Onödig tråd.. :P

B

Beauty_Boss

Men jag ska iaf rida dressyr på min ponny i morrn :) Vill ha lite tips om vad jag kan träna. Vill gärna rida mkt lösgörande övningar, men eftersom han håller på att sättas igång efter hälta, inte så mkt på volter. Har en fråga också.. om hästen bär sig mer på bakbenen, visst blir det inte lika stor belastning på frambenen då och då borde jag väl försöka rida honom så mkt som möjligt på baken eftersom han va halt på h. fram? Han brukar sätta sig hyffsat bra, men inte kanon, tips på bra övningar? :smirk:

Sv: Onödig tråd.. :P

ska också träna dressyr imon. tror jag, om det inte blir jättemkt snö så att jag rider ut...

Men jag ska nog träna mkt lösgörande också o då brukar jag öva på at flytta undan för skänklarna. Gå på en fyrkant och i varje hörn flytta 1/4 framdelsvändning. Skänkelvikning i skritt fram o tillbaka över medellinjen.
Så ska jag nog öva på halter o ryggningar sen när jag börjat trava igång. Håller på att sätta igång oxo efter tre veckors vintervila så ska inte galoppera...

En bra övning som någon här på buke har skrivit i någon tråd för ett tag sen kallas typ ruter ess lr nått sånt. Den kan man göra i skritt och trav. Den går till så att man rider mellan A och E och sen vidare till C och sen till E och sen till A igen, så det blir som en ruter.
Se fig.

ruter.jpg

Mellan bokstäverna kan man rida antingen öpna eller sluta och vid bokstäverna gör man en halv bakdelsvändning ungefär. Om man gör bakdelsvändningen lite för lång kan man rida i öppna till nästa bokstav och om den blirlite för kort kan man rida sluta till nästa bokstav. Både öppna och sluta och bakdelsvänding är ju samlande rörelser så det borde ju vara bra om din ponny har varit halt på ett framben.

Jag testade denna övningen för någon månad sen när det bara gick att skritta och jag tyckte den var jätte bra, man lär sig flytta både bakdelen(sluta) och framdelen(öppna, bakdelsvänding). För att kunna flytta bakdelen måste man ha bra koll på framdelen så det är väl bästa att börja med öppna.

Hoppas du fattar vad jag menar, jag är inte så bra på att förklara..:p

Det ska jag verkligen testa!! :D Tyvärr är det oftast mycket folk i ridhuset, men om det är tomt så ska jag pröva :) Gott nytt år!

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar