Sv: Omskolning
Det beror väl lite på hur de är... jag har bara haft en travare, det finns nog många varianter och jag är inget proffs. Hon ville i alla fall helst dra på i travartrav med kort överlinje och spänd underhals... När jag tog i tömmen så fjädrade bara halsen ihop som ett teleskop och hon fortsatte i samma tempo... Och piskhjälper betydde enbart upplopp.
För oss så var prio 1 att få henne att trava lååångsamt och utan att hänga i tömmen. Jag fick bromsa rejält, sedan ge henne nästan hängande töm. Så fort hon ökade så bromsade jag rejält igen och sen eftergift. Samtidigt så övar jag in mina röstkommandon, så att jag får en broms med rösten också. Efter ett tag så förstod hon vad jag var ute efter och man kunde förfina hjälperna, det räcker att säga till henne eller påminna med en liten halvhalt när hon vill öka.
När man fått henne att ligga kvar i den långsamma traven och vänta på kommandon så kunde man börja jobba henne lite mer "som vanligt". Flytta bogarna på plats och styra ut henne på yttertömmen. Be om ställning och sen på eftergiften så länger hon ut överlinjen och kommer i en lägre form. Där har jag låtit henne gå, så att hon ska bli starkare i den formen. Om formen blir överdrivet låg ibland har jag struntat i, bara hon är avspänd och länger ut överlinjen.
Ur det långsamma tempot och låga formen kan man sen driva på mera så att man får fram större gång och högre form (dit har vi inte riktigt nått än
)
Tömkörning eller annat arbete från marken är bra sätt att jobba dem.
Och så rekommenderar jag förstås att hitta en tränare som kan hjälpa till