Omplacering

B

Bopplan

Hur mång här har tagit en omplacering? Vad är det för ras/er?
Jag skulle gärna vilja ha en till hund. Men känner att jag inte har tid med en valp. Så tänkte att det kanske skulle funka med en vuxen hund. Nu har jag suttit heela kvällen och letat på nätet och det enda jag har hittat är bruks blandingar på 7-8 mån, am staff och pitbull blandningar och gatuhundar som importeras till Sverige...
Vart kan man hitta "vanliga" hundra för omplacering..??

Sv: Omplacering

Nej det har jag inte gjort inte ordentligt i alla fall, det var en bra idé. Ska göra det nu.. Tack.

En 3-årig Labradorhane kanske :angel: Han behöver dock en fast hand...

Jag har en schäferhane som kommit till mig via kontakter..

Har haft totalt tre omplceringar, alla greyhounds. Den första hittade jag via annons på alltomhundar eller liknande..

Den andra hittade jag också via annons, men den gången annonserade JAG, efter just greyhound, och fick svar av B.s matte & husse.

Tiken hittade jag via annons på blocket. Henne sökte jag dock i över 1½ år innan jag hittade. Hon var dock utannonserad som 'till salu' men utan pris angett. Men var en ren omplacering, dvs gratis.

Har en omplacering på 3 år som vi fick när han var 11 mån. Vi tog kontakt med valphänvisaren/ omplaceringsförmedlaren för den ras vi var intresserade av. Kolla rasklubbarna för de raser du är ev. intresserad av.

Min skulle avlivas vid 11 månaders ålder, jag tog honom istället. Korsning Pitbull/Staffordshire. Fyller snart 3.

dannilall skrev:
Min skulle avlivas vid 11 månaders ålder, jag tog honom istället. Korsning Pitbull/Staffordshire. Fyller snart 3.
En vän till mig har en likadan korsning, tyckte dom såg relativt lika ut ;)

Den första omplaceringen var en schipperke tik som hade gjort sitt i avelsboxen, och henne var det min syster som blev tipsad om via kontakter. Sedan har det rullat på med hundar som "ramlat över mig", d.v.s jag har inte letat utan blivit tillfrågad om jag har kunnat ta hand om. Det har varit alla möjliga modeller och historier, men alla har varit renrasiga med stamtavla utom en. Den enda omplacering jag har letat aktivt själv var den springer jag köpte till dottern, och då gick jag via rasklubbens hemsida. Där fick vi tag på en kanonhund på 18 mån för 3.500:- bara för att hon hade C på höfterna och således inte kunde gå i avel.

Var jag på jakt efter en speciell sorts omplacering skulle jag leta på rasklubbens hemsida och lägga ut en annons där själv om det inte fanns någon lämplig för tillfället.

Min hunds förra ägare hade inte någon tid enligt henne för hunden. I själva verket var hunden för svår för henne.

Min hund är en korsning, schäfer/rottweiler/bernersennen. Vissa har höjt på ögonbrynen när de fått reda på vad hon är, men samtidigt har vi fått fina kommentarer av andra så det är kul:)

Jag har en omplacering, en mellanstor blandras som kommit hit från Spanien. Jag gjorde samma reflektion som du, att det är väldigt mycket konstiga bruks- och kamphundskorsningar ute på annons men inte så mycket "vanliga" hundar. Men de vanliga hundarna finns ju, folk som måste sälja pga av ändrade förhållanden eller allergi. Alla är inte problemhundar.

Jag ville inte bidra till att det importerades ännu en hund med risk för att föra in sjukdomar så jag letade bland hundar som redan fanns i Sverige. Valde till slut mellan tre trevliga hundar, två renrasiga och den här som jag fastnade för.

Rekommenderar att du letar på både annons-sajter och via rasklubbarna för de raser som du är intresserad av. Omplaceringsorganisationerna har även hundar som redan finns i Sverige. Observera att även en vuxen hund behöver mycket tid och stöd i början, du bör vara hemma den första tiden för att skola in hunden i era rutiner och låta den lära känna er ordentligt.

/Lejonelle

Jag har tagit emot två omplaceringshundar.
En shäfertik 6 år, fick kontakt med ägaren genom distriktsveterinärerna. Tiken skulle avlivas för att hon skällde inomhus. Det visade sig sen att hon var dräktig och fick sen 5 valpar.
Hon hade haft många ägare innan och var en osäker liten dam som kunde vara aggressiv mot andra.
Andra tiken var en 8 årig Maremma. Henne fick jag genom en kompis. Hennes ägare hade separerat och ingen ville ha hunden. När jag tog henne så satt hon i en hundgård och hade inte varit inomhus på ett par månader.

Min sambo och jag har precis köpt en omplacering, för två veckor sedan. En 11 mån greyhoundtik, stamtavla + reggad. Ingen av oss är intresserad av blandraser. Renrasiga hundar för omplacering (i olika åldrar) finns! Kanske inte alltid på Blocket eller vovve, men man hittar ofta hundar på rasklubbarnas sidor. Ser nu att jag inte är den ende som tipsar om det! Lycka till.

Båda våra rottweilertikar är omplaceringshundar. Hittade den ena på annonsdirekt o den andra på blocket. Var bara noga med att ta reda på varför de vill omplacera sin hund.

Tycker annars att det finns massor av annonser på "vanliga" hundar.

Mina föräldrar har en groenendael som omplacerades hos dom då hon var ca 1,5 år. Hon var totalt sönderstressad, rädd för snabba rörelser och främmande personer. Dom fick erbjudandet att ta henne av uppfödaren som tagit tillbaka hunden från ägarna som nog insåg att detta inte var en hund för dom.
Hon är numera 9 år och trivs jättebra med lugnet på landet.
Många uppfödare förmedlar omplaceringshundar och annars kan du ju kolla med pjäsens hundhem (www.pjäsenshundhem.se tror jag att det är), hundskyddet och hundis.
Om det är en speciell ras du vill ha kan du ju kolla med rasklubben, dom brukar ju ha hemsida med annonser och dylikt.
Jättebra att du är beredd att ta en omplaceringshund :) . Man får ju vara beredd på att jobba med hunden (om den haft det tufft) men man får igen det tusenfalt i slutänden.
Lycka till!

en snällare variant av pitbull kasne..kommer inte ihåg vad rasen heter...typ american staff bla bla bla...världens snällaste lilla bella..från göteborg. Matte tycker synd om lilla bella som får bo i lägenhet :(

Vad många det var som har tagit omplaceringar! Jag ska kolla runt på alla sidor jag har fått tips om..!
Det enda som jag känner är lite nervöst med en omplacering är om man får något heelt annat en man tror man tog. Fast det kan ju lika gärna bli så med en valp ockå...
Känns inte som att det spela så stor roll vad det är för ras, jag letar bara efter en trevlig vuxen hund som inte har en massa probelm. Som kan ha kul och träna och busa med mig och JR:n :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 101
Senast: Hermelin
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 285
Senast: Raderad medlem 148099
·
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi...
2
Svar
35
· Visningar
5 494
IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
1 239
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama