Ont att sätta in spiral?

Sv: Ont att sätta in spiral?

Hellre det än att man utsätter sig för det enbart på rekommendation av bm.
Fy...

Ja jo, håller med.
Är faktiskt väldigt nervös över att ta ut den, men de säger att det inte ska vara lika farligt? Jag hade det väldigt jobbigt med min i början och tyckte som sagt det gjorde ohyggligt ont att sätta in den, så det ska bli skönt när den väl är ute!

*kl*

Har haft två spiraler och nu är det dags att byta igen... De två tidigare gångerna har jag fått bedövning, men jag lär få klara mig utan denna gång. Första gången hade jag inte fått barn, och andra gången pratade jag mig till en bedövning trots att läkaren tyckte det var onödigt. Enligt honom handlar det inte om smärtupplevelsen om man fått barn eller inte. Inte heller om att barnet töjt ut livmodertappen, eftersom jag argumenterade för att jag inte fött barn, jag blev ju snittad... Det är enligt läkaren "konsistensen" på livmodertappen som mjuknat i o m graviditetshormonerna och det ska göra det mindre smärtsamt. Säger han ja... :crazy:

Ja jo, håller med.
Är faktiskt väldigt nervös över att ta ut den, men de säger att det inte ska vara lika farligt? Jag hade det väldigt jobbigt med min i början och tyckte som sagt det gjorde ohyggligt ont att sätta in den, så det ska bli skönt när den väl är ute!

För mig var det definitivt skillnad på att sätta in och ta ur. Sätta in gick inte utan smärtstillande. Ta ut kändes inte alls. Helt plötsligt sade bm "här är den".

Tog ut min kopparspiral efter 5 ar i februari och det var en fjart i rymden jamfort med matningen av livmodern och insattningen!

Som tur for mig sa om jag vill satta in en ny spiral blir det under narkos, det ar standard har i Australien. Min doktor tittade storogt pa mig nar jag berattade att i Sverige har man tur om man far tva ipren innan insattning.

//Krusan

*kl*

Nu har jag bokat tid för insättning också, så nu har jag nästan en månads bävan framför mig innan det är dags. Det BM informerade om var att jag skulle ta två alvedon en timme innan, samt att livmodern ibland är för trång att sätta in spiral i om man ammar. Skulle ju vara så typiskt om man inte får den insatt pga det, nu när man bävar inför smärtan och efterföljande illamående/yrsel (och jag hoppas slippa ifrån både att ha ont och få biverkningar...):angel:

*KL*

Oj, vilka berättelser!
Jag har haft kopparspiral, tagits ut igen något år senare och sedan insatt en igen. Har inte känt någonting! Första gången väntade jag med bävan på smärta, när bm helt plötsligt säger att "sådär, nu var det klart!" Visste knappt att hon börjat.
Varit likadant varje gång. Har haft den i många år nu och aldrig haft något obehag. Helt grymt bra!
Ville bara berätta, som motvikt att det kan vara så enkelt också. ;)

samt att livmodern ibland är för trång att sätta in spiral i om man ammar.

Min livmoder kunde de inte ens mäta! De sa att jag skulle komma tillbaka när jag fått min mens men det känns som ett onödigt ingrepp eftersom vi vill skaffa fler barn.

Jag vart inte yr efteråt, satte mig upp som vanligt efter 30 min och bm kastade sig för att fånga mig ;)

*KL*

Oj, vilka berättelser!
Jag har haft kopparspiral, tagits ut igen något år senare och sedan insatt en igen. Har inte känt någonting! Första gången väntade jag med bävan på smärta, när bm helt plötsligt säger att "sådär, nu var det klart!" Visste knappt att hon börjat.
Varit likadant varje gång. Har haft den i många år nu och aldrig haft något obehag. Helt grymt bra!
Ville bara berätta, som motvikt att det kan vara så enkelt också. ;)

Samma här, frågade när dom skulle börja. Det är redan klart, säger bm.

Tog ut min kopparspiral efter 5 ar i februari och det var en fjart i rymden jamfort med matningen av livmodern och insattningen!

Som tur for mig sa om jag vill satta in en ny spiral blir det under narkos, det ar standard har i Australien. Min doktor tittade storogt pa mig nar jag berattade att i Sverige har man tur om man far tva ipren innan insattning.

//Krusan

Ooohh, herrejisses ja vilken skillnad det var att ta ut den. Visst kändes det, men inte alls om man jämför med att sätta in den.
Tur att jag inte läste det där om narkos i Australien innan jag satte in min 2005, för då hade jag aldrig satt in den. Men vänder man på det så är det kanske synd, för då hade jag sluppit sätta in den, och sluppit genomgå dessa två år, de har inte varit en dans på rosor iaf :crazy:
Men nu är den ute :banana::banana:, och nu blir det p-plåster för mig!

*kl*
Vikka skräckhistorier! :eek: Känns som att jag gjorde rätt och valde p-piller igen... egentligen pga att jag har väldigt riklig mens och ofantliga smärtor... men nu känns det bra att knapra piller och slippa allt vad smärta heter :bow:
Visst, klarar man att föda barn klarar man det mesta, MEN det gör man väl i alla fall om man måste? :D Det är ju efter smärtan som man är stolt över att man lyckades ta sig igenom den, oavsett var den kom ifrån ;):rofl:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 955
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag var nyligen på cellprovstagning och tyckte det gjorde rätt ont och hade även ont efteråt. Så hur mycket ondare gör det att sätta in...
Svar
11
· Visningar
4 479
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 763
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 088
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?