Önskas - skrammelfoder med minimalt med näring

pastejja

Trådstartare
Jag har en häst som behöver gödas på eftersom fölet tar massor av henne.
Jag behöver stödfodra stoet och helst från igår, i hagen går även 1 trind och go vuxen häst och en lagom 2 åring.
Inser att jag måste ge alla något för att det ska vara lugnt i hagen, det blir lättast att hålla alla i hagen. De kan bindas så de håller sig till rätt spann.
Letar efter ett foder som tar en stund att äta men inte ger mycket energi, jag vill inte blötlägga och fodret behöver inte vara onödigt dyrt.
Funderade på om inte Krafft Grund är det tunnaste jag kan komma på, men finns det inte ännu tunnare? Typ halmhack med smak? ;)
/U

Sv: Önskas - skrammelfoder med minimalt med näring

Hack tar längre tid att tugga. Behövs inte många hg för att fylla en spann. Lusern mix tex. Halmhack måste du nog blanda med något, rivna morötter kanske?
// Linda

Lusernhack var ett bra tips, tänkte inte på det. Finns det olika tillverkare? Vet att jag sett från krafft, men finns det fler?
/U

Vill du inte blötlägga för att det tar tid att svälla eller vill du inte blötlägga för att det blir slabbigt? Är det pga tidsaspekten så kan du ändå ge Dangrönts Lucernpellets, den sväller/löses upp på nolltid i vattnet, det är jättestor skillnad jämfört med melasserad lucernpellets. Lucerngröt brukar dessutom ta lite tid och sörpla i sig. :D Men är det pga av slabbet så rekommenderar jag också lucernhack.

Anledningen är att jag inte har hästarna hemma och vill inte ha blötlagt längre än nödvändigt nu på sommaren. Än så länge har jag inte fått tid att rida och bara hälsat på och visiterat hästar.
Råkade faktiskt ut för foderstrupsförstoppning i fjor just med dangrönts pellets. Lät det bara svälla i kanske 5 minuter väl utblandat i väl svälld betfor (som stått sedan tidigare på dagen, blandat av annan, ville inte att denne skulle blanda i resten eftersom det var olika till alla 3). Förstoppningen löste sig av sig själv när jag hade veterinär i telefonen men det var mycket obehagligt (första gången för mig). Jag har numera mer respekt för pellets än jag haft tidigare.
/U

Greenpower har två olika sorters lucernhack. En med melass tillsaltt och en utan. Heter Lucern resp. alphalpha.

Jag skulle göra en sjukhage inne i hagen med bara en tråd o fodra märren i... istället

Tack för era svar.
Det är känns inte aktuellt med en avdelning eftersom jag bara har hästarna där på bete i sommar och jag vill inte göra avdelning. Hade det varit i egen hage hade det varit ett alternativ.
Köpte halmhack till de 2 välnärda och det verkar fungera. Ska kolla vidare, kan ju vara att jag hittar något med alla mineraler ändå står och fodrar.
Fibergi låg ska jag kolla på. :)
/U

Jag skulle göra en sjukhage inne i hagen med bara en tråd o fodra märren i... istället

Jag med...

Det är väl lättare att trycka ner 4 stolpar till en provisoriskt hage, än att binda alla hästar?

Jag gör så med en fölmärr jag tillskottfodrar, och hon står gärna i sin hage ½ timme och äter. De andra fattar att de inte får nåt, och står bara och tittar på, helt lugnt.

Om du ändå är där och fodrar kan du väl lika gärna ta ut den smala och fodra utanför hagen? Du m¨åste ju ändå stanna och passa på de bundna.

Annars är väl morötter ett bra alternativ för de tjocka.

Jag med...

Det är väl lättare att trycka ner 4 stolpar till en provisoriskt hage, än att binda alla hästar?

Jag gör så med en fölmärr jag tillskottfodrar, och hon står gärna i sin hage ½ timme och äter. De andra fattar att de inte får nåt, och står bara och tittar på, helt lugnt.

Det räcker t o m med 2 stolp- man använder hagens befintliga staket,.
Bra att ha till mkt annat- sjukhage eller som sluss vid grind.

Jag med...

Jag funderade lite, jag håller de 2 glupska välnärda och de äter sitt hackade strå på samma tid som stoet äter sitt Hippo alfa (alfalfa?). Fungerar utmärkt :). Det är inte för att jag inte vill slå ner stolpar, jag har dessutom stolpar och band liggande hemma, men det är så kort stund och jag vill ju ändå prata lite med mina fina.
Än så länge får den tunna bara 1 kg pellets, funderar på hur mycket jag kan ge i en giva. Någon som vet?
/U

Om du ändå är där och fodrar kan du väl lika gärna ta ut den smala och fodra utanför hagen? Du m¨åste ju ändå stanna och passa på de bundna.

Annars är väl morötter ett bra alternativ för de tjocka.

Den smala har ett föl vid sidan och det är därför hon är smal, fölet tar all näring och är rund och fin. Fölet är väldigt välartat och hade säkert snällt stått bredvid utanför hagen men det går en väg där.
Hagen är förresten redan delad i 2 stora hagar så skulle det va att det inte fungerar som jag gör nu om ett tag så kan jag dela dem. Men just nu går det nog snabbare och enklare att hålla dem. :)
/U

Jag funderade lite, jag håller de 2 glupska välnärda och de äter sitt hackade strå på samma tid som stoet äter sitt Hippo alfa (alfalfa?). Fungerar utmärkt :). Det är inte för att jag inte vill slå ner stolpar, jag har dessutom stolpar och band liggande hemma, men det är så kort stund och jag vill ju ändå prata lite med mina fina.
Än så länge får den tunna bara 1 kg pellets, funderar på hur mycket jag kan ge i en giva. Någon som vet?
/U
Din märr behöver mer protein o även mkt mer energi.

skulle ge henne Hestekraft o då betydligt mkt mer än 1 kg- om det är en stor häst:confused: uppdelat på flera måltider.

En hage som jag beskrev kan oxå användas för "creepfeeding" senare.
Fölet kan gå in o äta fast det är stängt för de stora- en tråd.

Då förstår jag :)

Jag hade också en mager en som jag fick stödfodra med 2-3 kilo hippo alfa per dygn på betet. Jag gav allt i en giva, men oftast åt hon inte upp. Det var därför jag valde alfa istället för lusern, så kunde jag hålla tillbaka det överblivna.

Den smala har ett föl vid sidan och det är därför hon är smal, fölet tar all näring och är rund och fin. Fölet är väldigt välartat och hade säkert snällt stått bredvid utanför hagen men det går en väg där.
Hagen är förresten redan delad i 2 stora hagar så skulle det va att det inte fungerar som jag gör nu om ett tag så kan jag dela dem. Men just nu går det nog snabbare och enklare att hålla dem. :)
/U

Hur gammalt är fölet?

Ofta när du har en smal/mager märr, och ett runt och välnärt föl så är tricket för att få upp stoet i vikt att - mata fölet.

Vissa ston ger precis allt till fölet, så ju mer mat du häller i mamman, ju tjockare blir fölet. Men stoets hull står still.

Om man däremot matar fölet, så diar det mindre, och mamma går upp i vikt. Så är fölet gammalt nog att börja fodra, så skulle jag börja fodra det parallellt.

Din märr behöver mer protein o även mkt mer energi.

skulle ge henne Hestekraft o då betydligt mkt mer än 1 kg- om det är en stor häst:confused: uppdelat på flera måltider.

En hage som jag beskrev kan oxå användas för "creepfeeding" senare.
Fölet kan gå in o äta fast det är stängt för de stora- en tråd.

Jag ska kolla på hestekraft, har undersökt tidigare och varit på väg att köpa mend et har aldrig blivit av.
Stoet är vanligen lättfödd och går som jag skrivit på ett bete som håller även en stor växande SWB-2 åring rund så jag tror egentligen inte att det är så mycket mer som behövs än vad hon får. Hon hade redan börjat ta sig när jag lämnade henne på betet. Jag ser inte att jag ska åka ut till betet 2-3 gånger om dagen för att fodra henne, det är inte alls så illa.
Eftersom jag i vanliga fall ger väldigt lite kraftfoder och mycket grovfoder var jag osäker på om jag kan ge mer än 1 kg hippopellets/giva.
/U

Glömde..
Creepfeeding har jag aldrig behövt att använda mig av, därför har jag inte funderat över att ja kunda använda extrahagen till det?
/U

Hur gammalt är fölet?

Ofta när du har en smal/mager märr, och ett runt och välnärt föl så är tricket för att få upp stoet i vikt att - mata fölet.

Vissa ston ger precis allt till fölet, så ju mer mat du häller i mamman, ju tjockare blir fölet. Men stoets hull står still.

Om man däremot matar fölet, så diar det mindre, och mamma går upp i vikt. Så är fölet gammalt nog att börja fodra, så skulle jag börja fodra det parallellt.

Fölet är född 25/5, hon är inte vidare intresserad av mammas mat, slickar lite på kanten av spannen bara. Vilken typ av mat ska man ge till en sådan liten skit? Har aldrig behövt fundrera på det tidigare Stoet har som sagt tagit sig en del men jag är inte nöjd.
/U

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 700
Senast: Niela
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 124
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka