Omsättning Enskild Firma

Gretha

Trådstartare
Kan man någonstans se vilken omsättning en viss enskild firma hade förra året? Eller är det inte officiella siffror? Omsättningen har ju inget med vinst att göra så jag tycker jag borde hitta uppgifterna någonstans men jag vet inte vart jag ska leta.
/Gretha

Sv: Omsättning Enskild Firma

Den enda som man lämnar uppgiften till när det gäller enskild firma och handelsbolag är till skatteverket. Vet ej om de längre lämnar ut den typen av uppgifter. För många år sedan så lämnades förstasidan (sammanställningen) ut som offentlig handling.

För Aktiebolag så måste man ha revisor och lämna in bokslutet till bolagsverket och där kan man hämta ut uppgifter.

Alltså det enda stället är skatteverket. Har personen flera verksamheter (exempelvis hästnäring, blomsterhandel och konsultverksamhet) så kan man inte skilja på dessa om de drivs som enskild firma.

Man är väl som enskild firma själv den juridiska personen? Det finns en del ställen, exv www.ratsit.se där man kan söka. Både privatpersoner och företag.

Nu har jag bara gjort någon enstaka sökning med Ratsit. Det blir ganska mystiska resultat i det fallet någon har en enskild firma och samtidigt ett vanligt jobb (FA-skattsedel) eller att man har flera verksamheter som "tar ut" varandra. Typiskt är väl någon jobbar deltid och samtidigt har en verksamhet i uppstartsfas för då kan det skilja ganska mycket mellan verklig inkomst och taxerad. Har man variationer mellan åren som exempelvis ett salustall så kommer alla kvittningsmöjligheter mellan åren att göra att siffrorna inte alls säger "sanningen". Har du förlust på 200 000 ett år så får du spara den förlusten och kvitta mot framtida vinster hur länge som helst.

Utom skatteverket och polisen är det nog nästan ingen som kan kräva insyn i enskild firma. Däremot så kan man få reda på om det föreligger betalningsanmärkningar som gör det riskabelt att göra affärer med en viss juridisk person.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 463
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 049
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar