Onormala svettningar?

@Soffan74

1. Din ålder utesluter inte klimakterium men om din doktor verkligen har provtagit för detta så tycker jag att du ska lita på denne.
2. Hyperhidros (överdriven svettning) är en sjukdom som kan behandlas med botoxinjektioner men det är ingenting som utförs på VC, utan din husläkare måste i så fall remittera vidare. Detta är en bedömning som görs utav husläkaren om diagnosen verkar sannolik utifrån dina symtom (och det verkar ju inte så med tanke på att du inte fick någon remiss).
3. Med tanke på att du äter så många olika läkemedel kan svettning eventuellt vara en biverkan hos någon av dem. Detta är också något som du ska ta upp med din doktor som kan bedöma om detta verkar sannolikt och vilken åtgärd som i så fall är lämplig. Nyligen förändrat hormonellt preventivmedel? Ta upp detta med gyn i så fall.
4. Jag skulle starkt avråda från att göra botoxinjektioner privat utan att du har fått korrekt diagnos. Det är dessutom rätt dyrt.
Har hormonspiral oxå

Fast det är ju löjligt av läkaren att avfärda det. Kanske hon borde läsa på 1177 https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Mer-om/Klimakteriebesvar/
Men så kan du ju inte säga, utifrån vad något berättat på ett forum. Läkaren känner förmodligen till vad som skrivs på 1177, det är allmänkunskap för medicinare.

Dessutom skriver TS att hon redan lämnat blodprov och fått konstaterat att hon inte är i klimakteriet. Och Fluoxetin som hon äter har värmevallningar och ymniga svettningar som vanlig biverkning.

@Modest :bow:
Jag ska iväg och få 35 injektioner med botox idag, mot migrän. SÅ jäkla roligt är det inte. :meh:

Men så kan du ju inte säga, utifrån vad något berättat på ett forum. Läkaren känner förmodligen till vad som skrivs på 1177, det är allmänkunskap för medicinare.

Dessutom skriver TS att hon redan lämnat blodprov och fått konstaterat att hon inte är i klimakteriet. Och Fluoxetin som hon äter har värmevallningar och ymniga svettningar som vanlig biverkning.

Jag ska iväg och få 35 injektioner med botox idag, mot migrän. SÅ jäkla roligt är det inte. :meh:
Det jag syftade på är att läkaren enligt Ts skulle ha sagt att Ts är för ung för att vara i klimakteriet. Det är hon ju inte. Hon är i en helt normal ålder för att vara i klimakteriet. Såklart känner läkaren till att det är en normal ålder att vara i klimakteriet så varför då säga att Ts är för ung?

Det jag syftade på är att läkaren enligt Ts skulle ha sagt att Ts är för ung för att vara i klimakteriet. Det är hon ju inte. Hon är i en helt normal ålder för att vara i klimakteriet. Såklart känner läkaren till att det är en normal ålder att vara i klimakteriet så varför då säga att Ts är för ung?
44 är ganska ungt. Men det spelar ingen roll vad läkaren sagt om det, hen har ju tagit ett blodprov på TS, konstaterat att hon inte är i klimakteriet och väger förmodligen in det när hen kommer fram till den teori som hen finner sannolikast: Fluoxetin och/eller andra mediciner.

44 är ganska ungt. Men det spelar ingen roll vad läkaren sagt om det, hen har ju tagit ett blodprov på TS, konstaterat att hon inte är i klimakteriet och väger förmodligen in det när hen kommer fram till den teori som hen finner sannolikast: Fluoxetin och/eller andra mediciner.
Absolut men inte för ungt utan helt inom normalintervallet.

Fluoxetin har jag ätit i många år nu, iaf från 2014, kan vara 2013. Har inte ändrat dosen sedan dess

Ska till Gyn på fredag angående mina svettningar och vallningar

Alla mediciner jag har, har ätit länge nu

Det förstår jag! :down: Det är ju dessutom väldigt långt ifrån ett ofarligt läkemedel, så att gå och spruta det lite hur som helst är en onödig risk.

Även jag som älskar hur botox hjälpt mig tycker självklart att man ska få allt utrett av en läkare innan man överväger botox. Jag får botox mot både svettningar och migrän och har på många sätt fått ett bättre liv tack vare injektionerna.

Även om de redan konstaterat med blodprov att du inte är i klimakteriet kanske de vill kolla om någon annan hormonsvängning kan ligga bakom dina svettningar. Bra att du får det utrett!
Ja, börjar bli mkt jobbigt att svettas hela tiden, fast jag inte rör på mig...
Kom på en sak - jag har en myom på hypofysen och underfunktion av sköldkörteln, äter Levaxin sedan några år tillbaka. Kan det ge svettningar?

Ja, börjar bli mkt jobbigt att svettas hela tiden, fast jag inte rör på mig...
Kom på en sak - jag har en myom på hypofysen och underfunktion av sköldkörteln, äter Levaxin sedan några år tillbaka. Kan det ge svettningar?

Man kan inte ha myom på hypofysen, det är en tillväxt av muskelvävnad. Antingen menar du hypofysadenom eller myom i livmodern. Levaxin kan ge svettningar om man har för hög dos men detta har säkert din doktor koll på eftersom man provtar regelbundet vid behandling.

Jag tror inte att någon på forumet kan ge dig de svar du söker, tyvärr.

Man kan inte ha myom på hypofysen, det är en tillväxt av muskelvävnad. Antingen menar du hypofysadenom eller myom i livmodern. Levaxin kan ge svettningar om man har för hög dos men detta har säkert din doktor koll på eftersom man provtar regelbundet vid behandling.

Jag tror inte att någon på forumet kan ge dig de svar du söker, tyvärr.
Hypofysadenom heter det jag har.
Var länge sedan jag provtogs för sköldkörteln tyvärr, så det är inte regelbundet

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
440
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 734
Senast: Linn-Nora
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 049
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur