Önskar hjälp med val av hingst till Feliciano-sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mummelmy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 180
M

Mummelmy

Önskar få lite tips på lämplig hingst att betäcka mitt 13-åriga sto med. Stoet är efter Feliciano och har Elizar som morfar (hennes mor har tävlats 1.30 hoppning och mvs-dressyr). Hon har egna meriter på 1.30 på nationell nivå. Är 159 cm hög, ser ut ungefär som en mindre, feminin Feliciano. Hon har bra hoppteknik, elastisk och tuff på hinder. Hon har en bra galopp och en vägvinnande skritt medan traven är ordinär, dock inte tålamod för några starter i dressyr. Stoet är pigg och framåt utan att vara hetsig/nervös, är som sagt lite otålig, lite skygg i hanteringen, men sammanfattningsvis en poistiv och nyfiken tjej sett till tempramentet. Hon har inte fått föl tidigare. En eventuell hingst bör väl inte vara alltför dyr.

Tack på förhand! :bow:

Sv: Önskar hjälp med val av hingst till Feliciano-sto

Min spontana tanke är Jaguar Mail. Lättar upp, ger mer storlek och har bra meriter.

Sen så vet jag ju inte riktigt hur du vill ha avkomman, du kanske inte vill ha en avkomma som är större etc...

Min spontana tanke är Jaguar Mail. Lättar upp, ger mer storlek och har bra meriter.

Sen så vet jag ju inte riktigt hur du vill ha avkomman, du kanske inte vill ha en avkomma som är större etc...

Skulle inte välja JM till Feliciano sto,med tanke på långbål.
Tycker du skall titta på Highlight eller New Balance

/b

En avkomma bör väl helst inte vara mindre än mitt sto, men visst det gör inget om ett eventuellt föl ligger runt 160-165 i mkh som fullvuxen.

Någon tyckte att jag skulle betäcka med Minotaurus för att få en ridponny. Men det känns lite väl osäkert, tycker jag. Det borde ju finnas "stor-häst-gener" hos såväl stoet som denne hingst som kan slå igenom?

En eventuell hingst bör väl också helst nedärva ett lite lugnare temprament, eller iaf inte ge hetsiga/nervösa avkommor - då stoet har "lite mycket huvud".

Ska kolla upp Jaguar Mail lite närmare, har inte sett så mycket om honom.

Är inte så förtjust i New Balance, tyvärr. har sett honom på flera hingstvisningar. och nja - han hade inget som gjorde att jag fastnade för honom.

Highlight vet jag inte så mycket om.

En eventuell hingst bör vara en ren hoppförvärvare alternativt någon som ger "allround-hästar".

Har fått förslag på Lord Albert och Dammen tidigare. Tycker själv att Lord Albert är trevlig och hoppar bra - men jag har inte sett någon avkomma efter honom. Dammen har jag hört sägas att han ger små avkommor, så det kanske inte passar så bra ihop med min lilla tjej?

Dammen finns tyvärr inte längre. Du har ingen bild på stoet? Är hon visad? Det verkar ju som du är nöjd med hennes temperament.. Jag vill vänta med att ge förslag tills jag har sett bild på hästen, men gärna senare.

Hur blir Chess avkommor Det hade varit intressant linjeavel på det fantastiska stoet Felicia (jag hade nog provat om jag hade chansen ;))

U

Är inte så förtjust i New Balance, tyvärr. har sett honom på flera hingstvisningar. och nja - han hade inget som gjorde att jag fastnade för honom.

Highlight vet jag inte så mycket om.

En eventuell hingst bör vara en ren hoppförvärvare alternativt någon som ger "allround-hästar".

Har fått förslag på Lord Albert och Dammen tidigare. Tycker själv att Lord Albert är trevlig och hoppar bra - men jag har inte sett någon avkomma efter honom. Dammen har jag hört sägas att han ger små avkommor, så det kanske inte passar så bra ihop med min lilla tjej?

Lasandos eller Acacio?

/b

Liknande trådar

Avel Jag har planer på att betäcka mitt sto e Maraton-Shantung xx igen. Det är en mindre häst (159 cm) av kortare ganska modern och lätt...
Svar
10
· Visningar
1 524
Senast: Darbhanga
·
Avel Sitter och planerar lite inför våren..... kanske lite tidigt att tänka på hingst redan nu, men jag vill vara alldeles säker innan det är... 2
Svar
24
· Visningar
2 392
Senast: Behati
·
Avel Jag bestämde mig tillslut för att köpa balt-stoet jag velat om i en månad. Mamman har lämnat hopphästar (en som gått 160 hoppning... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 991
Senast: pastejja
·
S
Avel Har nu pga olika omständigheter beslutat mig för att låta betäcka mitt sto och behöver hjälp med val av hingst. Stoet är e: Maraton ue...
Svar
11
· Visningar
2 211
Senast: Ecs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka