannolikhet halt. Ring veterinär! En massör kan inte hjälpa din häst.

japp, kolla upp hästen.

Min ena började bli "stel" i ena sidan och det visade sig att bogen va sned. Det går att benhandla framgångsrikt, iaf på denna hästen gjorde det

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 789
Senast: ainasoja
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 756
Senast: Madde_padde
·
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 357
Hästvård Har hamnat i en konstig, overklig sits. Blev just av med min medryttarhäst och fick redan innan erbjudande om ett par nya, bland...
Svar
18
· Visningar
1 912
Senast: wildrose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Dressyrsnack nummer 18