annaklara

Trådstartare
Jag har en sak jag undrar vad ni tycker om.

En inspektör från kommunen var på min ridskola häromdagen, som tidgiare kommenterade dom "spilsystemet".
Det fungerar nämligen så att ponnyerna som står inne en kort stund står lösa i de stora spiltorna med en bom/träbit (:rofl: fast mellan båda sidorna. Hon som ar här sa att hästarna kunde rulla sig under och fastna med benen i bommen. Kan tillläggas att dom endast står inne och fastbommade när dom äter, och arför i hela friden skulle en ponny få för sig att rulla under när dom har mat.
Egentligen borde ju vanliag trästaket och vara väldigt farliga om dom nu ska resonera på det sättet. Hon har haft såhär i 10 år och det har aldrig hänt att någon ponny kommit till skada?
Hon har haft ett dussin veterinären där och alla har tyckt att det är en superbra lösning.
Men nej, tydligen får man inte ha så. Och nu är hon nog tvungen att antingen bygga boxdörrar eller göra som vanliga spiltor med nackrem. (heter det så?) Bygga boxdörrar vill hon absolut inte göra, massor med öppna boxdörrar i stallgången känns inte så praktiskt, och hon känner ett x antal personer som skadat sig på själva boxlåset. Även utrustning och hästar.
Vad tycker du om detta?
Jag själv tycker att det är riktigt onödigt och jag menar, se på ponnyerna? De mår bättre än de flesta ridskoleponnyer.

Sv: Onödigt

Jag har en sak jag undrar vad ni tycker om.

En inspektör från kommunen var på min ridskola häromdagen, som tidgiare kommenterade dom "spilsystemet".
Det fungerar nämligen så att ponnyerna som står inne en kort stund står lösa i de stora spiltorna med en bom/träbit (:rofl: fast mellan båda sidorna. Hon som ar här sa att hästarna kunde rulla sig under och fastna med benen i bommen. Kan tillläggas att dom endast står inne och fastbommade när dom äter, och arför i hela friden skulle en ponny få för sig att rulla under när dom har mat.
Egentligen borde ju vanliag trästaket och vara väldigt farliga om dom nu ska resonera på det sättet. Hon har haft såhär i 10 år och det har aldrig hänt att någon ponny kommit till skada?
Hon har haft ett dussin veterinären där och alla har tyckt att det är en superbra lösning.
Men nej, tydligen får man inte ha så. Och nu är hon nog tvungen att antingen bygga boxdörrar eller göra som vanliga spiltor med nackrem. (heter det så?) Bygga boxdörrar vill hon absolut inte göra, massor med öppna boxdörrar i stallgången känns inte så praktiskt, och hon känner ett x antal personer som skadat sig på själva boxlåset. Även utrustning och hästar.
Vad tycker du om detta?
Jag själv tycker att det är riktigt onödigt och jag menar, se på ponnyerna? De mår bättre än de flesta ridskoleponnyer.

är det inte så att så fort du gör en dörr på en spilta så räknas det som en box... och då räcker inte måtten till... så då blir inte "boxen" godkänd, men som spilta om hästen är uppbunden...

Självklart tycker man att de är onödigt när man vet att de funkar..tyvärr måste man ju lyssna på Herr Inspektör, detta även för att försäkring och sådant ska gälla också, eller?

Kontakta ansvarig länsstyrelse och tala med djurskyddskunnig där; de verkar ha en helt annan kunskap än vad kommunens djurskyddsinspektör har.
Alternativt be inspektören visa var ngnstans i djurskyddsreglerna det står att spiltorna är felaktiga.

Det är inte ovanligt att djurskyddsinspektörerna för in egna tolkningar i lagen och/eller gör om den litegrann. Det är antagligen av välvilja men för dens skull behöver det inte vara korrekt.

Träbiten som blockerar utgången till boxen räknas som dörr, det finns regler för hur stort utrymmet mellan golv och dörr får vara. Det är den regeln de lutar sig emot när de säger så här, och den inspektören kommer att få rätt.

Kan tillläggas att dom endast står inne och fastbommade när dom äter, och varför i hela friden skulle en ponny få för sig att rulla under när dom har mat.

mitt sto rullar sig alltid när hon nästan ätit upp kraften och innan hon går över på höet... å hon är ett matvrak.

tyvärr, men det teorin håller nog inte......

Träbiten som blockerar utgången till boxen räknas som dörr, det finns regler för hur stort utrymmet mellan golv och dörr får vara. Det är den regeln de lutar sig emot när de säger så här, och den inspektören kommer att få rätt.

Fundering:
Det räknas kanske inte som boxdörr om det är ett rep/kätting. Annars kanske en veterinär kan skriva ett intyg som ger dispans.

Fundering:
Det räknas kanske inte som boxdörr om det är ett rep/kätting. Annars kanske en veterinär kan skriva ett intyg som ger dispans.

Rep eller kätting accepteras inte heller, den här diskussionen uppstod i vårat gamla stall. Veterinär kan inte ge dispens när det gäller frågor i stall miljö, de följer sina regler punkt slut och inget annat. Däremot bör man kolla ev förelägganden, alla har nämligen ingen förankring i regelboken. Detta har vi drabbats av i vårat nya stall, och dessa förelägganden är lätta att överklaga. De tycks mera handla om en personlig uppfattning, än vad reglerna säger.

borde inte enklaste lösningen vara att binda upp hästarna när de äter då och ta bort Plankan" bakom då räknas det ju som en spilta igen & det kan ju inte vara några problem... eller...?

Liknande trådar

Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 537
Senast: TantEster
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 364
Senast: Atalantha
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·
B
Hästvård Boxar ger inte rörelsefrihet ett jäkla dugg bättre än spilta anser jag. För hästen, som är ett strövdjur är valet mellan spilta och box...
29 30 31
Svar
611
· Visningar
37 951
Senast: Midnightwalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar