omvänd avel

desiree

Trådstartare
vilken hingst skulle ni aldrig välja till ert sto? (godkänd hingst) och motivering till varför.

Sv: omvänd avel

Ivigtut för att det inte finns någon värre :crazy:

För mig är Hamilton en hingst som inte har särskilt mycket att stltsera me, förutom en bra pappa...
Jag tycker illa om att vissa hingsthållare gjort till vana att ha äldre, ej så "lyckade" hingstar på station, dumpa priserna och plötsligt har dom 4-5 gånger fler ston än förr om åren...
Det är ju inte hingstarnas fel, men det är dom det drabbar...

Hamilton har trots hittills endast 22 avkommor bl:a
Irceux 1:a treårstest med 9-10 hopp o 7:a hoppchampionatet-02
Rudolf 4:a treårstest med 8-9 hopp-02
Floyd 7:a fyraårschampionatet fälttävlan-03 och 6:a Breeders
trophy fälttävlansfinalen -04
Great Sally näst högst bedömda hopphäst Kvalitetstävlan-04
Golden Lady final fyraårschampionatet fälttävlan-03
Seacat final fyraårschampionatet fälttävlan-03
Lavell 1:a Mälar cupen fälttävlan(lag)-03
Lina 1:a DM fälttävlan(lag)-03
Fletch exp Norge

så har att stoltsera med ..........

Kan ite komma på någe hingst så här på rak arm, men kan säga att jag skulle aldrig ta en hingst som inte gett några bra avkommor efter sig.
Ellet bara ger fel både kroppsligt och i psyket

Jag skulel i dag inte använda robin Z då han har gett en hel del patellaupphakning och skarpa hästar som är väldigt svåra både att rida och att sköta!

Hamilton har ju bara ett fåtal avkommor sedan tidigare.Han har ju inte varit i aveln utan nästan enbart tävlat.Nog verkar avkommorna lovande så här långt.

Angående att dumpa priserna så är det fler som skulle behöva göra det för att öka antalet ston till sina hingstar.

Det är de som tar för höga priser som inte får tillräckligt många avkommor till prövning, vilket leder till misstänksamhet om dålig nedärvning...fast att fallet inte ens behöver vara så.Fler avkommor ger en säkrare statestik att gå efter.

En förnuftig hingsthållare med en ung hingst eller ganska oanvänd hingst skulle vara smart och följa den idén...med att ha rimliga priser för att öka stoantalet=fler avkommor.

Till övriga;

Egentligen gillar jag inte sådana här diskussioner där gränsen mellan åsikt och förtal kan vara hårfin.Tänk till mer än en gång om ni svarar här...på denna tråden.

Till Svala: Hrammur frá Akureyri- jag tror en Hrammur-Svala-häst skulle vara svårriden i gångarterna, Háleggur från Oskarslund-för mycket pass, Thrýmur frá Geirshlíd, Njall från Fors, Mjölnir frá Dalbae, Forkur från Lovö, Fáfnir från Alnö, Topar från Ekhamra

Till Askja: Gýrdir frá Arbakka-ger svag tölt/pass, Hrammur frá Akureyri

Sedan skulle jag inte använda någon hingst med spatt eller eksem eller annan ärftlig defekt.

De flesta hingstar jag räknat upp tycker jag inte illa om, jag skulle kunna tänka mig att använda dem till andra ston.

Håller med man måste gå på fakta och inte rykten så det inte blir förtal.

Själv sulle jag helle rinte välja hingstar som är för grova och för små då jag vill ha lätta stora typen=)

Maloubet de Pleville eller For feeling för dom är så otroligt fula,Maloubet tar priset. Såg honom igår så minnet är färskt hade han inte kunnat hoppa hade han platsat som pålägg.

Jag skulle aldrig välja en hingst som har samma svagheter som mitt sto har. Jag skulle gärna använda mig av både For Feeling och Maloubet om jag tyckt att de passat till mitt sto!

Kanske det...men nu råkar det ju vara ett välhoppande pålägg! :rofl:

Skämt och sido...kanske ingen skönhet...men nog tycker jag han har utstrålning av det man kan se på videon i allafall. ;) :D

Om en hingst är billig så uppfattas det av en del okunniga stoägare som att det är en enkel hingst ju dyrare desto finare

Hm ja fattar man inte bättre än så innan man beger sej in på avel, ska man nog läsa på lite till innan... :smirk:

Burra skrev:
Om en hingst är billig så uppfattas det av en del okunniga stoägare som att det är en enkel hingst ju dyrare desto finare

Riktigt så är det inte... vad jag menar är inte att billiga hingstar är sämre... men chansen är mkt stor att den får många "dåliga" ston, vilket ju slår tillbaka mot hingsten i sista ändan...
För mig är det oförklarligt varför man tex betäcker ett travsto med en halvblodshingst. Det är två bra raser var för sig!!!

Mitt ena sto har en avkomma e: Quedam de revel, och fyra andra efter mera normaldyra hingstar... det är bra individer allihopa...

När jag skriver att jag inte skulle använda Hamilton så menar jag till de ston jag nu har i avel... ursäkta om jag missforstod frågan...

Askur från Håkansgården då jag inte gillar honom som individ. Det finns många hingstar i dagsläget jag aldrig hade använt, Askur är bara en av dessa.

För att ta två av de nygodkända som exempel så måste jag säga Brisbane och Double 0 Seven. Brisbane för att han ser ut som en gammal arméhäst som drog de tuuunga vagnarna och den andra för att han har så katastrofalt dålig exteriör. Men vem vet båda kanske kommer att nedärva högställda vackra individer...men sannolikheten är inte stor.

Quite Easy för att landet dränks av avkommor till honom!

Bochelli för att han har så låga hopppoäng!

Master för att han är halvbror till min häst ;)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
690
Senast: Roheryn
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 382
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 428
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar