Onda knän bak/röntgenförändring?

lil-sis

Trådstartare
Var inne med Patsy på Täby i tisdags (inte för första gången men första gången i år...).

Hon haltar runt som vanligt på volt (har vilat och blir alltid sämre då).

Men den här gången så släckte bedövningen i vänster knä hältan nästan helt och det har inte hänt förut. Förra gången så var det knappt någon skillnad.

Röntgen visade ett normalt högerknä och ett ngt vasst vänsterknä (antar att det är "skålen" som kulan vilar i som är vass). Förra gången vi tog plåtar på det knäet så var det UA. Och det har inte hänt ngt "dramatiskt" som skulle kunna förklara pålagringen(?).

Hon sprutades i båda knäna då hon har reagerat på höger förut samt hade ritkigt ont i ryggen vid palpation, hon riktigt sjönk ihop och blev arg, ngt hon inte visat förut och jag har inte suttit på henne de senaste två veckorna och de senaste åtta knappt något alls. Inte sadelrelaterat alltså.

Hon har länge sett obekväm ut när hon vilar bak, det är en av orsakerna till att jag har funderat och idag såg hon ovanligt obekväm ut vilket en annan påpekade (första gången, bra att någo annan ser också).

Det känns inte särskilt bra och det jag funderar på är hur pass ont hon kan ha och hur länge man kan vänta på att en sådan sak läker ut med gott samvete? Det gnager redan. Fortsätter hon se ut såhär så ringer jag kliniken på tisdag och frågar veterinären men tills dess behöver jag lite åsikter att fundera över.

Vad skulle ni göra och vad tror ni det är egentligen?

Sv: Onda knän bak/röntgenförändring?

det jag spontant undrar på är ju om problemen från början är knäna som är problemet, eller om det sitter högre upp (ryggen t ex?) Går ju inte att svara på så rakt av, men hur är hon kollad innan?

Fick hon någon annan behandling som t ex Finadyne som smärtstillande/antiinflammatoriskt generellt, annars kanske det kunde vara en ide och se om hon får det lättare nu medan man väntar på att behandlingen ska 'verka', så hon slipper ha så ont?

Nix, inget i munnen så att säga. Ska fråga om det på tisdag när jag ringer till Täby. Hon har nämligen förvandlats till en liten djävul så jag kommer behöva lugnande för att hålla henne på mattan när vi promenerar. Höll på att skrämma slag på en cyklist idag när hon reste sig, sparkade bakut etc bara för att han kom bakom. Hon bryr sig inte annars.

Gud så tråkigt? Ska ni aldrig får vara friska??

Hoppas hon blir bättre snart./ Lavinia och connisen

Men var det "bara" vasst? Ingen ytterligare undersökning behövs?

Hm, jag vet ju egentligen inte särskilt mycket - MEN, min Stella hade ju så att säga utnött ledbrosk i bakknäna, vilket gav en inflammation i själva ledkapseln (som de förklarade för mej alltså, det var VÄLDIGT lokalt - men knäna är ju rätt stora och komplicerade leder också), där det var aktiv mineralisering på G (syntes på ultraljud, inga "pålagringar" som syntes på röntgen "än" - men det var ju bara en tidsfråga). Varför har hon fått en pålagring i själva leden - såg resterande "normalt" ut? Ingen misstanke om tex menisk-skada?

Ska man tolka att det såg "vasst" ut i leden som att hästen har uppdrivningar/pålagringar?

Pålagringar är ledens svar på ohälsa, inflammation eller t ex instabiliet. Ett försök att stabilisera leden som resulterar i smärta. Vissa skador (spatt, spondylos hos hund m fl tillstånd) kan läkas genom denna förbening - en naturlig "stelopereration". Så gäller dock inte för knäleden.

Meniskskador mm ses ej på vanlig röntgen. Ryggontet kan ju också komma från knäna, det är inte alltid så enkelt att det är tvärtom (knäont - avlastar - felbelastar - ryggont).

Det du beskriver låter inte bra. Dock finns det ju fall där smärtan från en artros försvinner (även om inte själva pålagringen gör det). Sen gäller det förstås att hitta grundorsaken, om det finns en predisponerande faktor som ligger och pyr i kroppen måste denna behandlas. Det kan ju också vara så att det som en gång orsakade hältan var en simpel vrickning - denna är utläkt nu, men kroppens inflammatoriska svar ställer till det i leden.

Det låter som att hästen borde få mer smärtstillande. Om man mha t ex butta kan hålla smärtan i schack tycker jag att en häst kan få lång tid på sig att tillfriskna, dock får man aldrig göra avkall på djurskyddet. I det här fallet (och många andra) är förstås framtidsutsikterna/prognosen för hästen mycket viktigt - tror veterinären att hon kan tillfriskna?

Jag vet inte.

Nu missade jag telefontiden idag för jag är så trött att jag inte hörde väckarklockan.

Jag vet inte riktigt vad de tolkade förändringen som, tror hon ska titta på de gamla bilderna till nästa gång. Skulle göra ultraljud då också om jag inte minns fel.

När vi var inne i somras så frågade veterinären hur länge jag orkar hålla på men det går ju inte att svara på. Efter den gången så blev hon ju ohalt och vi tränade mot LA-dressyr utan större bekymmer.

Men sen blev hon ju sjuk = vila och då började det synas igen, hältan. Antaligen för att musklerna blev svaga igen och inte orkade hålla ihop det. Hon hakade när vi var inne och det har jag sett nu under "vintern" men inte innan.

Nästa besök blir väl lite avgörande för om det går att få henne hel eller inte.

Hon har fått en egen hage i hagen så nu kan hon gå som hon vill i lösdriften igen fast det finns inget utrymme att springa sig dålig på. Hon är mkt gladare iaf.

Kan man laga meniskskador?

Jag har förträngt att hon trampade av sig en framsko innan vi åkte in, hon var okej i ryggen innan dess nämligen (var med på Axelsonskurs dagen innan hon trampade av skon utan reaktioner).

Kan de slita sönder sig i värsta fall? Det kräver ju lite kraft att trampa av en sko som satt bra.

Igår såg hon iaf mindre besvärad ut, har börjat vila lite på bakbenen igen, ser fortfarande inte bekvämt ut men hon försöker iaf, har ett tag stått rätt upp och ner på alla fyra.

I söndags så rullade hon sig frenetiskt, inte kolik utan för att få loss något. Det var iaf så det såg ut. Fick gå på ridbanan en stund, gick snällt men sen fick hon ett tokryck och bockade och ffa sparkade bakut ganska mkt. Tog in henne direkt men hon verkade nöjd, frustade och såg inte alls sämre ut.

Gick "ledigare" igår och de som kände på henne på massagekursen hittade iaf inga sådana spänningar eller smärtreaktioner i ryggen som hon visade på Täby.

Så nu känns det iaf som om en hov har klivit av slaktbilen.

Hon går fortfarande illa och 2x20min som vi ska gå nu är bara att glömma...

De i stallet tycker tom hon skrittar illa och det är ju inte så lysande. Hon har börjat vila det vänstra benet men inte det högra.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 236
Senast: ebba85
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka