Onormala svettningar?

Svettas jämt och ständigt. Får byta tshirt flera gånger om dan.
Är 44 år snart

Det är väl väldigt individuellt hur mycket och hur lätt man svettas, men vissa mediciner kan ju påverka t.ex. Sen finns det ju något som heter hyperhidros, om man har problem med överdrivna svettningar på vissa eller hela delen av kroppen. Det kan man (eventuellt mot viss kostnad) få behandling mot.

Det är väl väldigt individuellt hur mycket och hur lätt man svettas, men vissa mediciner kan ju påverka t.ex. Sen finns det ju något som heter hyperhidros, om man har problem med överdrivna svettningar på vissa eller hela delen av kroppen. Det kan man (eventuellt mot viss kostnad) få behandling mot.
Äter en hel del mediciner
Svettningarna har blivit värre senaste halvåret

Jag har vänner som genomgått klimakteriet före 40 (förvisso ovanligt, men det händer då och då), så där uteslöt hon något som hon inte borde. När övergångsåldern och klimakteriet infaller ska vara ärftligt har jag hört. Kolla med din mamma om du har möjlighet.
Morsan vid 60-62
Syrran vet jag inte, hon är 50 nu

Jag går privat, men har förstått att man kan gå via vc. Jag får sprutor två gånger i året, men det är olika hur ofta man måste ta.
ok, min husläkare sa inget om det
Hen avfärdade det att det kunde vara pga klimakteriet
Antingen Alvedon 665 eller Fluoexetin , behöver tyvärr båda

@Soffan74

1. Din ålder utesluter inte klimakterium men om din doktor verkligen har provtagit för detta så tycker jag att du ska lita på denne.
2. Hyperhidros (överdriven svettning) är en sjukdom som kan behandlas med botoxinjektioner men det är ingenting som utförs på VC, utan din husläkare måste i så fall remittera vidare. Detta är en bedömning som görs utav husläkaren om diagnosen verkar sannolik utifrån dina symtom (och det verkar ju inte så med tanke på att du inte fick någon remiss).
3. Med tanke på att du äter så många olika läkemedel kan svettning eventuellt vara en biverkan hos någon av dem. Detta är också något som du ska ta upp med din doktor som kan bedöma om detta verkar sannolikt och vilken åtgärd som i så fall är lämplig. Nyligen förändrat hormonellt preventivmedel? Ta upp detta med gyn i så fall.
4. Jag skulle starkt avråda från att göra botoxinjektioner privat utan att du har fått korrekt diagnos. Det är dessutom rätt dyrt.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
440
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 734
Senast: Linn-Nora
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 049
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur