Omtumlande pirrigt häftigt

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Stirja

Jag känner mig som en LC ryttare i dressyr som rider en brun och ganska ful egenuppfödning som blev inriden vid 6½ års ålder. Efter 1 års ridning har min tränare fulla planer på att vi ska upp i Intermediaire II (vet knappt hur man stavar och än mindre vad som ingår). Visst vi har börjat att trampa så smått och han är verkligen jätteduktig på allt men det känns lite overkligt. Jag har bara startat upp till LA:4 förut men det var för 3 barn sedan och på en annan häst. Omtumlande kan man minst kalla det! Det vore så häftigt att få prova hur långt man kan komma! Kan jag att hinna med, jag har ju ändå 3 barn att ta hand om?
”Bomben” briserade för 2 veckor sedan och det har ju blivit en del funderingar sedan dess. Uforisk! :rofl:

Var bara tvungen att skriva av mig lite!

Sv: Omtumlande pirrigt häftigt

Klart att du ska försöka! Jätteroligt ju!:D:)
Lycka till!
(kanske kunde få se en bild på den duktiga kusen?:angel::idea:)

Det låter ju jättekul och spännande!

Det som slår mig bara är, hur "kommer man på" att Nu ska vi rida Int.II, på en häst som gått La:4 och trampar lite? Jag vill inte vara pessimistisk jag bara undrar:p Varför inte lika gärna säga att den ska gå GP - det är ju "samma sak"??

Lycka till iallafall!

Coolt!

Jag tycker absolut att du ska prova på! Och om du känner dig osäker så är det ju bara att du startar ett par lättare klasser först för att känna dig för, öva dig på att tävla, och bli bekväm i hatten och fracken! ;)

Man ska alltid ha höga mål, tycker jag.

Jag känner mig som en LC ryttare i dressyr som rider en brun och ganska ful egenuppfödning som blev inriden vid 6½ års ålder. Efter 1 års ridning har min tränare fulla planer på att vi ska upp i Intermediaire II (vet knappt hur man stavar och än mindre vad som ingår). Visst vi har börjat att trampa så smått och han är verkligen jätteduktig på allt men det känns lite overkligt. Jag har bara startat upp till LA:4 förut men det var för 3 barn sedan och på en annan häst. Omtumlande kan man minst kalla det! Det vore så häftigt att få prova hur långt man kan komma! Kan jag att hinna med, jag har ju ändå 3 barn att ta hand om?
”Bomben” briserade för 2 veckor sedan och det har ju blivit en del funderingar sedan dess. Uforisk! :rofl:

Var bara tvungen att skriva av mig lite!

Jag är lite tråkig nu, och riskerar väl att förstöra euforin, men har du missförstått lite kanske? Tränaren kanske sa att det var målet, för att hästen har talang, möjligen. Men en häst som reds in så sent får man nog vara lite försiktig med och inte överanstränga och efter ett år är ni knappast på den nivån oavsett talang hos er båda.:cool:
Antingen glömde du berätta resten (som att den idag är 10 år och att ni tävlat framgångsrikt upp t o m LA) eller så är det en märklig tränare, men kul att h*n gillar din häst i alla fall:banana:

Tänkte bara tillägga att tränaren även nämnde GP men sa iallafall Int II. Det är tänkt att starta LB/LA till våren och gå "stadig" LA innan sommaren. Till hösten har förhoppningsvis formen snäppats upp ytterligare då tränaren har fler planer :) Jag är realist med båda fötterna på jorden (så även min tränare). Det var därför jag var tvungen att skriva av mig lite då jag har lite svårt att få detta att sjunka in, att det faktiskt gäller mig och min häst! Det är ju inte gjort i en handvändning att komma till Int II......;)

Stirja menar antagligen inte att dom ska rida den klassen i vår.
Det verkar vara det som är Målet i framtiden.
Och det är väll roligt om tränaren tycker att hennes häst har det som krävs för den klassen :)

vad himla kul!!

Och vad roligt med en tränare som har tydliga mål med dig och hästen. Nu vet du ju vad ni siktar på och får väl bryta ned detta i delmål.

Hästen och du som ryttare har ju tydligen kapacitet.. skitskoj och jag håller tummarna att det går hela vägen.

Senast ändrad:

Stirja menar antagligen inte att dom ska rida den klassen i vår.
Det verkar vara det som är Målet i framtiden.
Och det är väll roligt om tränaren tycker att hennes häst har det som krävs för den klassen :)

Nej det skrev hon ju sen att det gäller LB/LA i vår vilket är lite annat. Men jag undrar ju fortfarande hur man kan ha GP som mål för en häst som endast är riden i 1 år:confused: Den måste verkligen röra sej utöver det vanliga för det är väl vad man kan gå efter på det stadiet......Om den inte är toppstammad med ädelt dressyrblod ut i tåspetsarna, och är uppfödd med GP som mål.....

Och inte bara hästen måste ju vara en supertalang utan även ryttaren. Vore väldigt roligt att se bilder på underverket.:banana:

TS: varför reds den in så sent som vid 6½:confused:

Ett rutinerat öga ser ofta om hästen har talang efter 1 års ridning...

Ja det var ju vad jag menade, men för GP krävs kanske liiite mer än talang;) Men kul med tränare som har målen klara för sej:banana:

Jag kan hålla med dig lite. Men samtidigt behöver den ju inte ha världens gång för att kunna starta GP. Även om gången behöver vara någorlunda bra, över standard i sverige.
Tränaren kanske sätter upp ett mål, men det är inte alltid man når dit, men man har ju något att sträva efter. Det är en liten morot. Fast å andra sidan tror jag att PSG också skulle vara en morot om TS ska rida LB/LA till våren.

"Genom att sikta på det omöjliga så når man högsta graden av det möjliga"

Som jag fattade det som så var det ett långsiktigt mål, ingen vet vad som kan hända på vägen. Man måste sikta högt för att komma vidare. Sitter man och rider med målet att om fem år ska jag rida LB så kommer man ju inte längre än så. Men ger man sig fan på det och tränar målmededvetet mot Svår klass eller GP så kanske man inte når riktigt ändå upp men ändå bra mkt längre än om man bara satsar på LA. Om tränaren säger att hon tror att hästen kan gå dessa klasser i framtiden så menar hon säkert det.

Det är roligt för dig att din tränare har så stora planer för dig och hästen :bump:
Men jag tycker att tränaren borde sätta upp delmål tillsammans med dig först! Likt en del andra som sagt sin mening här så vet jag att det krävs mer än talang för att nå dit!
Risken är att du blir besviken om det inte går som tränaren säger...

Var glad och stolt över dig och din häst men tänk lite kritiskt till vad din tränare säger...

Lycka till med träningen!

delmål? :confused: Så att starta LB/LA till våren är inte ett delmål enligt dig??
Läs hela tråden! :)

TS: Vad kul! Släng gärna in en bild på underverket också! :D

Nej det skrev hon ju sen att det gäller LB/LA i vår vilket är lite annat. Men jag undrar ju fortfarande hur man kan ha GP som mål för en häst som endast är riden i 1 år:confused:

Varför inte? Det har jag, annars hade jag sålt min unghäst för länge sedan. Jag tycker att det är ganska ointressant att sitta och utbilda en häst som jag inte tror på.

Min häst har en utmärkt skritt, han visar tydligt att förutsättningarna för piaff och passage finns där, och byter redan rent om man får honom i bra balans i galoppen. Dessutom har han mycket energi. Jag kan alltså inte se några hinder för att han ska lära sig alla GP-rörelser så att han kan visa dem utan att skämmas.

Sen kanske domarna får lite hicka om man dyker upp med ett russ, men det är ju en annan sak.

Varför inte? Det har jag, annars hade jag sålt min unghäst för länge sedan. Jag tycker att det är ganska ointressant att sitta och utbilda en häst som jag inte tror på.

Min häst har en utmärkt skritt, han visar tydligt att förutsättningarna för piaff och passage finns där, och byter redan rent om man får honom i bra balans i galoppen. Dessutom har han mycket energi. Jag kan alltså inte se några hinder för att han ska lära sig alla GP-rörelser så att han kan visa dem utan att skämmas.

Sen kanske domarna får lite hicka om man dyker upp med ett russ, men det är ju en annan sak.

Ja om det handlar om enbart gångarterna och att kunna byta rent så kanske vi ses i GP hela gänget så småningom:banana:
Sen ska lite annat till men vadå, det gäller att hålla motivationen uppe:rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka