Omstoppas efter 2 månader??!!

Piccadilly

Trådstartare
Har hört att nya(!) sadlar av märket Pfiff är i behov av omstoppning redan efter 100 timmars ridning. Är detta verkligen sant? Har själv en sådan dressyrsadel, men har inte märkt att den ändrat sig något. Är det någon som vet vad jag pratar om? Eller är det bara nån löjlig skröna? :confused:

Sv: Omstoppas efter 2 månader??!!

Inte för att det har med saken att göra :smirk:
Men om man rider 1h/ dag i två månader blir det ca 60 timmar.

Rider man på elitnivå så krävs ofta lägre tids träning.. + att man kanske skrittar ut i naturen i kanske ca 45 min efter träningen..:d

vet inte hur det är just med dem sadlarna men har själv en jensen som jag har stoppat tre gånger på ett år för att hästen har ändrat så jag ändrar min när det behövs-och jag rider också på elitnivå..

Jag har hört cirka 50 timmars ridtid på nya sadlar seddan omstoppning. Varför vet jag dock inte.

Har stoppat om min ett tag efter det att jag köpte den och det var väldigt fort inte många ridtimmar i den :)

100 timmar låter väldigt mycket, det är snarare närmare 50 h. Ullstoppning sätter sig oftast efter ca 50-60 h ridning, syntet kan sätta sig mycket snabbt (20-30h) eller efter lång tid, det beror på kvaliten. (Pfiff sadlar har syntetull) Men om du inte har ridit in den rätt (dvs inte suttit ner i traven, lättsits i galopp, hoppat upp från pall osv) kan du behöva stoppa om den tidigare.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 078
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 1. Min chef verkar inte kunna skriva ett arbetsgivarintyg, tim-antalet ser inte ut att stämma. På två av månaderna ser det ut att vara...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: emma74
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 730
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar