Omplacering.

L

LadyBlue

Fick en förfrågan av grannen, som har vartit stor uppfödare av boxer.
Hon undrade om jag kunde tänka mig att ta en omplaceringshund från stockholm.
Ägaren hade "lessnat" på hunden! :confused:
Hunden ifråga är en boxertik i tvåårsåldern, ska inte vara några fel på den förutom aningens ouppfostrad. Om jag ville ta emot henne skulle uppfödaren (en annan än grannen, men tiken är efter en av grannens hanar) ta hem hunden, påkosta röntgen, och sedan själva köra henne hit upp.
Mycket mer vet jag inte just nu, men ska självklart prata med både grannen och uppfödaren innan jag bestämmer mig för nånting!

Jag har alla möjligheter att ha hund, har länge pratat om att skaffa en ny valp. Den skulle isf födas i september, så planerna finns ju. Skulle väl egentligen kanske föredra valp, för att få uppfostra och forma den själv, men det kanske inte är så svårt att göra det med en tvååring heller?
Vad har ni för erfarenheter av omplaceringar? Vad bör jag tänka på?

LadyBlue - som redan kan föreställa sig en vacker boxertik i mitt hem! :love:

Sv: Omplacering.

Jag har haft flera omplaceringar, och det har funkat utmärkt. :) så länge den är frisk och inte har några lynnesfel, så skulle jag ta hunden, om jag var du!

Mina föräldrar har en omplacering men hon hade blivit MYCKET illa behandlad och belgare som hon är så hade hon lite stressproblem då hon kom. Nu några år senare är hon den mysigaste man kan tänka sig :love: .
Det är ju lite extra jobb att ta sig an en hund som inte har grundlydnaden men det behöver inte vara något problem heller. Hunden är ju bara 2 år så det är ju ok.
Boxrar är ju jättefina och brukar funka ypperligt i lydnads och brukssammanhang. Häromkring är det en i hemvärnet som har en och den är ca 2 år och jättefin.

Enligt grannen ska det inte finnas några lynnesfel, utan bara en dålig ägare som inte satt gränser ordentligt.

Har alltid varit mycket förtjust i grannens boxrar, har velat ha en av hennes tikar sen första gången jag såg henne! :love: Pappan till omplaceringen är oxå en genomhärlig hund, otroligt fin och välmeriterad.
Är ju van vid lite lugnare ras, golden, men har funderat på andra raser eftersom jag vill ha en lite tuffare hund att jobba med. Och boxer verkar ju helt klart vara en sån :)

Tänk vad skööönt att slippa kissperioden... Tänk också att man en valp låser man upp sig på huuur lång tid som helst innan man kan börja lämna den ensam. Jag förutsätter att omplaceringshunden är van att vara ensam...

Klart att det skulle vara skönt att slippa alla "valp-bekymmer" :D
Men samtidigt, jag vet ju inte riktigt vad jag får heller. En ouppfostrad tvååring kan ju faktiskt vara rent odräglig! :crazy:

Nåja, jag funderar och funderar...

har en omplacering, han var misshandlad å missköt när jag köpte han men nu e han hund igen...å mysigare å snallare hund får man leta efter :)

Javisst, det är väl därför som ägaren tröttnat på den? Den har förvandlats från en söt och busig valp till en slyngla som är mitt uppe i sin mentala mognad efter en jobbig könsmognad. Hunden blir bara bättre nu istället för värre, bara man lägger ner några timmar i veckan med att träna. :idea:

Vår omplacering har fortfarande en del idéer för sig, men då hade hon farit ganska illa innan hon kom till oss vid 1,5 års ålder. Det som är jobbigt nu är att hon är väldigt skällig på andra hundar, men hon gick ett strålande MH förra hösten och har en utmärkt mentalitet och vi bara älskar henne! :love: Våra instruktörar har fallit som furor och med den nya lilla bråkstaken så är det faktiskt mer jobb med en 6-månaders än en lite äldre omplacering, även om vi haft den förra som valp från uppfödaren. :smirk:

Det avlivas flest hundar i den åldern. Kan säga att jag var på väg att stryyypa min hund när det var som värst. Sen när hormonerna hoppade på plats så... Tja... Hon är rätt så go iaf ;)

Så visst kan det vara en jobbig period, men det är inte alltid man slipper den bara för att man skaffar en valp :D

Det som vore bäst var ju att du fick träffa hunden och känna efter först. Det är liiite svårt att ta ett sådant stort beslut om en hund man aldrig träffat. Jag skulle nog kanske inte göra det... Vill nog träffa den först...

Å andra sidan så vet jag en hund som jag skulle ta direkt och den hunden har jag bara träffat som 6 måna valp...

Skulle nån av mina hundar gå bort typ nu så skulle jag ringa direkt faktiskt...

Självklart slipper man inte besvärliga perioder om man tar en valp, men då känner man den från början och har iaf lagd en grund för hur saker och ting ska gå till. Jag vet ju inte alls hur (eller om) den här kvinnan har uppfostrat hunden.

Tyvärr har jag inte möjlighet att få träffa den innan jag bestämmer mig, även om det skulle vara det absolut bästa!

Hade ju nästan hoppast att ni starkt skulle avråda mig från det här, känner mej lite överentusiastisk och är rädd att jag glömmer att tänka på nåt.. :o ;)

Låter jättebra ju! Speciellt med tanke på att du känner föräldrarna! Jag har en omplacering och det har varit och är väldigt mycket jobb med honom, med det är en speciellt herre som har en del svårigheter pga av de första ägarna. Men aldrig att jag ångrar mig! Det enda jag kan sakna är att jag inte har några valpbilder på honom, det kan vara kul att ha, be att få det om det är möjligt. Jag tycker inte du ska tveka och dessutom är ju boxrar bara såååå vackra! Om jag inte redan hade två labbar skulle en sån gärna få bo här! Go for it.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 738
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på...
2
Svar
39
· Visningar
4 672
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar