Omvårdnad

P

Pinalina

Jag var en hästmänniska i min ungdom men det dog ut när jag skaffade barn och familj. Nu funderar jag på att köpa två shettisar till min dotter. Att det blir två beror på att jag kan ha dem hemma och att de behöver sällskap, troligtvis blir det en unghäst och en äldre inriden och inkörd. Vill kika över ekonomin och titta om jag har råd med detta. Nu undrar jag över löpande omvårdnad, hur ofta behöver de verkas och vilken kostnad blir det för mig som måste ha hem en hovslagare för två schettisar, hur ofta måste de avmaskas och hur ofta ska de vaccineras? Tandvård? Är det något man kontrollerar regelbundet och isf hur ofta och vad kostar det. Är det något jag glömt?

Sv: Omvårdnad

-Var 6-8 vecka bör de väl kollas över, ring lokala hovis och kolla priser.
-Vaccinering är en gång per år, kolla med vet och kolla så de är grund vacc från början.
-Avmaskning, gör masktest vilket kostar ca 300 och maska därefter om det behövs.
-Tandkoll 1 gång per år, kolla med vet om kostnad.

Sen är det väl försäkring eller buffert för ev skador och foder osv.

// Eliza

Sv: Omvårdnad

Shettisar är billigare i försäkring än de flesta andra - jag har två shettisar,en ung och en äldre. Båda är A1 försäkrade och har ett bra försäkringsskydd med lite plustillägg så att vi får ersättning för veterinärens resor plus mediciner. Månadskostnaden för försäkringen blir ca 300kr för båda två.

Verkar eller skor gör vi var 7:e vecka, den häst som körs bör ha skor tycker jag. Min klarar sig än så länge på en halvskoning. Kostnaden för en halvskoning och en verkning är ca 800 kr. Kan skilja en del beroende på hovslagare och område.

Vaccinerar gör vi en gång per år och det brukar kosta ett par hundra per ponny. Förutsättning är att grundvaccinationen är klar annars får du göra den, intervallerna kan jag inte på rak arm men kostnaden ligger väl på ca 1000 kr per ponny allt som allt.

Mina småttingar äter vanligt hö i småbal + Krafft grund. Månadskostnaden för båda ca 500 kr, med strö ( spånbalar).

Jag gillar inte när folk har shettisar och tror att de ska leva på "en tuss hö" och att de inte behöver skos eller verkas med samma intervaller som alla andra hästar. Inte för att jag menar att du tycker så men många köper just shettisar för att de "är så billiga".

En mycket bra sak med rasen är att de är otroligt tåliga och friska. Det enda orosmolnet brukar vara fång men om man bara ser till att motionera dem, ha en bra foderstat så är risken inte så stor. Har aldrig haft fång på mina shettisar, jag tror personligen benhårt på att det beror på att de alltid har fått samma foder som de stora fast anpassat till deras storlek förstås.

ÄLSKAR rasen:love: De är intelligenta, arbetsvilliga, allround och långlivade!:)

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Jag behöver lite råd och åsikter från er. Jag har haft min valack i snart tio år, och han är på sätt och vis den viktigaste individen i...
Svar
11
· Visningar
1 880
Senast: Thornbird
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 795
Senast: help_me
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 950
Senast: TwiggyM
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 990
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18