omyndigförklarad??

ameo

Trådstartare
Moderator
Satt och fisoloferade lite och en fråga dök upp i skallen.
Omyndigförklaras folk numera? Vad krävs för detta?

Orsaken till att funderingen dök upp var att jag såg en person, som jag vet har en utvecklingsstörning, försökte köpa prylar på en facebooksida. Och då gick tankarna i spinn - är hen "myndig" så att det är okej att hen gör upp affärer själv? Osv...

Orsaken till att funderingen dök upp var att jag såg en person, som jag vet har en utvecklingsstörning, försökte köpa prylar på en facebooksida. Och då gick tankarna i spinn - är hen "myndig" så att det är okej att hen gör upp affärer själv? Osv...
Man kan bli satt under förvaltare ja. Min bror med Downs har mamma som förvaltare, och kommer ha någon som sköter ekonomi etc resten av hans liv.
Dock måste förvaltaren till viss del lyssna på personens vilja (men styra, för har man inte råd så har man ju inte).

Eller heter det förmyndare? Eller är det hur mycket de får styra?
Ah, nu blev jag osäker. Anyhow, en typ av omyndigförklarande är det ju oavsett.

Inte sedan 1989. Närmasta nu är förmyndare.
Man ansöker om det, antinge själv, anhöriga eller någon insats/nämnd.

Som sagt omyndigförklaras ingen nu mera. Även med en utsedd förvaltare kan man mycket väl köpa saker på en facebooksida.

Det krävs rätt mkt för att någon ska få en förvaltare. Utv. störning behöver inte automatiskt betyda att man har förvaltare.

Tror ni tänker på en God man? När jag satt i kundtjänsten på ett telemarketingföretag så ringde det då och då gode män för att avstyra köp som deras skyddslingar gjort, vilket då inte var giltigt.

Fast god man är en annan sak. Det är mer frivilligt att ha en god man, fast det fastslås av en tingsrätt. Vill huvudmannen inte ha hjälp längre kan han "säga upp" sin gode man. En god man får inte göra något utan huvudmannens samtycke, utan är mest där för att hjälpa. En som har en god man har fortfarande rätt att sluta avtal m.m. utan samtycke från sin gode man.

Är man under förvaltarskap så har man inte mycket att säga till om... Enkelt förklarat

Tror ni tänker på en God man? När jag satt i kundtjänsten på ett telemarketingföretag så ringde det då och då gode män för att avstyra köp som deras skyddslingar gjort, vilket då inte var giltigt.

Avtalen har varit giltiga, men det finns en anledning till att personer behöver en god man. Ofta får den som är god man hålla på och ringa runt och "städa upp".

Många bra svar, tänkte bara förtydliga lite.

Föräldrar är både vårdnadshavare och förmyndare över sina barn tills de är 18.
Vårdnadshavare handlar om de personliga omsorgen ex vart barnet ska bo, gå för skola och få för sjukvård. Förmyndare handlar om de ekonomiska bitarna. Att vara förälder är alltså ett paketuppdrag bestående av två olika bitar. Gränslandet mellan dem och när man har vilken mössa på sig är lite luddigt.

För vuxna kan dock behovet av ekonomisk stöttning kvarstå, varpå fullmakt, god man eller förvaltare kan bli aktuella. Den sistnämnda innebär att huvudmannen förlorar hela sin rättshandlingsförmåga (kan alltså inte ingå avtal och liknande) inom de området som uppdraget gäller. Uppdraget kan alltså vara begränsat och kanske bara gälla en rörelse som huvudmannen har. Detta är väldigt inskränkande då personen eg inte kan gå och köpa ett tuggummi, utan förvaltarens samtycke.

Vid God man så har både huvudmannen och huvudmannen rättshandlingsförmåga inom de områden som uppdraget gäller. Avtal som huvudmannen ingår kan dock ändå vara ogiltiga jfr lag om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning och avtalslagen paragraf 30-36. (Är det fler än jag som saknar paragraftecknet på I-paden?) viktig skillnad i dessa jfr med förvaltare är att de tar hänsyn till tredjemans goda tro.

Det finns några bekymmers med detta. Ex så finns det inte alltid tecken på att personen i fråga har förvaltare, så tredjeman kan vara helt ovetande. Och även om det finns tecken som kan tyda på det, är situationen svår för handlare och andra som är på väg att ingå avtal med personen. Vad ska man säga? Nej jag tänker inte låta dig handla i min affär för jag misstänker att du kanske har förvaltare.

Ett annat är att uppdraget gäller de ekonomiska bitarna. Utanför hamnar sådant som ligger inom vårdnadshavareuppdarget ex var/hur personen ska bo. En förvaltare kan alltså ingå ett hyresavtal och säga upp ett annat för huvudmannens räkning men kan inte bestämma att denne ska flytta.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 398
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka