Omskola galopphäst

Ireland

Trådstartare
Någon som köpt en häst som gått som galopphäst och skolat om till ridhäst i någon inriktning?
Funderar på ett fullblodssto, 4 år som just nu är i galoppträning men är inte snabb nog. Föll för henne då hon är ganska stor bland annat. Väldigt trevlig häst :)
Ni får gärna slänga in bilder, kanske för och efter bilder?

Sv: Omskola galopphäst

Om du kikar in i den engelska fullblodstråden så finns det ett gäng med omskolade fbl. Jag håller på att sätta igång min skrutta nu efter att hon varit galopphäst + avelssto efter det.

Jag har ett sto sedan tidigare som gick från att vara galopphäst till att bli dressyr och hopphäst, skickar med ett par bilder på henne.
när hon var ny

februari 2010

nu har hon fallit ur igen pga skada och hon har varit skadad ca 1gång/4-6månader :crazy: som det ser ut nu så blir det trappalanda för henne :cry:

Den andra vill ja inte visa bilder på för hon ser förjävlig ut rent sagt :( hon var mager som en sticka när hon kom i mars + dräcktig och efter att hon kastade nu i somras så tappade hon massor.

Om du tar hem fullblodet så var noga med att inte ta bort allt hennes kraftfoder! Utan byt sakta ut givan mot ngt med mindre energi, typ lusern+ korn eller ngt fullfoder. Många tappar vikt när de byter från galopp till ridhäst då människorna tar bort det mestra av kraftfodret.

Okej tack för tipset!

Hästen var ju jättefin på sista bilden vad jag kunde se.
Hästen jag funderar på har väldigt mycket muskler för att vara i galoppträning, tycker de mest brukar ha långa slanka muskler. Men om jag fattat det rätt så rids denna hästen även markarbete och inte endast galoppträning.

Okej ja det verkar ju logiskt med fodret. Funderar på hur jag ska göra då alla andra här hemma går på bete som är ganska så kraftigt, jag lär ju få ha denna damen inne och sakta vänja henne till betet.
Antar att det är samma sak med arbetet. Blir först skritt och travrundor i skogen och lite tömkörning på ridbanan. Förstår att det kan ta många månader att bygga om muskler. Men jag har tid =)

Börja med en rejäl veterinärgenomgång. Att börja med att nöta på en gammal eller ny skada gör ingen glad, fullblod är känsliga individer och tappar lätt 50 kg om de har ont eller är irriterade.

Fodra upp är ett bra tips, se till att de får lite fett på kroppen. De brukar ofta bli lite lugnare av det. Går det att ha dem på bete tycker jag det är ett bra brejk mellan galoppträning och ridarbete. Lite karantän liksom.

Var noga med att ha ett bra grovfoder, och var beredd på att många hästar som gått i träning (oavsett ras) kan ha lite magkatarr/magsår vilket kräver en kraftansträning med både foderstat och behandling. Fördrar själv fritt med grovfoder och sedan kraftfoder som komplement på det.

Många av fullbloden vandrar när de kommer ut i hage, vilket också leder till högst oönskad viktnedgång. Lugn miljö och mat brukar kunna sansa dem lite, men vissa anpassar sig inte vilket är jättetrist.

Vårt fullblod kräver full täckesservice, just nu flugtäcke (heltäckande) och flughuva ute, flugtäcke (vanligt) inne. Alla årstider utom sommar gäller det att hålla honom varm, han har tunt skinn och fin päls (vilket fullbloden är avlade för, att kunna ventilera sig väl) så han är en riktig fryslort. Fryser han en dag, ser han ut som ett skelett på kvällen, uppdragen och spänd i hela överlinjen.

Det är ett evigt pyssel om man har en känslig individ, vi har inga problem med fötterna på vårt xx, men många har ju ömtåliga hovar och är svåra att ha skor på (tappar dem). Det viktigaste för många av dem är rutiner. Ändra inget, de är intelligenta och nästan lite dampiga, och är det inte som det brukar blir de upprörda. För oss räcker det att någon annan ska ta in eller ut, så är hela dagen förstörd.

Just intelligensen gör dem intressanta att rida, men det är inga nybörjarhästar (generellt sett). De kräver en ryttare med bra balans som är duktig på att känna av hästen, det går sällan att harva runt, runt på ridbanan - här måste man stimulera nöten.

Rätt ryttare på rätt fullblod är en fröjd att se, de kan verkligen dansa och älskar att visa upp sig.

Detta är givetvis generaliseringar, men de stämmer väl in på många xx.

Okej tack för bra tips!
Jag ska ut och titta på hästen ikväll, så får väl veta lite mer om deras rutiner med henne då.
Har suttit och läst runt lite i olika trådar här, och det är ju lite att tänka på!
Men givetvis väldigt individuellt.

Finns flera bra, uttömande trådar i ämnet, har du hittat sökfunktionen så hittar du dem! :) Lycka till!

Någon som köpt en häst som gått som galopphäst och skolat om till ridhäst i någon inriktning?
Funderar på ett fullblodssto, 4 år som just nu är i galoppträning men är inte snabb nog. Föll för henne då hon är ganska stor bland annat. Väldigt trevlig häst :)
Ni får gärna slänga in bilder, kanske för och efter bilder?

Köpte min val som 4,5 åring från galoppen. Vi har gått igenom en hel del motgångar (skador), men det är en alldeles underbar liten häst. Känslig, intelligent och otroligt lättlärd. Han är idag 14 och vi rider akademisk dressyr. Galoppen är hans bästa gångart och han har otroligt lätt för samling. Gör piaff otroligt bra. Har varit mkt svårt att lära han galoppombyten, vet inte om det är så allmänt för fullblod.
Min var alldeles för feg för att bli hopphäst, därav dressyren!

Lite att tänka på om du köper en från banan:
Kolla om och hur den tidigare gått i hagen. Om den fått sällskap av andra hästar?. Annars kan den behöva lära sig "prata häst" med nån som är snäll.
Den kanske inte är riden i skogen förut.
Man kan ibland få börja om med inridning och inlärning av nya hjälper (beror ju förståss lite på hur den är riden tidigare)
Kolla upp kroppen på den noga. (tänder, låsningar och spänningar mm) Kräver noggrann hovvård.
Har du ett stort fullblod kommer den garanterat behöva sjukt mkt mat!!! De faller snabbt ur muskulärt om du ger för lite protein. (Lusern är bra xx mat).

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
643
Senast: MiniLi
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
642
Senast: Badger
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
996
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 622
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar