Sv: Omskärelse av pojkar...
Nja nu använde jag det inte som argument mot en religion (i mitt huvud i allafall, kanske kan utläsas mycket annorlunda) utan just varför det kom till.
En religion har ju sina värderingar oavsett om omvärlden förändras, ska vara iallafall tycker jag.
I en religion finns det ju massor av saker som har kommit till av en andledning, för att skydda människan på olika vis, men att idag hävda att det är hygieniskare, det är det jag vänder mej emot.
Ingen kunde ju när religionsläran skrevs ner veta hur vi skulle leva idag.
Min livs syn (även om det inte är en religion) har säkert enligt många fel också, jag tror på livets okränkbarhet och på kärleken.
Vi som omfattar en religion som förespråkar omskärelse av pojkar använder inte det argumentet. Det är en teori som inte har belägg i religionen, precis som argumentet att "förbudet mot griskött kom ju till pga trikiner".
Visst. Det är möjligt. Men vår religion säger inte att "ni kan sluta omskära era pojkar när ni har infört bättre hygien, och ni kan börja äta griskött när ni har uppfunnit kylskåpet".
Alltså funkar det argumentet för icke religiösa, men inte för oss som har en, exempelvis, judisk tro.
Och eftersom det handlar om tro, så är det omöjligt att diskutera eftersom den ena sidan inte kommer att kunna förstå den andra.
Nja nu använde jag det inte som argument mot en religion (i mitt huvud i allafall, kanske kan utläsas mycket annorlunda) utan just varför det kom till.
En religion har ju sina värderingar oavsett om omvärlden förändras, ska vara iallafall tycker jag.
I en religion finns det ju massor av saker som har kommit till av en andledning, för att skydda människan på olika vis, men att idag hävda att det är hygieniskare, det är det jag vänder mej emot.
Ingen kunde ju när religionsläran skrevs ner veta hur vi skulle leva idag.
Min livs syn (även om det inte är en religion) har säkert enligt många fel också, jag tror på livets okränkbarhet och på kärleken.